Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Klimatvänliga” kedjorna som flyger med kändisar

Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull.

Klädföretagen Nelly och Gina Tricot säger sig båda undvika flygresor för klimatets skull.

Men i praktiken ser det annorlunda ut – och Nelly uppmärksammas nu för att ha flugit ner 200 influencers till Franska rivieran.

– Vi fokuserar på att samarbeta med personligheter med bra värderingar som rimmar med vårt varumärke, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot, till Svenska Dagbladet.

”Vår miljöpolicy förutsätter att vi inte reser, är en resa nödvändig använder vi i första hand tåg”, står att läsa hos Qliro Group som äger klädföretaget Nelly. Men när det gäller flygresor väljer flera klädföretag att inte leva som de lär, vilket SvD var först med att rapportera om.

https://www.instagram.com/p/BjxSZSiF0h0/

Bland annat har Nelly lanserat hashtaggarna #nellycharter och #nellygoescapetown som uppmanar till resande. Men framför allt uppmärksammas företaget för en resa till Cannes på Franska rivieran förra sommaren – dit drygt 200 influencers och andra kändisar flögs ner.

Clara Henry, Janni Déler, Linnéa Claeson, Felix Sandman, Happy Jankell och Nicole Falciani är några av gästerna som följde med på resan, enligt sajten Rodeo.

Clara Henry. Foto: OLLE SPORRONG
Bloggaren Angelica Block och Janni Delér. Foto: EXPRESSEN
Linnéa Claeson. Foto: NICOLINN NILSSON
Felix Sandman. Foto: / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ
Happy Jankell. Foto: /IBL / /IBL
Nicole Falciani och Eric Saade. Foto: / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ

 

https://www.instagram.com/p/BkA2uaxl1p7/

Senast i går la Nelly upp ett inlägg på sin Instagramsida där de frågar sina följare: ”SKA VI TA ER TILL PARIS?” och ”Vem skulle inte vilja åka till Paris för alla hjärtans dag?”.

https://www.instagram.com/p/BtoFhvYgqbu/

Även klädkedjan Gina Tricot skriver på sin hemsida att hållbarhet ska genomsyra hela verksamheten samt att man har en ”nolltolerans för flygtransport i planeringsfasen”. Samtidigt producerar företaget många kampanjer utomlands och samarbetar med influencers som har resande som sitt yrke, skriver SvD.

https://www.instagram.com/p/Bsat0SKHzTU/

– Vi fokuserar på att samarbeta med personligheter med bra värderingar som rimmar med vårt varumärke, och vi ser gärna att de lever både sunt och hållbart. Majoriteten av våra produktfotningar görs i egen studio med gångavstånd från vårt kontor. I vissa undantag väljer vi att fota på annan ort, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot, till tidningen.

https://www.instagram.com/p/BtiPzXGnxHi/

Instagramkontot ”Aningslösa influencers” skapar debatt

Influencers påverkan på klimatet har blivit en omdebatterad fråga. Det anonyma Instagramkontot ”Aningslösa influencers” – som uppmärksammar vilken inverkan som kända personers flygresor har på klimatet – har i nuläget över 40 000 följare.

De anonyma personerna som ligger bakom kontot har tidigare skrivit till Expressen:

”Det är inte olagligt att flyga och upp till var och en att flyga. Däremot tror vi att många i dag ser flygning som en tveksam moralisk handling och därför avföljer och väljer att inte köpa de produkter som storflygare marknadsför. Så indirekt är det karriärtips vi ger.”

Många influencers har i sin tur blockerat kontot och bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson har kallat deras strategi för en ”häxjakt”. 

”Jag tror inte att hänga ut människor, känd eller inte, kommer att fungera. Tycker det är osmakligt och barnsligt. Tror det faktiskt kan ge motsatt effekt. Det finns bättre sätt att diskutera flygning och konsekvenserna av det. Det bör dock ligga hos politiker först och främst, dom kan göra en riktig skillnad”, skriver hon i ett mejl till Expressen.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!