Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ikea vill spara vatten med hjälp av kunderna

Kundernas vattenbeteende spelar en stor roll för hela vattenkedjan. Foto: LENNART ISAKSSON / DN
Viktoria Granström, ansvarig för Ikeas vatteninitiativ. Foto: Ikea
Nära hälften av Ikeas kunder lever i områden med vattenbrist. Foto: IMAGINECHINA / XU CONGJUN - IMAGINECHINA/SIPA U SIPA USA
Innovationsteam utvecklar mer vattensnåla produkter.

Nära hälften av Ikeas kunder lever i områden med vattenbrist. Nu arbetar de för att påverka vattenanvändningen i hela kedjan, från bomullen i kudden och metallen i kranen, till tvätten som tumlar runt i kundernas maskiner.

För tillfället samlar Ikea in data för att se vattenanvändning i hela sin värdekedja. Målet är att hitta arbetssätt för att minska vattenanvändningen, öka återanvändningen i vissa processer och få konsumenterna mer engagerade i vattenanvändning i hemmet. 

– Datan är väldigt intressant. Efter förra sommaren kom vattenfrågan nära oss i Sverige med vattenbrist. Det fick oss att vilja undersöka hur det ser ut på global nivå i alla de länder där vi är verksamma då vissa områden inte är helt uppenbara, säger Viktoria Granström, ansvarig för Ikeas vatteninitiativ.

Viktoria Granströms tips för att bli mer vattensmart

• Ha alltid ha en kanna vatten i kylen. Det går åt flera liter att spola för att få kallt vatten.

• Slå av kranen eller använd en mugg med vatten för att borsta tänderna.

• Duscha snabbt och i väntan på varmvatten kan du fylla en vattenkanna.

• Låt kläder hänga ute och vädra i stället för att alltid tvätta. Det sparar både vatten och energi.

• Kolla in #waterhacks på sociala medier och dela med er av tips själva.

Fem viktiga vattenkällor i hemmet

Ikea tar hjälp av World Resources Institute som studerar vattentillgången globalt och sätter nivåer för länders vattentillgång. Det visade sig att 200 av Ikeas leverantörer och 150 varuhus finns i områden där vatten överanvänds, alltså där förbrukningen är större än tillgången. 

Eftersom kundernas vattenbeteende spelar en stor roll för hela vattenkedjan tittar företaget på de fem stora vattenområdena i ett hem – köket, handfatet, toalett, dusch och tvätt. 

– Där ser vi stora skillnader i hur kunderna agerar i olika länder. Vi har ett innovationsteam som utvecklar mer vattensnåla produkter inom dessa områden, bland annat genom bootcamps där vi bjuder in olika innovationsföretag, säger Viktoria Granström.

Hacks en del av smartare vattenanvändning

Ikea har inte tittat på vattenanvändningen i Sverige specifikt, men i Europa säger hon att det är tydligt att vi använder mer vatten än vi behöver. 

– Vi ser att vi kan inspirera våra kunder mycket inom alla hållbarhetsområden. Vår strategi är att våra en miljard kunder ska kunna leva inom planetens gränser till år 2030. 

För att skapa ett vattensmart hushåll handlar det bland annat om vattenrening, lågt tryck, att tänka på sitt vattenbeteende i form av dusch och spolning och så kallade hacks, att tänka nytt och smart med de produkter vi har hemma idag för att inte konsumera nytt. Här tipsar Viktoria Granström om att hitta inspiration på sociala medier.

Möjligheter med Ikeas vattenarbete

Samarbete med leverantörer och innovationsföretag för lösningar inom reningsteknik, återanvändning och infärgning.

Studerar kundernas vattenanvändning ger insikter i beteende och hur det kan förändras.

 

Utmaningarna:

Råvarorna, som exempelvis bomull och metall, står för 70 procent av företagets vattenanvändning.

Alla länder har olika kunskapsnivåer och förutsättningar för att arbeta med vattenfrågan.