Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Företaget dissar Black friday – kör Green friday

Magnus Jeppe, chef på Snoot. Foto: Privat
Kör Grön fredag.

På fredag är det Black friday, och många butiker skyltar med sänkta priser och rea.

Men inte svenska återförsäljaren Snoot som i stället satsar på ”Green friday” – för miljöns skull.

– En svensk konsument behöver inte ha så mycket rea och rabatter, vi har rätt gott om pengar egentligen, säger Magnus Jeppe, försäljnings- och exportchef på Snoot.

Att butiker erbjuder rabatterade priser under vad som kallas ”Black friday” är ett relativt nytt fenomen i Sverige. Traditionen kommer ifrån USA, då Black friday alltid innefaller fredagen efter högtiden Thanksgiving.

Men på senare år har även svenska återförsäljare och butiker lockat kunder med låga priser under denna dag. Svenska varumärket Snoot hoppar på trenden – men med en miljövänlig twist.

– En svensk konsument behöver inte ha så mycket rea och rabatter, vi har rätt gott om pengar egentligen. Så för att göra något gott för vår närmiljö så lämnar vi absolut rabatt, men vi skickar mellanskillnaden till WWF och Östersjöprojektet, säger Magnus Jeppe, försäljnings- och exportchef på Snoot.

 

LÄS ÄVEN: Smartaste tipsen inför Black Friday

 

Skänker pengarna för att hjälpa Östersjön 

Under Green friday påverkas inte priset på Snoots produkter – men 20 procent av försäljningsintäkten under dagen skänks till Världsnaturfondens Östersjöprojekt.

– Många kunder kommer vilja ha den där rean ändå, men vi väljer att stå upp för det vi tror på.

 

LÄS ÄVEN: Black Friday – så här funkar billiga fredagen

 

Valet av just Världsnaturfondens Östersjöprojekt har påverkats av att företaget har sin bas i Stockholm.

– Det känns trevligt att kunna bidra i vårt närområde. Det kanske även konsumenten känner, att det de gör kan hamna i närområdet.

Tycker du att fler företag borde haka på Green friday?

– Absolut det tycker jag verkligen. Jag står fast vid att de flesta västerlänningar i Västeuropa har råd att betala fullpris och i stället skicka en procentsats till miljöändamål, eller andra stödjande ändamål. 

 

LÄS MER: 7 vanliga reabluffar under Black friday

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!