Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Holmgren om Vasaloppets framtid: ”Hade tyvärr rätt”

Pressansvarig vid Vasaloppet: ”Vi dränerar bort vatten”
Det regnade och blåste under Tjejvasan 2020.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD
Ett hundratal frivilligarbetare har hjälpt till för att säkra spåren inför årets Vintervecka.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD
Det börjar bli ont om snö att köra ut i spåren.Foto: ULF PALM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Pär Holmgren (MP) befarade en dyster framtid för Vasaloppet redan 2006.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Den milda vintern ställer till problem för årets Vasalopp.

Pär Holmgren, MP-politiker och tidigare SVT-meteorolog, förutspådde en dyster framtid för tävlingen i en uppmärksammad intervju i Expressen år 2006.

– Tyvärr måste jag konstatera att jag hade rätt, säger han i dag.

För 14 år sedan förutspådde Pär Holmgren att få personer kommer att vara intresserade av Vasaloppet år 2026, eftersom de kalla vintrarna blir allt färre. Han befarade dessutom att den världsberömda tävlingen inte överlever sitt 100-årsjubileum år 2022.

Uttalandet väckte starka reaktioner. Men i dag anser MP-politikern och meteorologen att han har fått rätt.

– Just i år kommer det säkert gå att genomföra Vasaloppet, delvis på grund av konstgjord andning och teknik. Men jag har hört att många försöker sälja sina biljetter för att de inte har haft möjlighet att träna, säger Pär Holmgren.

– Sakta men säkert blir det varmare, och det blir allt svårare att åka skidor i Sverige. I takt med att snöbristen ökar i södra Sverige tror jag att intresset för längdskidåkning bland den yngre generationen kommer att minska.

”Sluta jobba emot naturens villkor”

Erik Kjellström, professor i klimatologi vid SMHI, instämmer delvis. Fler milda vintrar innebär sämre förhållanden för Vasaloppet. Klimatscenarierna varierar något beroende på hur stora utsläppen är i framtiden.

– Även i scenarier med stora utsläpp långt in i seklet kommer det att finnas kalla vintrar, tidvis även med mycket snö. Sedan innebär milda vintrar inte att det är helt kört för Vasaloppet. Med strategier för att tillverka och kanske också lagra snö kan jag tänka mig att man kan hantera problemen under många år framöver, säger Erik Kjellström.

Pär Holmgren säger att han är imponerad av Vasaloppets kraftsamlingar för att hålla Vinterveckan vid liv. 

– Men ser vi 20 år framåt måste vi kunna ifrågasätta alla investeringar i snömaskiner och andra energikrävande resurser. Det kanske är rimligare att erkänna att klimatet förändras och sluta jobba emot naturens villkor, säger MP-politikern.

Är det värt att fortsätta arrangera Vasaloppet på sikt?

– Det är en svår balansgång, eftersom Vasaloppet har så fantastiskt mycket bra med sig vad gäller motion, hälsa och friluftsliv. Som halvmas hoppas jag förstås loppet pågår länge till, det är viktigt för bygden. Å andra sidan skickar det en skev signal när en del av klimatutmaningen handlar om att vi behöver bli bättre på att hushålla med våra resurser, inte minst energi. 

Sponsras av fossiljättar

Mats Rylander, hållbarhetsansvarig på Vasaloppet, håller med om att man bör respektera naturens förutsättningar. Det går inte att tillföra snö i spåren under vilka omständigheter som helst. Men han är övertygad om att intresset för loppet håller i sig i många år framåt. 

– Det finns fortfarande ett stort sug efter Vasaloppet, men det är klart att vi ser utmaningar med att vintrarna kommer bli kortare. Vi litar på vetenskapen. Vårt ansvar är att fortsätta driva målet om att bli en fossilfri verksamhet, säger han.

År 2017 gjorde Vasaloppet en analys som visade att deras evenemang under både sommar och vinter totalt genererar 7 300 ton koldioxid. 85 procent av utsläppen kom från deltagarnas resor, medan snötillverkning och transport av snö stod för 200 ton koldioxid. 

– Vi hoppas kunna samla upp natursnö när den kommer, och krävs det att vi behöver tillverka snö ska det ske med grön el, säger Mats Rylander.

Ni har också fått kritik för att sponsras av Preem och Volvo, och att det rimmar illa med Vasaloppets högt ställda klimatmål. Hur ser du på det?

– Både Preem och Volvo har en långsiktig plan. Preem är inne i en övergångsfas för att ta fram fossilfria bränslen, och Volvo har också en tydlig plan för att bli fossilfria. Därför är vi trygga med att jobba med dem.

Alice Bah Kuhnke i mål i Vasaloppet 2019: ”En barndomsdröm”

Tidigare kulturministern kom i mål efter 12 timmar

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.