Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon ligger bakom anmälningsvågen mot Arla

När Arla gjorde reklam för sin nya ekoserie med att produkterna skulle ha ”netto noll klimatavtryck” blev Jonna Elofsson Bjesse förbannad. Karin Sörbring träffar henne.
Jonna Elofsson Bjesse är miljövetare. Hon poddar, medverkar på Supermiljöbloggen och folkbildar i sin roll som kommunikationsansvarig på föreningen Medveten Konsumtion. Foto: Karin Sörbring
På Arlas hemsida förklaras det att ”netto noll klimatavtryck” betyder att ”alla utsläpp av växthusgaser kopplade till produkterna balanseras med insatser för att binda eller motverka utsläpp av koldioxid i motsvarande mängd”.Foto: FREDRIK PERSSON / TT NYHETSBYRÅN

När Arla gjorde reklam för sin nya ekoserie med att produkterna skulle ha ”netto noll klimatavtryck” blev Jonna Elofsson Bjesse förbannad.

Hon anmälde företaget, skrev inlägg i olika Facebookgrupper – och nu överhopas Konsumentverket av anmälningar från fler arga konsumenter. 

– Ytterst få vet vad det innebär att man klimatkompenserar och jag tycker att Arlas reklam blir vilseledande, säger den 27-åriga miljövetaren. 

Veckan efter Jonna Elofsson Bjesses upprop i olika Facebookgrupper trillade 35 anmälningar till in mot Arla.

– Jag satt för ovanlighetens skull hemma hos mina föräldrar och tittade på ”Parlamentet” när reklamen om Arlas nya serie med ekoprodukter visades. Jag reagerade rätt starkt när jag såg uttrycket ”netto noll klimatavtryck”, minns Jonna Elofsson Bjesse.

Hon fortsätter:

– Det framstår som att mjölken inte har någon klimatpåverkan, men inga livsmedel kan ha ”netto noll” klimatavtryck. Det är jättebra att Arla klimatkompenserar, men då får de vara tydliga med att det är just detta de gör.

Jonna Elofsson Bjesse, som är skribent, poddare och föreläsare om hållbarhet, skickade genast in anmälningar till Reklamombudsmannen och Konsumentverket. 

– Det är viktigt att använda vår konsumentmakt när vi upplever att något är missriktat eller om vi känner att vi blir felinformerade. Som vegan kan jag ha en massa synpunkter på djurhållning, men det här handlar inte om det. Det är inte för att smutskasta Arla som jag anmäler och kampanjar, utan för att det behövs en branschstandard för hur man får använda ett så komplicerat begrepp som klimatkompensation och vad man egentligen menar med ”netto noll klimatavtryck”. Jag hade självklart anmält om exempelvis Oatly hade gjort något motsvarande, framhåller hon.

Konsumentverket har nu inlett ett så kallat tillsynsärende av Arlas kampanj. 

Arlas svar på kritiken

Arlas presschef Erik Bratthall poängterar i Resumé att uträkningen är granskad av revisionsbyrån EY och att företaget har använt sig av internationell standard för klimatmärkning. På Arlas hemsida förklaras det också att ”netto noll klimatavtryck” betyder att ”alla utsläpp av växthusgaser kopplade till produkterna balanseras med insatser för att binda eller motverka utsläpp av koldioxid i motsvarande mängd. På så sätt blir totaleffekten på klimatet från just de produkterna noll”. Senast 2045 ska alla Arlas produkter – inte bara ekosortimentet – uppfylla dessa kriterier. 

Att undvika mineraloljor och ha koll på att det är förhållandevis lite vatten i kosmetikan är en bra tumregel, enligt Jonna Elofsson Bjesse (här intervjuad av Expressens Karin Sörbring).Foto: Karin Sörbring / Expressen TV

Det här är Jonna Elofsson Bjesse, 27

■ Miljövetare, föreläsare och kommunikationsansvarig på föreningen Medveten Konsumtion.

■ Efter hennes anmälningar till Konsumentverket och Reklamombudsmannen har massor av andra arga konsumenter också anmält Arlas kampanj om att ekosortimentet har ”netto noll klimatavtryck”.

■ Skriver på Supermiljöbloggen och gör tillsammans med Melanie Olsson hållbarhetspodden ”Du, jag och jorden”.

Jonna Elofsson Bjesse opinions- och folkbildar i sitt jobb som kommunikationsansvarig på föreningen Medveten Konsumtion, i sin hållbarhetspodd  ”Du, jag och jorden” och som skribent på Supermiljöbloggen. Andra saker som hon just nu vill sätta fokus på är konsumtionshetsen inför ”Black Friday” som infaller nästa vecka och den stundande julhandeln.

– Det är inte hållbart att konsumera på det sätt som vi gör i dag. Det kanske låter lite tråkigt, men vi måste lära av levnadssättet före efterkrigstiden. På den tiden var det inte slit och släng, man använde det man hade och man använde det länge.

– Vill man prompt köra med julklappar kan man exempelvis välja second hand eller ge bort tjänster och presentkort på upplevelser.

Hon är glad att över 200 företag, organisationer och influencers anslutit sig till ”White Monday” som äger rum måndagen före ”Black Friday” och som vill få oss att konsumera mer hållbart.

Jonna orkade först inte handla second hand

Du sade i podden ”Du, jag och jorden” att inte ens du som är miljövetare orkar vara helt klimatperfekt. Berätta!

– Nej, i perioder har jag känt att det nästan inte har varit värt att engagera sig så mycket som jag har gjort, för man har känt sig så ensam i kampen. Länge kände jag till exempel att jag inte pallade att handla kläder second hand, för jag uppfattade det som tråkigt, fult och tidsödande. Och det var verkligen svårt och tidsödande. Men nu finns det massor av härliga second hand-butiker som inte alls känns loppiga och svårnavigerade och jag har faktiskt inte köpt ett enda nyproducerat plagg på ett år. Och med ”Supermiljöbloggen” har jag verkligen blivit peppad att fortsätta.

– När det gäller vegankost, second hand och andra levnadsvanor känns det inte längre som uppoffring att göra klimatsmarta val, men jag vet inte riktigt om jag är där än att jag är beredd att helt sluta flyga. Jag har faktiskt flugit fyra gånger i år.

Har du backat från några klimatkrav du tidigare hade på dig själv?

– Nej, men i dag är jag inte alls dömande mot att alla andra exempelvis inte är veganer eller handlar nyproducerade kläder. Min livsstil har nog smittat av sig på mina närmaste och på så sätt kan jag göra lite skillnad. Det är dock tråkigt när vi landar i smutskastning, pekpinnar och skam. Då orkar inte folk, då blir de rädda att göra fel. Jag minns att jag en gång skällde ut min pappa för att han köpt vanlig senap och inte ekologisk, men när jag insåg att han hade letat i flera butiker så skämdes jag något otroligt. 

Miljövetaren Jonna Elofsson Bjesse vill slå ett slag för att vi hyr saker i stället för att köpa allt som vi för stunden upplever oss behöva. Foto: Karin Sörbring

Så var ska man börja om man vill göra mer klimatsmarta val och pusha samhället i en hållbar riktning?

– Det är svårt att vara en medveten konsument och göra medvetna val, även för oss som är miljövetare. Och ju mer man lär sig, desto mer inser man hur komplex frågan är.

– Mitt bästa medskick är att låta saker ta tid. Det är bättre att börja i någon ände och göra vad man kan och mäktar med än att känna att det är övermäktigt och att man struntar i att ens försöka. Först då tror jag att man kan hitta ett hållbart sätt att leva som funkar över tid. Få kan relatera till ”miljömuppar” som är klädda i hampa, bara äter veganskt, ekologiskt och närodlat och aldrig någonsin flyger, haha. Samtidigt är det klart att klimatångesten också fyller något slags funktion. Det fungerar inte att fortsätta leva som vi svenskar gör i dag, som om vi hade fyra jordklot. 

Samtidigt är det många som säger att vi inte bara kan lägga ansvaret för klimatomställningen på individerna?

– Nej, men det blir en farlig stämning om man bojkottar vartenda företag som faktiskt försöker göra skillnad. Om politiker, näringsliv och organisationer som anstränger sig hela tiden bara blir påhoppade kan vi inte åstadkomma någon förändring, vi måste jobba tillsammans. Och samtidigt har vi som individer ett stort ansvar. 

Om politiker, näringsliv och organisationer som anstränger sig hela tiden bara blir påhoppade kan vi inte åstadkomma någon förändring, vi måste jobba tillsammans.

Något mer miljötips du vill framhålla?

– Man måste inte äga allt. Testa gärna att hyra exempelvis borrmaskin och festkläder.

Så väljer du kaffe som är klimatsmart och socialt hållbart.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.