Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Flygjättens uppmaning: Vi måste flyga mindre

Allt fler stannar i Sverige på semestern.
Flygbolaget KLM uppmanar bland annat resenärerna att ta tåget i stället för flyget. Foto: KLM
Pieter Elbers, vd för KLM. Foto: LEX VAN LIESHOUT / LEX VAN LIESHOUT FOTOGRAFIE

Det nederländska flygbolaget KLM uppmanar nu folk att flyga mindre.

– Kan du ta tåget i stället?, frågar rösten i flygbolagets nya reklamfilm.

Kritikerna är dock inte lika övertygade, skriver The Guardian.

Det nederländska flygbolaget KLM har i samband med sitt hundraårsfirande lanserat en internationell kampanj som går under namnet ”Flyg ansvarsfullt”.

I kampanjen uppmanar bolaget folk att flyga mindre, skriver The Guardian.

I en reklamfilm kopplad till kampanjen uppmanas resenärerna att genomföra möten via videosamtal, ta tåget om avståndet tillåter det och försöka packa lättare så att mindre flygbränsle går åt.

KLM uppmanar även resenärerna att klimatkompensera för flygresorna – allt för att minska koldioxidutsläppen.

Flygbolagets program för att minska utsläppen finansieras genom bidrag från passagerarna, och arbetar bland annat med skogsprojekt – exempelvis upprättandet av en ny regnskog i Panama. 

”Att flyga är fortfarande en magisk känsla”

Bolagets vd Pieter Elbers har även publicerat ett öppet brev.

”Att flyga – efter alla dessa år är det fortfarande en magisk känsla. För många av oss förändrade det världen för all framtid”, skriver han.

”När vi startade för hundra år sedan var säkerheten vårt huvudsakliga fokus. Vi var inte medvetna om vårt miljömässiga avtryck. I dag vet vi att flyget kommer med ett annat stort ansvar – att säkerställa att även våra barn har en planet att utforska”.

I brevet uppmanar Pieter Elbers allt från aktieägare till resenärer att skapa en hållbar framtid för flygindustrin.

Kritiker: ”Det räcker inte”

Alla är dock inte lika övertygade – och flera kritiker menar att industrin måste förändras inifrån, skriver The Guardian.

 Justin Francis, grundare till Responsible Travel, menar att klimatkompensering är en ”farlig distraktion”. I stället behöver industrin förändras inifrån, anser han.

– Frivilliga initiativ från kunder räcker inte. Det måste bli dyrare att flyga, säger han.