Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ica slängde var tionde matkasse: ”Ätbar mat”

Personalen larmade – inget gjordes • ”Väldigt beklagligt”.
En lång rad med rullburar där all mat ska slängas. Allting kastades i samma container. Foto: Privat / Privat
En rullcontainer, kallas för bur bland de anställda, med bröd som ska slängas. Det slängs 2-3 burar om dagen enligt Expressens uppgifter. Foto: Privat / Privat
Personalen samlar upp bröd från golvet som ska slängas. Foto: Privat / Privat
Personalen lastar en bur full med bröd som ska slängas den dagen. Bilderna är från hösten 2018.Foto: Privat / Privat
Icas e-handelslager i Jordbro söder om Stockholm.Foto: Matilda Nyberg
På lagret i Jordbro larmar tidigare anställda om matsvinn.Foto: Matilda Nyberg
1 / 8

Ica framhåller gärna sitt arbete med att minska matsvinnet i butiker och hos konsumenter. 

Men nu kan Expressen avslöja att stora mängder mat slängts dagligen vid livsmedelsjättens e-handelslager i Stockholm. Först efter nästan ett år började man skänka bort den överblivna maten. 

– Det var oftast fullt ätbar mat som slängdes, säger en före detta anställd. 

När Ica öppnade sitt första e-handelslager, en så kallad ”darkstore”, i april 2018 var det allt annat än smärtfritt. 

Lagret i södra Stockholm hade stora problem. Flera handlare slog larm om strul med ordrar och leveranser som aldrig dök upp i butik, vilket branschtidningen Market tidigare skrivit om.  

Men under flera månader pågick även ett omfattande matsvinn. Anställda som Expressen varit i kontakt med säger att man under lång tid dagligen slängde stora mängder färskvaror, bröd och frukt. 

– Vissa dagar var det tiotal burar (så kallade rullcontainrar, reds. anm) med mat, andra dagar ”bara” ett fåtal, säger en kvinnan som tidigare jobbat på Icas e-handelslager. 

Icas e-handelslager

Från början låg lagret vid Globen i Stockholm, men flyttade sen till Jordbro i Haninge kommun. 

E-handelsbutiken har egna inköpare, en varumottagning och en plockavdelning. 

Varumottagningen har hand om alla leveranser och på plockavdelningen görs kassar till kunderna i ordning. 

Enligt kvinnan som Expressen pratat med har Icas system i e-handelslagret gått ut på att man rensat ut och kastat varor – trots att det var dagar kvar till bäst före-datumet. 

– Det var oftast fullt ätbar mat som slängdes, allt i samma container, med plast och allt kvar, säger hon. 

Hon säger att personalen på golvet tog upp problemet med den slängda maten flera gånger med olika chefer. Man kom även med egna förslag på lösningar. 

Trots det gjordes inget. 

– Vi fick alltid svaret att de arbetade med det, men att det inte fanns tillräckligt med tid eller struktur, säger kvinnan.  

Expressen avslöjar att stora mängder mat slängts.

Hon förstår inte hur Ica kunde vara så oförberedda på problemet när man drog i gång sitt e-handelslager. 

– De startade e-handeln utan någon som helst plan för hur de skulle hantera matsvinnet. Det känns väldigt oansvarigt, säger hon. 

Experten: ”Uppseendeväckande”

Louise Ungerth har arbetat med matsvinnsfrågan i många år. Hon är bland annat styrelseledamot i den ideella föreningen Matsvinnet och har haft uppdragsgivare som Naturvårdsverket och Livsmedelsverket. 

Hon ifrågasätter att Ica inte prioriterat frågan om matsvinn från början. 

– Jag förutsätter att de arbetar hårt med rutiner nu, men det är uppseendeväckande att de inte har prioriterat allt detta från start. 

Vad tror du att det beror på att Ica inte började donera överbliven mat tidigare? 

– Det kan vara allt ifrån tidsbrist till ointresse eller logistikproblem, säger Louise Ungerth. 

Louise Ungerth är kritisk till Icas hantering av svinnet på e-handelslagret. Foto: Privat / Privat

Hon säger att e-handel med mat har pekats ut som en riskfaktor när det gäller ökat matsvinn. Detta för att kedjorna vill sälja mat med så lång hållbarhet som möjligt. 

– Många butiker rear i dag ut överbliven mat några dagar innan bäst före-datum. Det borde e-handeln också kunna göra. Sedan gäller det att förbättra rutiner, prognoser och orderläggning förstås, så att så lite svinn uppkommer från början. Men det förutsätter jag att e-handeln nu arbetar med, säger Louise Ungerth.  

Slängde 300 paket mjölk

Förutom att maten slängts för att bäst före-datumet närmat sig ska det ha funnits ännu en anledning till svinn på e-handelslagret: slarv. 

Ytterligare en kvinna som fortfarande jobbar på Icas lager berättar för Expressen om dåliga rutiner och arbetssätt, som innebär ett enormt matsvinn. Även hon vill vara anonym, eftersom hon är orolig för konsekvenserna det kan få för henne om hon berättar öppet. 

– En gång slängde vi nästan 300 paket mjölk för att någon hade tappat bort leveransen. Den stod i ett hörn av varumottagningen men hittades en dag för sent. Allt fick kastas, säger kvinnan. 

Hon har jobbat på lagret i olika roller sedan starten under våren 2018. Hon är upprörd över Icas matsvinn. 

– Det var flera burkedjor med mat varje dag. En sådan bur är mat för en stor familj en hel månad. Det gör ju ont i en, säger hon.  

Flera lådor med kött som ska slängas. Svinnet fortsatte trots att personalen sa ifrån. Foto: Privat / Privat
I burarna syns mjölk och yoghurt som ska kastas. Foto: Privat / Privat

Även hon säger att man påtalade det stora matsvinnet för operativa inköpare, chefer och andra, men att inget hände.  

– Alla som jobbat i livsmedelsbranschen tidigare sa bara att det är så här överallt. Cheferna jag pratade med sa antingen nej direkt eller gav otydliga svar om att de kanske skulle kolla på det längre fram, säger kvinnan. 

Började skänka till stadsmissionen

I februari i år, nästan ett år efter öppnandet av e-handelslagret, började Ica skänka mat till Stockholms stadsmission.  

Johan Rindevall är verksamhetsområdeschef för Stockholms stadsmissions Matcentralen. Han har hand om samtliga donationer. 

– En av våra tre bilar har hämtning vid lagret i Jordbro som del av sin dagliga rutt, säger han.  

Han fortsätter. 

– Under stora delar av 2019 har vi stått utan ett eget lager och har därför behövt tacka nej till vissa större donationer. När det gäller just Icas lager i Jordbro har vi dock sällan behövt avböja, det har skett på sin höjd enstaka gånger per månad. 

Johan Rindevall från Stockholms stadsmissions Matcentralen. De tar emot donationer från Icas e-handelslager sedan i februari 2019. Foto: Stefan Nilsson

Hade ni kunnat ta emot donationer från Icas e-handel tidigare om de kontaktat er? 

– Det korta svaret är att vi alltid är öppna för nya donatorer, säger Johan Rindevall. 

För bara några månader sedan kom nyheten att Icagruppen ska halvera sitt matsvinn fram till 2025. Man har tidigare startat kampanjer som ”Matlådans dag” och vissa Ica-butiker har samarbetat med matsvinnsappen Karma och den ideella föreningen Food2Change för att minska svinnet. 

Karin Amnå är hållbarhetsstrateg på Ica. Hon bekräftar att man hade problem med matsvinn när e-handelslagret öppnades. 

– Under de första månaderna så hade vi utmaningar med just matsvinnet. Det var uppemot tio procent av det totala lagersaldot, vilket så klart var alldeles för högt. Det är något vi jobbat hårt med att få ner. Nu är det betydligt lägre svinn på runt en procent, säger Karin Amnå.  

Tio procent av lagersaldot motsvarar var tionde matkasse. Under flera månader slängdes så mycket av varorna från Icas e-handelslager. 

– Det är väldigt beklagligt att det har varit så mycket svinn. Det är inget vi är stolta över alls, säger Karin Amnå.  

Karin Amnå är Icas hållbarhetsstrateg.

Vad berodde det stora matsvinnet på?  

– Det var ett helt nytt lager, som vi startade från grunden och vi hade inte riktigt koll på hur det skulle drivas från start. 

Personalen försökte ju påtala detta för chefer men fick inget gehör. Varför prioriterade man inte upp det då? 

– Det är beklagligt att man känner att man inte fått den återkopplingen. Men det var, och är, en väldigt viktig fråga för ledningen.  

Men om det nu är så viktigt, varför tog det så lång tid att få ner svinnet?

– Det är kombinationen av att det var en nyöppning och att man inte hade riktig koll på rutinerna. Och det tar tid att hitta en organisation som kan hantera mat med kort hållbarhet på ett säkert sätt som Stadsmissionen gör nu. 

Personal ifrågasätter att ni inte hade bättre koll på matsvinn i starten. Kunde ni inte ha väntat lite och varit säkra på att det inte blev onödigt svinn innan ni drog i gång? 

– Ja, det skulle man kunna fundera över. Vi öppnade inte hursomhelst, det är klart att vi var förberedda. Men när man väl står där med varor, efterfrågan och butiker så är det mer av att faktum.

Så det var inget ni hade kunnat räkna ut innan? 

– Inte på helheten, det är väldigt svårt, säger Karin Amnå.  

Icas livsmedelssuccé

• Matbutiken Ica startades 1917 i Gävle och omsätter i dag drygt 82,5 miljarder kronor enligt årsredovisningen för 2018.

• I Sverige hade man 1277 fysiska butiker år 2018.

• Ica har en marknadsandel på 36 procent och beskriver sig själva som ”den ledande dagligvaruaktören i Sverige”.