Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Flyger tomma plan – får miljoner av staten

Vi reder ut skillnaden på klimat och väder.
Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN
Ett tomt flygplan.Foto: Science Photo Library / AVIATION IMAGES / SCIENCE PHOTO LIBRARY

Flygtrafiken har sedan coronapandemin bröt ut minskat kraftigt. 

En kartläggning från Dagens ETC visar att flygbolaget Jonair flyger tomma plan, samtidigt som de får behålla statligt stöd. 

– Håller de i gång trafiken får de behålla pengarna, säger Håkan Jacobsson på Trafikverket till tidningen.

Har du flugit i år?

Coronakrisen har fått flygtrafiken världen över att minska rejält. Flygandet från Swedavias tio flygplatser minskade med 60 procent under mars, jämfört med samma period i fjol. 

Totalt i Sverige har flygtrafiken minskat med mellan 50 och 90 procent jämfört med förra året, visar Dagens ETC:s kartläggning. 

Trots det håller flygbolaget Jonair i gång sina flygrutter i Norrland. I april i år var 30 av 48 plan på linjen Sveg-Arlanda tomma, och enligt Håkan Jacobsson som är avtalsutredare på Trafikverket så innebär det att Jonair får behålla sitt statliga stöd – trots att passagerarna inte reser. 

– Håller de i gång trafiken får de behålla pengarna. De chansar väl på att det kommer komma fler resenärer framöver, säger Håkan Jacobsson, avtalsutredare på Trafikverket, till tidningen.

”Kostsamt att bryta avtal”

Andra upphandlade flyglinjer valde att stänga ner flygtrafiken när efterfrågan minskade i våras. Enligt Dagens ETC så skedde detta i samråd mellan Trafikverket, operatörerna och flygplatserna. 

Jonair har fortsatt flyga sina rutter mellan Luleå-Pajala, Arlanda-Sveg, och Umeå-Östersund.

– Vi har ju avtalat för den här trafiken och det är väldigt kostsamt att bryta avtal. Trafiken upprätthålls för att det ska finnas tillgänglighet. Dessutom fraktas det post och sjukvårdsmateriel med planen, säger Anna Fällbom, som är chef för Trafikavtal och transportnät på Trafikverket, till Dagens ETC. 

Enligt tidningen, som granskat statistik från Trafikverket, fraktades i snitt 400 gram gods per plan i maj och juni. I april och juli var siffran noll. 

– Jag kan tycka att någon har misslyckats med sitt jobb. Det är fel både ur ett klimatperspektiv och hur skattepengar bör användas. Något är fel i systemet, säger professor Stefan Gössling, som forskar inom turism, transport och klimatfrågor vid Lunds universitet till tidningen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.