Kritiken mot Black Friday: ”Köphets och ohållbart”

Pricerunners vd Mikael Lindahl: ”30 procent är fejkrea”
Förra året handlade svenskarna för hela 13,5 miljarder kronor under Black Week.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK / JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Karolin Kühn är Jurist på Konsumentverket.
Foto: Konsumentverket
Oksana Mont är professor i hållbar konsumtion vid Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet.
Foto: Pressbild

Förra året handlade svenskarna för hela 13,5 miljarder kronor under Black Week. 

I år planerar 36 procent att handla under rean, enligt en Sifoundersökning på uppdrag av Prisjakt.

Samtidigt växer motståndet.

– Hållbara val måste bli mainstream för att det ska bli en förändring, säger hållbarhetsprofessorn Oksana Mont. 

Den populära readagen Black Friday har blivit en vecka. Black Week ses numera som startskottet för julhandeln. 

Samtidigt väljer 44 procent att avstå från shopping på grund av att rean bidrar till köphets, och 27 procent för att konsumtionen är omiljövänlig, enligt Sifoundersökningen

Svaret på Black Friday – en köpfri dag 

Under 1990-talet infördes Buy Nothing Day, en köpfri dag, som ett svar på Black Friday – för att minska konsumtionen.

– Det handlar inte bara om miljön, utan även om hur vi kan må bättre och välja mer fri tid i stället för allt större prylberg, säger Göran Hådén, talesperson för nätverket En köpfri dag, i ett pressmeddelande.

Experten: ”Black Week hotar miljön”

Enligt Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Internationella miljöinstitutet på Lunds universitet, ökar den sociala och miljömässiga påverkan ju mer vi konsumerar. 

– Hållbara val och återanvändning måste bli mainstream för att det ska bli någon förändring, säger hon. 

Textilproduktionen är ett tydligt exempel som hotar miljön, då den kräver stora mängder vatten och energi. Plaggen säljs i enorma kvantiteter, för låga priser och är ofta av sämre kvalitet, enligt Oksana Mont. 

– 60 procent tillverkas dessutom utanför Sverige under svårkontrollerade förhållanden. 

Fakta om svensk textilkonsumtion

I Sverige har vi en hög konsumtion av kläder och hemtextil på närmare 14 kilo per person och år. 


Samtidigt använder vi textilierna allt kortare tid. I avfallsledet är det främsta problemet att begagnade textilier och textilavfall hamnar i restavfallet/soppåsen och inte tas tillvara som resurs för återanvändning och återvinning. 


Över 7,5 kilo per person och år av våra använda textilier, hamnar i restavfallet och skickas direkt till förbränning. 


Över 90 procent av all klimatpåverkan från svensk textilkonsumtion är i dagsläget kopplat till inköp av nyproducerade varor. 


Källa: Naturvårdsverket

Oksana Mont tycker att man måste tänka på att göra hållbara val under Black Week.
Foto: Pressbild

”Mycket julklappar som man inte behöver eller vill ha”

Mycket av det som köps under Black Week används inte och gör därmed ingen nytta. En del slängs till och med direkt, berättar Oksana Mont. 

– Tänk hur mycket julklappar man får och som man egentligen inte behöver eller vill ha. 

Expertens tips: gör hållbara val under Black Week

Köp begagnat i stället för nytt. Det finns både fysiska butiker och onlineplattformar där man kan handla second-hand. 


Testa Pre-owned. Ett relativt nytt fenomen som letar sig in på den svenska marknaden, bland annat hos onlinebutiken Zalando. Pre-owned går ut på att man byter in sina begagnade prylar direkt via nätet. 


Om du vill ha nytt – välj smart. Se till att välja produkter efter miljömärkningar och certifieringar som visar vart den är producerad och under vilka förhållanden. Stöd lokala eller åtminstone svenska tillverkare. 


Välj kvalitet för kvantitet. I dagens samhälle är det både mycket som köps och mycket som slängs. Välj produkter som du vet kommer hålla länge, även om det innebär att priset är något högre. Det kan vara mer ekonomiskt ändå. 


Följ trender på ett smart sätt. Den som vill följa trender kan medverka under klädbytardagar, i stället för att ständigt köpa nytt. 


Källa: Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Internationella miljöinstitutet på Lunds universitet

Juristen: ”Konsumenten kan bli skuldsatt”

Karolin Kühn är Jurist på Konsumentverket. Hon betonar att Black Week ofta leder till stress hos konsumenterna, vilket flera företags kan dra nytta av. 

– Den största risken är att konsumenten blir skuldsatt, säger hon.

Konsumentverkets granskningar visar att företag jämför reapriser med ett ”påstått ordinariepris”, för att vilseleda konsumenten.  

– En produkt kan marknadsföras med ”halva priset”, men när vi jämför med historiken ser vi att reapriset är samma som ordinariepriset och har gällt sedan flera veckor tillbaka, berättar Karolin Kühn. 

Karolin Kühn vill att företagen spelar med ärliga och raka kort.
Foto: Konsumentverket

Höjda priser under rean: ”Skadar förtroendet”

Ett ännu mer allvarligt scenario är att företagen höjer priserna. 

– Fuskandet är ett symtom för en osund marknad och konkurrens. Det är både förtroendeskadligt för kunderna och skadligt för företagens konkurrens.

Vad behöver göras? 

– Vi vill att företagen i fråga, som är stora etablerade aktörer, spelar med ärliga och raka kort, säger Karolin Kühn.

Expertens tips: undvik köphets och att bli lurad under Black Week

Var kritisk och jämför. Granska priset och se vad produkten har kostat tidigare, samt vad den kostar hos andra återförsäljare. Jämför själv eller via jämförelsehemsidor, både utifrån ett finansiellt- och hållbarhetsperspektiv. 


Stressa inte – fundera. Försök att ta det lugnt och inte göra impulsköp. Tänk i stället efter om du verkligen behöver varan och har råd. 


Undersök företaget. Det finns företag som vill få kunden att nappa på erbjudanden som inte är så bra som de framstår. Se också över vilket land varorna skickas från och om det finns kontaktuppgifter för reklamation och retur. 


Använd dig av ångerrätten. Inom näthandeln gäller 14 dagars ångerrätt om man köper en produkt. Se bara till att kolla upp eventuella fraktkostnader. 


Källa: Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket 

Se också: 

Postnords vd om läget inför Black Friday

Postnord ger leveranslöfte.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.