Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klimatkamp mellan svenska företag under Madridmötet

Max kallar sin meny ”klimatpositiv”.Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
H&M har målet att bli klimatpositivt till 2040.Foto: FELIPE TRUEBA / EPA / TT
Ikea har målet att bli klimatpositivt till 2030.Foto: JOHAN NILSSON/TT

Max, H&M och Ikea är tre av Sveriges mest klimatprofilerade företag.

Nu står de i centrum för en oväntad kamp under klimatmötet i Madrid, rapporterar Svenska Dagbladet – den om rätten att få kalla sig ”klimatpositiv”.

Max hållbarhetschef Kaj Török fick i tisdags tillsammans med vice koncernchefen Christoffer Bergfors motta det prestigefulla priset FN:s Global Climate Action Award på klimatmötet i Madrid för arbetet med bolagets ”klimatpositiva” meny. 

Fler svenska företag har klimatarbetet högt på agendan. Ikea har målet att bli klimatpositivt till 2030, för H&M är målet satt till 2040. 

Problemet är att de tre bolagen har helt olika definitioner av begreppet – eller rättare sagt hur arbetet mot att bli klimatpositiv ska utformas.

WWF har styrt upp samtal mellan de tre bolagen med förhoppningen att skapa en global definition av begreppet.

Meningsskiljaktigheten handlar främst om att Max vill utgå från ”klimatpositiva” produkter – medan Ikea och H&M vill fokusera på att själva företagen ska vara klimatpositiva. 

Ikeas vd: ”Det viktiga är att alla gör sitt”

I det första utkastet till överenskommelse stod att läsa att företagen som ansluter sig lovar att uppnå netto-negativa utsläpp till senast 2040 genom att ta bort mer utsläpp ur atmosfären än hela värdekedjan orsakar – ”oavsett företagets tillväxt”. Det gör att Max inte skriver på överenskommelsen eftersom kedjan räknar med att växa kraftigt framöver och därför inte kan sänka sina totala utsläpp.

Max hållbarhetschef Kaj Török varnar nu enligt tidningen för att andra snabbväxande företag kan hindras från att använda begreppet då de kommer att öka sina utsläpp i takt med att de stjäl marknadsandelar från storföretag.

– Det viktiga är att alla gör sitt, säger Ikeas vd Torbjörn Lööf till tidningen.

H&M:s Kim Hellström håller med.

– Jag tycker det viktiga är att vi har den här dialogen, att vi pratar med företag som ser annorlunda på saken. Förhoppningen är att nå en vetenskapligt baserad standard som kan verifieras av tredje part, säger han till tidningen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.