Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Hundratals miljoner vill se mer åtgärder”

Klimataktivisten skänker en miljon kronor till WHO:s vaccinprogram.
WWF:s kommunikationsdirektör Lisbeth Larsson.
Foto: Saga Sandin / WWF
Klimatengagemanget på nätet ökar snabbt, visar en ny rapport.
Foto: SHUTTERSTOCK
Klimatengagemanget på nätet ökar snabbt, visar en ny rapport.
Foto: SCHNEIDER-PRESS/MR/SIPA/SHUTTER / SCHNEIDER-PRESS/MR/SIPA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Klimatengagemanget på nätet ökar snabbt, visar en ny rapport.
Foto: PAUL MILLER / AP AAP IMAGE

Klimatengagemanget ökar snabbt på nätet, enligt en ny rapport från Economic intelligence unit, EIU.

– Hundratals miljoner människor vill se mer åtgärder för planeten, säger WWF:s kommunikationsdirektör Lisbeth Larsson.

Sökningar på hållbara livsmedel har gått upp med 71 procent i västvärlden, och antalet Twitter-inlägg om natur och klimat har ökat 65 procent på fyra år.

Mellan 2018 och 2019 ökade samtidigt mediebevakningen av miljörättsgrupper – som Extinction rebellion och Fridays for future – med hela 103 procent, för att sedan minska en aning under 2020.

Det är några slutsatser som analysföretaget Economist Intelligence Unit, EIU, drar i en ny studie som de gjort på uppdrag åt Världsnaturfonden, WWF.

Rapportförfattarna har gått igenom miljontals Twitter-poster, andra sociala medier-inlägg och nyhetsartiklar de senaste fem åren. Enligt dem har engagemanget främst ökat i utvecklingsländer där man redan känner av klimatförändringarna.

Störst ökning i utvecklingsländer

Google-sökningarna på natur och klimat ökade som exempel med 190 procent under fyra år i Indien – vilket till viss del beror på att fler indier fått tillgång till internet.

Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF Sverige, är glad över att miljöengagemanget sprider sig i världen.

– Det är skönt att vi får det belagt att man bryr sig på en global nivå. Det är inte bara vi i västvärlden som vill köpa hållbara produkter.

I organisationens senaste så kallade Klimatbarometer uppgav sex av tio att de är oroade för klimatet – jämfört med fyra av tio i året innan. Andelen personer som oroar sig över den biologiska mångfalden fördubblades också.

Över en miljon djur- och växtarter är hotade i dag, enligt rapporten. Hoten mot både klimatet och den biologiska mångfalden blir värre och värre – så varför går förändringen så långsamt?

”Mycket händer nu”

Enligt EIU:s rapport kan det bero på flera saker. Bland annat att många företag i textilindustrin, som är en stor klimatbov, inte uppfattar att det är tillräckligt lönsamt att sälja hållbara kläder.

Men EIU betonar att det inte måste vara så. Kostnaderna för att sälja hållbara varor kan bli betydligt lägre om man ställer om i stor skala, skriver de i rapporten.

Kan man verkligen säga att engagemanget är genuint, om förändringen går så långsamt?

– Undersökningen pekar på att det finns en koppling mellan sökningar på nätet och att man faktiskt agerar. Men undersökningen baseras på fem års data, och personligen uppfattar jag att mycket händer nu, säger Lisbeth Larsson.

Lisbeth Larsson anser att undersökningen pekar på att folk bryr sig mer än vad som ges uttryck för inom politiken och den allmänna debatten.

– Det finns många viktiga möten om klimat och biologisk mångfald senare år. Så vi vill se att politiker vidtar kraftfullare åtgärder. 

Forskare på Hawaii har hittat mängder med spöknät och plastavfall.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.