Magnus Jeppe, chef på Snoot. Foto: PrivatMagnus Jeppe, chef på Snoot. Foto: Privat
Magnus Jeppe, chef på Snoot.  Foto: Privat
Kör Grön fredag.Kör Grön fredag.
Kör Grön fredag.

Företaget dissar Black friday – kör Green friday

Publicerad

På fredag är det Black friday, och många butiker skyltar med sänkta priser och rea.

Men inte svenska återförsäljaren Snoot som i stället satsar på ”Green friday” – för miljöns skull.

– En svensk konsument behöver inte ha så mycket rea och rabatter, vi har rätt gott om pengar egentligen, säger Magnus Jeppe, försäljnings- och exportchef på Snoot.

Att butiker erbjuder rabatterade priser under vad som kallas ”Black friday” är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Traditionen kommer ifrån USA, då Black friday alltid innefaller fredagen efter högtiden Thanksgiving.

Men på senare år har även svenska återförsäljare och butiker lockat kunder med låga priser under denna dag. Svenska varumärket Snoot hoppar på trenden – men med en miljövänlig twist.

– En svensk konsument behöver inte ha så mycket rea och rabatter, vi har rätt gott om pengar egentligen. Så för att göra något gott för vår närmiljö så lämnar vi absolut rabatt, men vi skickar mellanskillnaden till WWF och Östersjöprojektet, säger Magnus Jeppe, försäljnings- och exportchef på Snoot.

 

LÄS ÄVEN: Smartaste tipsen inför Black Friday

 

Skänker pengarna för att hjälpa Östersjön 

Under Green friday påverkas inte priset på Snoots produkter – men 20 procent av försäljningsintäkten under dagen skänks till Världsnaturfondens Östersjöprojekt.

– Många kunder kommer vilja ha den där rean ändå, men vi väljer att stå upp för det vi tror på.

 

LÄS ÄVEN: Black Friday – så här funkar billiga fredagen

 

Valet av just Världsnaturfondens Östersjöprojekt har påverkats av att företaget har sin bas i Stockholm.

– Det känns trevligt att kunna bidra i vårt närområde. Det kanske även konsumenten känner, att det de gör kan hamna i närområdet.

Tycker du att fler företag borde haka på Green friday?

– Absolut det tycker jag verkligen. Jag står fast vid att de flesta västerlänningar i Västeuropa har råd att betala fullpris och i stället skicka en procentsats till miljöändamål, eller andra stödjande ändamål. 

 

LÄS MER: 7 vanliga reabluffar under Black friday

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat
Till Expressens startsida

Mest läst i dag