Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kändisarnas flygresor kritiseras: ”En häxjakt”

Programledaren Jessica Almenäs har 126 000 följare på instagram. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Alexandra Nilsson, med ett instagramkonto som har över 266 000 följare. Foto: /IBL / /IBL
Katrin Zytomierska har 149 000 följare på Instagram. Foto: YLWA YNGVESSON

De uppmärksammar kända personer och hur deras flygresor påverkar klimatet.

Nu har det anonyma Instagramkontot blivit ett fenomen på sociala medier med tusentals följare.

”Vår typ av opinionsbildning är effektiv”, skriver de som ligger bakom kontot.

Men de som pekas ut som klimatbovar är kritiska:

”Tycker det är osmakligt och barnsligt. Tror det faktiskt kan ge motsatt effekt”, skriver influencern Alexandra ”Kissie” Nilsson i ett mejl.

Skulle du kunna tänka dig att sluta flyga för klimatets skull?

Det var i början av december förra året som det anonyma Instagramkontot "Aningslösa influencers" startade – med det uttalade syftet att uppmärksamma kända personer och den klimatpåverkan deras flygresor innebär.

Sedan dess har tusentals människor kunnat följa hur stora koldioxidutsläpp en rad olika välkända namn orsakar genom att åka till andra delar av världen på semesterresor.

Men uppmärksamheten har inte uppskattats av flera av de som fått sina resor ifrågasatta.

Alexandra ”Kissie” Nilsson, en av Sveriges största influencers, skrev redan den 15 december om det som hon kallar ”häxjakt” på sin blogg:

”Det finns ett Instagram-konto som hänger ut folk som har rest precis. Jag och många andra har blockat det kontot, för varför ska man bli uthängd? Jag tycker det är så fjantigt och som sagt verkligen inte ett bra sätt att övertala folk.”

I ett mejl till Expressen utvecklar hon sin kritik:

”Jag tror inte att hänga ut människor, känd eller inte, kommer att fungera. Tycker det är osmakligt och barnsligt. Tror det faktiskt kan ge motsatt effekt. Det finns bättre sätt att diskutera flygning och konsekvenserna av det. Det bör dock ligga hos politiker först och främst, dom kan göra en riktig skillnad.”

"Bör ligga hos politiker"

De som står bakom ”Aningslösa influencers” tar dock lätt på kritiken och menar att de hittat en effektiv form att driva opinion på.

När Expressen kontaktar kontot vill de inte uppge vilka de är, och väljer att enbart svara på frågor via meddelandefunktionen på Instagram.

Vilka är ni?

”Vi är två privatpersoner som driver kontot. Vi har inga samarbeten med klimat- eller miljöorganisationer”, skriver de. 

Varför gör ni det anonymt via det här kontot?

”Tidigare bedrev vi denna typ av opinionsbildning privat men möttes av ignorans, blockningar och hatkommentarer från okritiska influencerföljare. Vi tröttnade på det.” 

Ni har under tiden vi har skrivit ökat er följarskara med 1 500 personer. Hur reagerar ni på er genomslagskraft? 

”Vi får en större press på de vi granskar. De kan inte avfärda oss lika lätt och vi har märkt att några som blockerat oss tidigare har avblockerat oss är vi fått större spridning. Vår typ av opinionsbildning är effektiv. Tror många saknat en kommunikation i klimatfrågan som är rakt på sak och inte är inlindad.” 

Många influencers blockerar ert konto, hur ser ni på det?

”Det är inte olagligt att flyga och upp till var och en att flyga. Däremot tror vi att många i dag ser flygning som en tveksam moralisk handling och därför avföljer och väljer att inte köpa de produkter som storflygare marknadsför. Så indirekt är det karriärtips vi ger.” 

En skärmdump från Katrin Zytomierskas Instagram som syns på ”Aningslösa influencers” Instagram. Foto: Instagram
En skärmdump från ”Yogagirls” Instagramkonto där hon skriver att hennes dotter redan rest 19 gånger med flyg. ”Aningslösa influencers” ifrågasätter resandet. Foto: Instagram

Eliten på Instagram får siffrorna svart på vitt 

På det uppmärksammade kontot finns skärmdumpar från stora delar av Sveriges influencer-elit – men också från andra svenska kändisar – med siffror som uppger hur stor klimatpåverkan deras flygande har.  

Förutom skärmdumparna som publiceras på det egna kontot är ”Aningslösa influencers” också ute och kommenterar direkt på kändisars konton och frågar hur de tänker kring sin klimatpåverkan när de flyger. 

De tar fasta på kändisarnas företagssamarbeten och taggar även företagen och frågar dem vad de tycker om deras partners ”nöjesflygande”.

 

Tre skärmdumpar från kontot ”Aningslösa influencers” som visar tre svenska kändisar som valt att blockera kontot. ”Aningslösa influencers” anklagas för att ”hänga ut” folk som reser med flyg, så kallad ”flygskamning”. Foto: Instagram

Blockeras av de stora

Än så länge har ingen känd influencer i Sverige blivit av med ett företagssamarbete på grund av dålig uppmärksamhet kring sitt flygande, men flera kändisar har ändå valt att blockera kontot från att kommentera. 

Förutom Alexandra Nilsson har även programledarna Jessica Almenäs och Linda Lindorff samt influencern och författaren Sandra Beijer blockerat kontot. 

– Jag har som policy att inte ta några diskussioner med anonyma konton på sociala medier. I övrigt har jag ingen kommentar, säger Jessica Almenäs.

”Let's Dance”-domaren Tony Irving förekommer i ett inlägg från en resa han gjorde tidigare i år. Han är positiv till att uppmärksamma klimatfrågan och individens påverkan – men ser brister i tillvägagångssättet. 

– De agerar domare, jury och straffutgivare, utan att fråga vad den individen har gjort för miljön. Att utifrån en semesterbild anta att den personen inte tar sitt ansvar är för mig helt larvigt. De har ingen aning om vad den invididen har tagit för ansvar när det kommer till klimatet och miljön, säger han. 

Tony Irving tycker att syftet är bra – men ser brister med Instagramkontot. Foto: OLLE SPORRONG


Tony Irving betonar att det finns flera olika sätt att klimatkompensera sin resa.

– De har ett ansvar att kontakta individen i fråga innan de hänger ut dem, och kolla hur personen ser på klimatfrågan, kontrollera om personen har köpt en klimatsmart resa.

Även ”Bingolotto”-programledaren Rickard Olsson förekommer i ett antal inlägg på Instagramkonto – bland annat från en resa han gjorde till Kanarieöarna. 

”Vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Aktivister får driva politik”, skriver han i ett sms.

Rickard Olsson. Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

 

 

Så mycket skadas deras varumärken 

Niklas Turner Olovzon är varumärkesexpert på det egna företaget Passion Labs. Han ser två trender inom sociala medier, vilket leder till att påverkanskampanjer likt den från ”Aningslösa influencers” driver inte leder till större resultat.

– I större utsträckning väljer man att följa konton som bekräftar det man vill se. Inte det man kanske behöver se. Grupper delas upp efter identitet och intressen.

Niklas Turner Olovzon menar att de influencers som uppmärksammas av ”Aningslösa influencers” förmodligen har följare som inte är intresserade av att sluta flyga ändå. 

Den andra trenden han ser är att företag kommer satsa på längre samarbeten med kända personer.

– Då kan frågor om etik och moral ta större plats i deras sociala flöden, eftersom man som företag vill förknippas med rätt sorts personer. Det kommer bli mer fokus på kvalitet, än på kvantitet. Det känns i dag som att vissa företag bara slänger ur sig samarbeten utan att bry sig om vad kändisarna står för. 

Expressen har utan framgång sökt Linda Lindorff och Katrin Zytomierska. Sandra Beijer har avböjt att kommentera.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!