Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Greta-effekten” ger kassaklirr åt bokförlagen

”Vårt hus brinner”, sa kandidaten Jay Inslee under demokraternas debatt tidigare i somras.
Greta Thunberg i Tyskland den 10 augusti. Foto: MSTYSLAV CHERNOV / AP TT NYHETSBYRÅN
Nu talar bokförläggare om en ”Greta-effekt”. Foto: JEAN-CHRISTOPHE BOTT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Greta Thunbergs stora inflytande över barn och ungdomar märks i bokförlagens kassor.

På bara tolv månader har försäljningssiffrorna för barnböcker som handlar om klimat och miljö fördubblats, enligt en undersökning från Nielsen Book Research.

I branschen kallas det för ”Greta-effekten”, skriver The Guardian.

Greta Thunberg har fått barnböcker om klimatet att sälja mer än någonsin, enligt förläggare.

Det skriver The Guardian.

Antalet barnböcker som handlar om klimatkrisen, global uppvärmning och naturen i allmänhet har dubblerats under de tolv senaste månaderna, enligt en undersökning från Nielsen Book Research. Även försäljningssiffrorna har fördubblats.

En av dessa böcker heter ”Earth Heroes” och har till och med Greta Thunberg på omslaget.

”Förnyat ungdomars längtan efter förändring”

– Jag skulle absolut säga att det har uppstått en Greta Thunberg-effekt, säger Rachel Kellehar på Nosy Crow, förlaget som ger ut boken.

Hon fortsätter:

– Hon har förnyat ungdomars längtan efter förändring, vilket i sin tur har förnyat förläggares aptit på berättelser som stärker våra läsare att åstadkomma de förändringarna.

Enligt förläggaren Rachel Kellehar är budskapet att alla kan göra skillnad. Nu drar man upp tempot på utgivningsprocessen för att få ut boken före det att Greta Thunberg eventuellt nomineras till Nobels fredspris.

Boken, som släpps i början av oktober, porträtterar 20 profiler som gjort stora insatser för miljön. Förutom Greta Thunberg medverkar bland andra sir David Attenborough, Yin Yuzhen och Stella McCartney.

”Viktigt att nå ut med det här budskapet”

– Vi anser att det är viktigt att nå ut med det här budskapet så snabbt som möjligt, och det beror delvis på ”Greta-effekten”. Oavsett om hon vinner Nobels fredspris eller inte, kommer oktober vara en bra tid för att nå ut och säga att Greta gör en fantastisk sak, säger Kellehar till The Guardian.

I februari kommer förlaget Bloomsbury publicera en bok med titeln ”Fantastiska kvinnor som räddade planeten”, skriven av Kate Pankhurst. Boken handlar om kvinnor genom historien som vigt sina liv åt att studera, bevara och skydda planeten. Isobel Doster arbetar med faktaböcker för barn på Bloomsbury. Även hon har noterat en ”Greta-effekt”, skriver The Guardian.