Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klimatsmart flygbränsle hotar regnskogen

Hållbart flyg - "flygbolagen har ett jättestort ansvar"
Foto: SHUTTERSTOCK
Rapporten varnar för att den växande efterfrågan palm- och sojaolja kan leda till att 3,2 miljoner hektar regnskog försvinner, en yta lika stor som Belgien.Foto: ANDRE PENNER / AP TT NYHETSBYRÅN
Bränderna i Amazonas i år väckte frågan om avskogning för lantbruk.Foto: FIREFIGHTERS ACRE HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Bränderna i Amazonas.Foto: VICTOR R. CAIVANO / AP TT NYHETSBYRÅN

När flygindustrin ställer om till fossilfria bränslen hamnar regnskogen i skottlinjen. 

Biobränslena baseras ofta på palm- och sojaolja från länder som Indonesien och Brasilien. 

Nu varnar norska Regnskogsfonden för att ett regnskogsområde stort som Belgien kan huggas ned för att flygets klimatmål ska nås.

FN:s flygorgan ICAO har satt som mål att flygindustrin ska släppa ut hälften så mycket koldioxid 2050, jämfört med 2005. All ökning av flygtrafiken ska ske med biobränslen från och med 2020. 

Enligt norska Regnskogsfonden finns en tydlig koppling mellan flygbränslen och avskogning, skriver SVD. Det beror på att biobränslena som ska bryta flygskammen ofta baseras på palm- eller sojaolja som odlas i länder som Indonesien och Brasilien. 

– För att öka produktionen snabbt måste regnskog huggas ned för att få plats till nya palmoljeplantager och sojafält, säger Nils Hermann Ranum, som leder den norska Regnskogfondens arbete för att förhindra avskogning.

Energiexperten Chris Malins, som skrivit rapporten Destination deforestation på uppdrag av den norska Regnskogsfonden, säger att FN:s mål är för ambitiöst och kan göra mer skada än nytta.

Rapporten varnar för att den växande efterfrågan palm- och sojaolja kan leda till att 3,2 miljoner hektar regnskog försvinner, en yta lika stor som Belgien. 

Flis och bark kan bli bränsle 

Johanna Mossberg, fokusområdesledare för fossilfria transporter på forskningsinstitutet Rise, säger till SVD att hon inte tror att FN:s mål kommer att genomföras så snabbt och få de effekterna. Hon säger att risken snarare är att man flyttar volymer av förnybart bränsle från vägtransporter till flygindustrin.

– På längre sikt gäller det att hitta andra råvaror än palmolja och sojabönor som är hållbara och finns i stora volymer. Vi arbetar med flis, bark och andra restprodukter från skogs- och jordbruket, säger hon.

Rise arbetar med att utveckla flygbränsle av lignin som i kemisk massa- och pappersmassatillverkning ofta eldas upp och därmed kan utnyttjas bättre om det används för att tillverka förnybara drivmedel. 

Biomassan räcker inte till 

Enligt Rise kan flygets klimatpåverkan halveras om allt fossilt flygbränsle ersätts med förnybart. Men att radera all klimatpåverkan från flyget är svårt då det bland annat beror på höghöjdseffekten som innebär att flygplan på över 10 000 meters höjd påverkar klimatet annorlunda och bidrar till högre andel utsläpp. 

De pekar också på att det globalt sett finns ännu en begränsning – att biomassan helt enkelt inte räcker till för att byta ut allt bränsle inom flyget, sjöfarten och vägtrafiken.  

För enbart svenskt flyg är möjligheterna större då våra inrikesflyg står för en mindre del av det totala flygandet. Här skulle allt bränsle kunna bytas ut till ligninbaserat säger Johanna Mossberg.

En annan utmaning för att få flygindustrin fossilfri är att det saknas ekonomiska incitament, enligt Rise. Flygbränsle är i dag skattebefriat och att tillverka förnybara drivmedel är dyrare. Finns en betalningsvilja är det möjligt med ligninbaserade bränslen i flygtanken om 10-15 år.