Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kryssning tre gånger sämre för klimatet än en flygresa

Altors grundare Harald Mix tror på klimatinvesteringar.
Kryssningar blir alltmer populära.Foto: GUILHERMEMESQUITA / SHUTTERSTOCK / GUILHERMEMESQUITA SHUTTERSTOCK
Men en kryssning kan orsaka tre gånger mer koldioxidutsläpp per passagerare än en flygresa.Foto: COLOURBOX
Per Andersson, handläggare på Naturvårdsverkets klimatstyrmedelsenhet.Foto: Naturvårdsverket
Hans Otto Kristensen, skeppsbyggnadsingenjör som driver HOK Marineconsult. Foto: Simon Schytt / Copyright: Simon Schytt

En kryssning kan orsaka tre gånger mer koldioxidutsläpp per passagerare än en flygresa.

Det visar beräkningar från ett danskt konsultbolag.

– Många tror att det är miljövänligt att exempelvis åka Hurtigruten, men det är klimatmässigt värre än att flyga till Rom, säger skeppsbyggnadsingenjör Hans Otto Kristensen som sammanställt siffrorna. 

Kryssningar blir alltmer populära. Enligt Cruise Lines International Association åkte hela 28,5 miljoner resenärer på kryssning år 2018, vilket nästan är en fördubbling jämfört med 2009. Och under 2017 passerade drygt tolv miljoner färje- och kryssningspassagerare Stockholms Hamnar.

Men få är medvetna om hur stor klimatpåverkan den här semesterformen kan ha.

Det var under en kryssning från Genua till Köpenhamn med hustrun som den tidigare forskaren Hans Otto Kristensen blev medveten om hur otroligt många mil längre resan blev och vilket enormt klimatavtryck fartyget gav.

– Vi flög ju 150 mil ner till Rom, men när vi tog kryssningsfartyget tillbaka var resan 500 mil, alltså mer än tre gånger så lång. Vi fick visserligen se och uppleva massor av intressanta saker under färden, men jag räknade ut att koldioxidavtrycket blev tio gånger högre under kryssningen än om vi hade flugit tillbaka. Då sade jag till min fru att det var sista gången vi åkte på kryssning. Som engagerad i miljödebatten kan jag inte försvara att jag gör sådana resor, säger Hans Otto Kristensen.

Experten utgick från data från 156 fartyg

Sedan dess har skeppsbyggnadsingenjören, som i många år arbetade som assisterande professor på Danmarks Tekniska Universitet, beräknat de genomsnittliga utsläppen från 156 kryssningsfartyg i olika storlekar. Det största hade en kapacitet att ta 7 000 passagerare. Siffrorna utgår från oljeförbrukning och hastigheter som rederierna själva har rapporterat in till publiceringsfirman ShipPax i Halmstad – och visar att en kryssning kan orsaka upp till tre gånger så mycket koldioxidutsläpp som en flygresa.

– Jag blev själv förvånad över att nivåerna var så pass höga, medger Hans Otto Kristensen.

Rapporten som kom 2018 har citerats flitigt i rederibranschen. Den visar att de små minicruisingbåtarna generellt sett är värst ur klimatsynpunkt, för där blir det stora utsläpp i förhållande till ett relativt litet antal passagerare.

– Men de stora lyxkryssarna med 3 000 passagerare är som flytande samhällen. Det går åt massor av energi när de här jättestora konstruktionerna ska drivas genom vatten med maskinkraft och det dessutom ska vara uppvärmning och ventilation ombord. För detta krävs en stor mängd olja eller annan energi, påpekar Hans Otto Kristensen. 

Men hur kan det ge hela tre gånger större klimatavtryck att åka på ett stort kryssningsfartyg än att flyga?
– Utsläppen har med själva transporten på vatten att göra. Det går inte att flytta på ett lyxhotell ute till havs utan att det går åt stora resurser, säger skeppsbyggnadsingenjören. 

Per Andersson som är handläggare på Naturvårdsverkets klimatstyrmedelsenhet har med stort intresse läst rapporten. 

– Det är inga små klimateffekter vi talar om när svenskar flyger till exempelvis Västindien för att kryssa, konstaterar han.

Extra mycket bränsle går åt när färjorna kör fort

En springande punkt är hur fort färjorna går. Bränsleåtgången ökar kraftigt när man kör extra snabbt. Och är det gamla fartyg är motorerna många gånger mindre energieffektiva.  

– Men det är klart att utsläppen blir större om man roar sig till sjöss än på land. Nu är fartygen dimensionerade att ha rätt stora nöjesytor och det skulle ju inte behövas på samma sätt om de främst körde gods och reguljärtrafik, säger Per Andersson.

Han påpekar att det utöver de stora koldioxidutsläppen för kryssningsfartygen även tillkommer miljöpåverkan som avloppsvatten, partikel-, kväveoxid- och svaveldioxidutsläpp vid kryssningarna. I Östersjön bidrar fartygstrafiken till såväl övergödning som försurning. 

De stora lyxkryssarna drar även i hamn massor av energi för att hålla i gång uppvärmning, luftkonditionering, belysning och all service ombord och det är inte alltid de elansluter sig. Då drivs i stället allt på exempelvis olja.

– Det förekommer också att avloppsvatten dumpas rätt ut i havet och att vattnet som återstår när man tvättat rökgaserna också hamnar där, säger Per Andersson.

De stora rederierna marknadsför sina kryssningar som miljövänliga alternativ och det pratas mycket om alla klimatsatsningar som görs ombord. Både Naturvårdsverkets Per Andersson och skeppsbyggnadsingenjören och rapportförfattaren Hans Otto Kristensen tycker att det finns mer att göra och att alla insatser ska uppmuntras.

– Visst är det bra om de här företagen försöker få ner sin miljö- och klimatpåverkan, men hela konceptet gör att det går åt mycket energi och blir mycket utsläpp av växthusgaser, säger Per Andersson. 

Karin Sörbring möter Klimatklubbens Johanna Nilsson för att prata om hållbart mode.

Studien om kryssningar

• 28,5 miljoner resenärer åkte på kryssning år 2018 – en fördubbling jämfört med 2009.

• En studie från HOK Marineconsult visar att en kryssning kan ge tre gånger högre klimatavtryck än en flygresa.

• Studien utgick från oljeförbrukning och hastigheter som rederierna för 156 fartyg själva rapporterat in till ShipPax i Halmstad.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.