Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Felaktiga klimatanalyser ger bränsle åt förnekare

Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Riksrevisionen tycker att svenska regeringar i 14 års tid kastat pengar i sjön.

Bidrag och skatter för att främja försäljningen av renare bilar fungerar inte – enligt Riksrevisionen.

Självklart skapar det här stora rubriker. Det är bara ett problem. Riksrevisionen har gjort en felaktig analys.

13 miljarder kronor. Så mycket har svenska regeringar pungat ut med sedan 2006 för att få oss bilköpare att välja rätt bil. Riksrevisionen har analyserat vad pengarna gått till och kommit fram till slutsatsen att det mesta varit bortkastat

Jag håller inte med och jag hittar tydliga felaktigheter i revisionens arbete.

Visst kan vi med facit i hand säga att miljöbilspengar till etanolbilar i kombinationen med pumplagen inte var helt lyckat. Svenska regeringar blev också, precis som många kolleger ute i Europa, lurade av den bedrägliga dieselmotorn så bonus till klimatvänliga dieselbilar kostade i form av ökade utsläpp av kväveoxider. 

Riksrevisionen verkar särskilt ha riktat in sig på den färska fordonsskatten som infördes sommaren 2018. Men motsvarande skatteomläggning, med bonus till lågutsläppsbilar och malus, förhöjd skatt, till bilar som släpper ut mycket, har fått omedelbar effekt i andra länder. I bland annat Frankrike sjönk utsläppen från nybilar kraftigt mellan december 2019 och januari 2020 och i Frankrike, precis som i Sverige, säljs i dag betydligt fler elbilar och laddhybrider, med låga utsläpp, än bara för tre månader sedan.

Riksrevisionen har helt fel i sin analys att bidragen går till storstäderna. Visst sker det ett förhållandevis större stöd till tjänstebilarna men det är inte alls i den omfattning som Riksrevisionen räknat fram. De har använt uppgifter från det mycket skakiga fordonsregistret men missat att tjänstebilar är registrerade på stora fleetbolag i storstäderna medan bilen rullar hos användare över hela landet. Efter tre år slussas också tjänstebilarna ut på hela den svenska privatmarknaden.

Tyvärr ger Riksrevisionens felaktiga analyser bränsle till klimatförnekare snarare än att ge en vettig bild av hur bidragen faktiskt fungerat.

Vi ska också komma ihåg att alla former av styrmedel, ända sedan 2006, har resulterat i att vi köpt bilar som släpper ut mindre koldioxid än föregående generation. Det kan aldrig vara en dålig affär. För vad är alternativet?

Stöd till bilförsäljning är också en balansgång mellan vad opinionen står ut med i form av skatter och att främja inhemsk bilindustri. Därför kan inte regeringen stirra helt blint på klimatnyttan utan all form av styrning blir en kompromiss.

Jag tycker att dagens fordonsskattesystem har några barnsjukdomar men på det hela taget är det bra. Det kommer att ge minskade koldioxidutsläpp och det är bra för klimatet.

Jan-Erik Berggren är reporter på Expressen. Han skriver just nu på boken ”BATTERIREVOLUTIONEN – Northvolt och den nya svenska bilindustrin”, som ges ut på Mondial förlag senvåren 2020.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.