Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Högre bränslepris ska hjälpa Sverige nå klimatmålen

EU:s nya krav på varningsljud på elbilar.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG

Priset på bensin och diesel behöver bli högre. Bonus malus-systemet kan slopas. 

Det konstaterar Konjunkturinstitutet i en ny rapport om Sveriges klimatmål för transportsektorn.

– Vi tycker man ska se över det systemet eller till och med avskaffa systemet, säger Svante Mandell, forskningschef på KI:s miljöekeonomiska enhet, till Sveriges Radio

Om bara tio år, 2030, ska växthugasutsläppen från inrikes transporter minska med minst 70 procent jämfört med år 2010. Det målet kommer inte att nås med dagens styrmedel visar Konjunkturinstitutets Miljöekonomiska rapport.

Deras analys visar att bonus malus-systemet, som innebär en högre skatt för nya bilar med högre utsläpp och en bonus för nya bilar med lägre utsläpp, har liten effekt på utsläppen till år 2030. 

Tvärtom kan det ge rekyleffekter som ökat bilåkande och fördröja att fordonsparken byts ut – särskilt stora utsläppsintensiva bilar. Regeringen satsade 130 miljoner i 2020-års budget.

Högre pris – effektivare bilar

I stället tror Konjunkturinstitutet att det är bränslebyte som kommer leda till att målet nås. Det innebär förändringar i drivsmedelsbeskattningen och reduktionsplikterna, som styr andelen biodrivmedel i bensin och diesel. Följden blir väsentligt högre bränslepriser tror KI. Ytterligare ett problem är att en stor mängd biodrivmedel kommer användas i transportsektorn.

– Det här kommer i sin tur att driva upp pumppriset lite grann, och det gör att du kommer att välja effektivare bilar av dig själv, säger Svante Mandell till Sveriges radio. 

Till skillnad från tidigare läggs koldioxidskatten nu på hela det låginblandade drivmedlet, inte bara den fossila delen. Därför finns inga incitament att öka inblandningen av biodrivmedel utöver den som sker under planerad politik, skriver Konjunkturinstitutet i sin rapport. 

Och att nå målet med 70 procent minskade utsläpp till år 2030 skulle ha en relativt liten påverkan på Sveriges ekonomi. Knappt en procent, cirka 40 miljarder kronor, skulle det kosta enligt KI. Beräkningen säger dock ingenting om kostnaderna för att ta sig dit. 

Expressen har tidigare rapporterat om att målet för inrikestransporter har större möjligheter att nås än tidigare prognoser visat. Anna-Karin Nyström, chef för klimatmålsenheten på Naturvårdsverket, flaggar för att både fortsatt reduktionsplikt, det vill säga att biobränsle blandas in i diesel och bensin, och EU:s koldioxidkrav för nya fordon kan tillkomma.

– Det skulle innebära att utsläppen kommer nära målet för inrikes transporter, men mer styrning behövs för att nå hela vägen fram, säger hon.

EU:s krav på nya elbilar – varningsljud för omgivningen

Nu behöver nya elbilar som säljs i Europa ha varningsljud på minst 56 decibel.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.