Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är konstgjorda öarna – som kan rädda klimatet

Det schweiziska företaget Novaton bygger redan flytande öar med solpaneler, som på bilden ovan. Foto: Novaton / Novaton
För att stoppa klimatförändringarna måste utsläppen av koldioxid begränsas. Här syns smog i Shenyang i nordöstra Kina. Foto: EPA
Novatons flytande solpanel-ö är 86 meter i diameter och kan ta en vikt på 1 300 ton, enligt företaget. Foto: Novaton / Novaton
Företaget Novatons prototyp för en ö med solpaneler, som finns i Förenade Arabemiraten. Foto: Novaton / Novaton

De skulle kunna rädda vårt klimat:

Miljontals konstgjorda, flytande öar – som omvandlar koldioxid till bränsle.

Det visar en ny studie.

Och enligt forskarna är den mesta tekniken redan på plats, skriver Newsweek. 

LÄS MER: Här hittar du fler nyheter från Expressen Klimat

Det är ett forskningsteam från Norge och Schweiz som i en ny studie föreslår ”solmetanol-öar” som metod för att stoppa de farliga klimatförändringarna.

Förslaget går ut på att placera miljontals flytande, konstgjorda öar i stora kluster ute till havs. Där ska solenergi omvandlas till el, som i sin tur ska användas för att producera väte och utvinna koldioxid ur havsvattnet – och sen ska dessa två gaser omvandlas till flytande metanolbränsle.

Syftet är att skydda jorden från skadliga fossila bränslen.

Fossila bränslen är den största källan till utsläpp av växthusgaser. När de förbränns bildas koldioxid, som bidrar till växthuseffekten och klimatförändringarna.

Jämförs med stora fiskodlingar

”Solmetanol-öarna” skulle kunna producera alternativt bränsle och därmed hjälpa till i arbetet med att rädda klimatet, enligt de norska och schweiziska forskarna. De skriver:

”Återvinningen av atmosfärisk koldioxid till syntetiskt bränsle, med hjälp av förnybar energi, erbjuder ett energikoncept utan nettoutsläpp”.

Det här är nettoutsläpp

Nettoutsläpp är skillnaden mellan faktiska utsläpp och det som görs för att minska utsläppen.

Sverige har som mål att ha noll i nettoutsläpp år 2045 – det vill säga vara ”klimatneutrala”. Därefter vill man nå negativa utsläpp, alltså att man gör mer för att minska utsläppen än vad man släpper ut.

För Sveriges del innebär netto-noll utsläpp att verksamheter måste minska sina utsläpp med 85 procent från 1990.

Källa: Naturvårdsverket 

De konstgjorda öarna jämförs med stora, flytande fiskodlingar. Tidskriften Newsweek har varit i kontakt med Andreas Borgschulte, en av artikelförfattarna, som säger att de norska forskarna bakom studien fick idén när Norges regering ville driva landets fiskodlingar längre ut till havs.

Dessa odlingar krävde dock egen energi.

– Energiproducerande öar föreslogs för en tid sen. Det som återstod var att inkludera lagring av energi, säger Andreas Borgschulte till tidskriften.

”Ambitiöst” förslag om konstgjorda öar

Enligt forskningsteamet kan 70 konstgjorda öar tillsammans utgöra en enskild anläggning, på en yta av en kvadratkilometer. De måste placeras där vågornas höjd aldrig når sju meter, där det är ovanligt med orkaner och havsdjupet är max 600 meter, så att öarna kan förtöjas ordentligt.

Novatons flytande solpanel-ö är 86 meter i diameter och kan ta en vikt på 1 300 ton, enligt företaget. Foto: Novaton / Novaton

Möjliga områden för bränsleproduktionen är havet utanför kusterna i Sydamerika, Australien och sydöstra Asien, skriver Newsweek.

Enligt forskarna krävs 3,2 miljoner flytande öar för att nollställa de globala utsläppen från fossila bränslen. Men det är en bit kvar dit – teamet erkänner att deras förslag är ”ambitiöst”. Just nu jobbar de med att utveckla prototyper.

Den mesta tekniken ska dock redan vara på plats.

En teknisk utmaning

– Den största utmaningen är att utveckla en storskalig anläggning som kan utvinna koldioxid ur havsvatten. Det är den enda processen i hela systemet som ännu inte är fullt utvecklad. Allt annat existerar redan på industriell nivå, säger Andreas Borgschulte till Newsweek.

Den nya studien kallas ”Renewable CO2 recycling and synthetic fuel production in a marine environment” – ungefär ”förnybar koldioxid-återvinning och syntetisk bränsleproduktion i en marin miljö” – och publicerades i den vetenskapliga tidskriften PNAS den 3 juni.