Ryanair är ett av bolagen som trafikerar Västerås flygplats, som är en av flygplatserna som får kommunalt stöd. Foto: AIDAN CRAWLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅNRyanair är ett av bolagen som trafikerar Västerås flygplats, som är en av flygplatserna som får kommunalt stöd. Foto: AIDAN CRAWLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Ryanair är ett av bolagen som trafikerar Västerås flygplats, som är en av flygplatserna som får kommunalt stöd. Foto: AIDAN CRAWLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kommunerna betalar ut mångmiljonbelopp till lokala flygplatser – trots att regeringen vill minska flygandet. Foto: SHUTTERSTOCKKommunerna betalar ut mångmiljonbelopp till lokala flygplatser – trots att regeringen vill minska flygandet. Foto: SHUTTERSTOCK
Kommunerna betalar ut mångmiljonbelopp till lokala flygplatser – trots att regeringen vill minska flygandet. Foto: SHUTTERSTOCK

Kommuner stöttar flygplatser med mångmiljonbelopp

Publicerad

Regeringen vill minska flygandet.

Samtidigt tar kommunerna de lokala flygplatserna under sina vingar – och betalar ut mångmiljonbelopp för att folk ska kunna flyga billigt, skriver SVT.

Regeringen inför den 1 april en flygskatt. 

Resor inom Europa blir 60 kronor dyrare, resor utanför Europa som är max 600 mil från Arlanda 250 kronor dyrare inklusive USA och Kanada och resor längre än så 400 kronor dyrare.

– Utsläppen från flygresorna har ökat framför allt till utlandet och prognoserna visar på en fortsatt ökning. Vi måste minska våra utsläpp och därför måste vi minska de här resorna, har finansmarknadsminister Per Bolund (MP) tidigare sagt.

Flygskatten beräknas ge statskassan drygt 1 miljard kronor per år.

Kommuner stöder de lokala flygplatserna

Samtidigt lägger ett femtiotal kommuner många skattemiljoner på att täcka förlusterna på de kommunala och regionala flygplatserna, rapporterar SVT. 

Det gör att människor kan fortsätta flyga billigt.

Enligt SVT gör de 30-tal lokala och regionala flygplatserna uppskattningsvis förluster på runt 400 miljoner kronor varje år. Staten täcker upp ungefär 100 miljoner kronor och kommuner och regioner står för de övriga 300 miljoner kronorna.

Flygbranschen kritisk

Intresseföreningen Svenskt flyg, med flygbolagen under sina vingar, menar att en ökad flygskatt leder till minimala miljövinster och skadar enskilda resenärer och näringslivet. Svenska regionala flygplatser AB, med ett 30-tal små privata flygplatser, instämmer.

Från den 1 april sänker dock Köpenhamns flygplats avgifterna för flygbolagen med i genomsnitt 10 procent för att locka fler resenärer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag