Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Familjernas klimattips: Så klarar du en vardag utan bil

Så påverkas vi av att glaciären på Kebnekaise smälter.
Fyraårige Olle Hurtig och lillebror Kalle åker cykelkärra när mamma Ida och pappa Pär trampar sig fram i Eskilstuna. Foto: Privat
Makarna Pär och Ida Hurtig i Eskilstuna sålde bilen i våras. Foto: Privat
Ida och Pär Hurtig tycker att de får pengar över för att ha tid med barnen sedan de sålde bilen. Foto: Privat
Ska Ana Karina och Roger Grönborg från Huddinge handla använder de ofta lastcykeln som kan ta 135 kilo. Foto: Lucas Grönborg
Läkaren Larissa Holterman tar sonen Samuel i bärsele när hon åker tåg. ”Jag är en ganska lat person, men nu rör jag mig mycket mer i vardagen och vi har fått pengar över till mer nöjesgrejer”, säger hon.Foto: Privat

Privat bilåkande kan stå för en femtedel av de totala koldioxidutsläppen i Sverige, enligt Naturvårdsverket.

Men går det att klara av ett familjeliv utan bil?

Expressen har pratat med bilfria familjer i olika delar av landet – som delar med sig av sina bästa knep.

Eksjöfamiljen Holterman får mer motion och pengar

Tvåbarnsmamman och läkaren Larissa Holterman, 31, tycker att det är lättare att motivera sig att vara bilfri just för att hon tänker på sina barns framtid. Kollektivtrafiken är förvisso inte optimal i Eksjö där familjen bor, men det är å andra sidan inte så långt när man ska någonstans. Foto: Privat

Familjen Holterman i Eksjö lät omställningen till bilfritt ta lite tid.

– Vi började göra mer saker utan bil för att få nya vanor innan vi till slut sålde bilen i början på året, berättar Larissa.

Tidigare lade läkaren Larissa Holterman, 31, och psykologen Christoph Holterman, 34, omkring 5 500 kronor i månaden på bilen.

De bor 2,5 kilometer utanför centrala Eksjö och vågade inte göra sig av med bilen förrän minstingen Samuel, åtta månader, var född.

– Det finns ingen taxi i Eksjö på nätter och helger och vi ville vara säkra på att kunna ta oss in till förlossningen snabbt, förklarar Larissa.

Hon har just klivit ombord på X2000 mot Nässjö, där byte till buss mot väntar. Familjen har varit i Stockholm och firat Mårtensdagen och bott på hotell.

– Det är en sådan sak som vi lättare har råd med nu när vi inte längre behöver lägga så mycket pengar på bil. Vi sparar en tredjedel av pengarna, lägger en tredjedel på nöjen och en tredjedel på cykeln och kollektivtrafik, säger Larissa.

Oftast fungerar det bra att åka tåg och buss.

– Jag brukar ta Samuel i bärsele och snart fyraåriga Matilda i handen och ha en ryggsäck med övrig packning.

Familjen Holterman älskar att åka skidor och när de ska till fjällen tar de nattåg och hyr skidor på plats.

– Men om vi vill åka i de närmaste backarna tre respektive åtta mil bort så går det inga bussar på helgerna. Därför är vi med i en privat bilpool så att vi kan åka slalom över dagen någon gång, säger Larissa.

Att det skulle vara dyrt med nattåg och kollektivtrafikkort håller Christoph och Larissa inte med om. 

– Många gör grundfelet att de bara räknar med bränsleförbrukningen, men om man tar med reparationskostnader, service och värdeminskning på bilen så blir det helt klart billigare att åka kollektivt, menar de.

Tidigare pendlade makarna med bil till arbetsplatserna tre mil bort. Nu cyklar de med cykelkärra – samma fordon som de använder när de veckohandlar – till förskolan och tar därifrån buss till jobbet.

– Det vore förstås lyxigt om bussarna gick ännu oftare, men jag försöker betrakta det som att jag får 30 minuters påtvingad sömn eller tid för att läsa böcker när jag åker buss. Hur många småbarnsföräldrar får sådan tid? säger Larissa och skrattar. 

Att spontanhandla är lite krångligare nu än när familjen hade bil, för det är två kilometer till affären.

– Vi har börjat be grannarna att få låna ägg, mjölk eller smör om det kniper och de gör likadant. Numera ringer vi på hos varandra och ber att få låna i stället för att göra onödiga inköpsrundor.

Andra klimathänsyn familjen tar är att äta mycket veganskt och närodlat. De köper sällan nya saker, lyxrenoverar inte och de tar tåget i stället för att flyga när de hälsar på släkten.

■■■

Eskilstunafamiljen Hurtig cyklar och åker buss

”Svårast är det när vi ska frakta saker till återvinningen. Då går det inte att använda cykeln”, säger makarna Pär och Ida Hurtig från Eskilstuna (här med barnen Kalle och Olle). Foto: Privat

För ett halvår sedan sålde sjuksköterskan Ida Hurtig, 29, och förrådsmannen Pär Hurtig, 39, bilen – för miljöns skull.

– När vi hade bil använde vi den även för att åka till affären en kilometer bort. Nu tycker vi att det går bra att cykla och åka bil och vi sparar ett par tusenlappar i månaden, säger makarna som bor i Eskilstuna.

Under pappaledigheten är det förstås extra värdefullt att ha mindre utgifter. Pär Hurtig matar ettårige sonen Kalle med puré och svarar på fyraårige Olles frågor medan han försöker berätta om familjens klimatomställning.

– Det var i april som vi sålde vår bensindrivna Skoda Octavia. Vi försöker leva ganska hållbart och tänka på miljön och när vi gjorde oss av med bilen insåg vi att vi faktiskt inte behövde den särskilt mycket, säger han.

Familjens villa ligger fyra kilometer från resecentrum i Eskilstuna och det går hyfsat med bussar dit. Pär har varit föräldraledig sedan i somras, men från april fram till dess cyklade han den mil han har till industrin där han arbetar. Han tror att det kommer att fungera att cykla vintertid också, men skulle snöröjningen inte fungera är han beredd att åka buss.

Den största omställningen är kanske att planera inköpen bättre.

– Förut tog vi bilen till affären om vi hade glömt köpa mjölk. Nu har vi en cykelkärra som vi antingen kan lasta barnen eller maten i. Någon gång har vi beställt hem mat från nätet, men för det mesta storhandlar en av oss med cykelkärran, säger Pär. 

Morföräldrarna bor i Eskilstuna och farmor i Strängnäs och det fungerar att åka kollektivt dit. I somras när familjen skulle semestra i Sverige hyrde Ida och Pär Hurtig bil.

– Svårast är det när vi ska frakta saker till återvinningen. Då går det inte att använda cykeln. Men vi brukar kunna få hjälp av folk som är här på besök att ta med grejer till tippen, säger Ida.

Att familjen valt bort bil är bara en av många saker de gör för att värna om klimatet. 

– Vi odlar lite grann: tomater och olika grönsaker. Och så är vi vegetarianer sedan fem år, förklarar Ida som också berättar att hon och maken båda har valt att inte jobba heltid. 

I stället för att lägga pengar på konsumtion prioriterar de tid med barnen. 

De tre bilfria familjernas tips:

■ Gör en mjuk övergång till bilfritt genom att cykla, gå och åka mer kollektivt. Testa en bilfri vecka, skippa slentrianåkande med bilen och planera inköpen bättre.

■ Investera i en el-lastcykel. Då får du lätt hem mat och tunga varor. 

■ Ladda ner appar för kollektivtrafiken så att du enkelt kan planera dina resor. 

■ Kom ihåg att man kan låna ägg, socker och mjöl av grannar i stället för att behöva ta en extrasväng till affären.

■ Gör någonting roligt med pengarna du sparar på att inte äga bil.

Källor: Familjerna Holterman, Hurtig och Grönborg. 

■■■

Ana Karina och Roger lade 7 600 kronor i månaden på bilen

”Visst krävs det lite mer planering när man inte har bil, men man blir också mer kreativ. Man kan inte vänta på att staten eller någon annan ska ingripa, man får fråga sig vad man själv kan göra för att knuffa planeten i rätt riktning”, säger Ana Karina och Roger Grönborg från Huddinge.Foto: Lucas Grönborg

Roger Grönborg, 53, var en ”köttkille” som körde en sjusitsig Toyota.

Men först blev han vegan - och i september sålde familjen bilen.

– Jag droppade 15 kilo redan när jag lade om kosten för fyra år sedan, men veganmaten och vardagsmotionen jag får av cyklingen hjälper mig att hålla matchvikten, säger säljaren som bor i Huddinge.

Till stor del är det familjen Grönborgs fyra ungdomar i åldrarna 16-25 som har inspirerat föräldrarna att ställa om för klimatets skull. Äldste sonen är väldigt engagerad i klimatfrågan och äldsta dottern driver en Facebook-grupp som heter ”Motivation och Inspiration till en mer vegetarisk/vegansk livsstil”.

– Jag var rätt traditionsstyrd och åt kött och körde bil av ren vana. Jag har ju vuxit upp med reklam om att ”mjölk ger starka ben” och jag hade inte reflekterat så mycket över hur min konsumtion av animaliska produkter påverkar miljön, förklarar Roger Grönborg. 

För fyra år sedan pekade vågen på 102 kilo.

– Jag bestämde mig för att sluta äta godis, börja träna och ta mindre portioner. Ganska snabbt tappade jag 15 kilo. Nu tränar jag så mycket styrketräning att jag är uppe på 92 kilo, men det är ändå tio kilo lättare än förut och det är mycket tack vare att hela familjen käkar veganskt, säger Roger.

Just nu bor alla fyra barnen hemma och alla vuxna i hushållet har var sin matlagningsdag då de ansvarar för middagen.

Bilen fasade familjen Grönborg ut successivt. 

– Vi började vänja oss av med att ta bilen överallt redan för 1,5 år sedan och i höstas var vi redo att sälja den, säger Ana Karina Grönborg, 46, som brukar cykla till jobbet som fritidsledare en halvmil hemifrån villan i södra Stockholm.

Vill hon kan hon trampa knappt två kilometer till pendeltågsstationen och sedan ta buss eller tåg därifrån.

Maken Roger har infört den nya rutinen att kolla i en planeringsapp hur lång tid det tar för honom att cykla eller åka kollektivt till olika säljmöten i stan. Och när de ska handla använder de en ny el-lastcykel som kan ta hela 125 kilo. 

– Den planerar vi att ha med när vi åker till Gotland nästa sommar, säger Roger som precis ska till verkstaden för att få på vinterdäcken på el-lastcykeln.

Förut lade familjen 7 600 kronor i månaden på bilen.

– Det är en bonus att vi sparar så mycket pengar. Det här valet gjorde vi för klimatets skull. Jag har även gått en hållbarhetskurs i Studiefrämjandets regi så vi har redan tidigare gått igenom hur vi minimerar sopor och planerar för klimatsmart semester med mindre flyg och mer tåg och nu funderar vi på att investera i solceller. 

Ana-Karina och Roger läser också varje dag i ”Naturskyddsföreningens guide – 365 råd till ett hållbart liv”.

– Där får vi varje dag ett tips. I dag gjordes vi uppmärksamma på att det går åt 13 000 liter vatten när man tillverkar ett par jeans, så nu har jag bestämt mig för att gå till skräddaren med mina byxor i stället för att köpa nya, säger Roger.

Det är egentligen bara vid ett tillfälle som familjen Grönborg har saknat bilen än så länge. 

– Det var när vår hund skulle opereras för starr i Strömsholm. Det gick att ta sig kollektivt till Västerås, men därifrån gick vi bet. Vi fick låna några vänners bil den gången, berättar Ana Karina. 

Vad vill ni säga till andra som funderar på att göra sig av med bilen?

– Visst krävs det lite mer planering när man inte har bil, men man blir också mer kreativ. Man kan inte vänta på att staten eller någon annan ska ingripa, man får fråga sig vad man själv kan göra för att knuffa planeten i rätt riktning, säger Ana Karina och Roger Grönborg. 

– Eftersom människan är väldigt traditionsbunden av naturen så kan det vara svårt att göra en total omställning om man går ”all in” direkt. Bättre då att sänka ribban och börja med att testa en köttfri vecka och/eller en bilfri vecka.

■■■

Mats Björsell, miljöekonom med inriktning på klimatfrågor och transporter, Naturvårdsverket.Foto: Naturvårdsverket

Naturvårdsverkets expert: ”Vi står inför ett paradigmskifte”

Utgår man får den koldioxid som släpps ut i Sverige står den privata bilismen för en femtedel, eller tio miljoner ton. Om vi jämför med det totala koldioxidavtrycket vi svenskar gör även genom vår konsumtion av importerade varor och flygresor så blir siffran tio procent.

– Alla kan hjälpa till och dra sitt strå till stacken om vi ska nå klimatmålen. Väljer en familj bort bil kan det minska koldioxidutsläppen med omkring två ton om året, säger Mats Björsell som arbetar med klimatfrågor och transporter på Naturvårdsverket. 

Bor man i eller nära Stockholm kan det vara förhållandevis lätt att välja bort bilen, menar Mats Björsell.

– Men överallt i landet finns det inte lika goda förutsättningar. Kollektivtrafiken är inte lika väl utbyggd på alla håll. Data pekar dock på att unga i dag inte tar körkort i lika stor utsträckning som för 20-30 år sedan, säger miljöekonomen.

Vårt bilåkande tycks också för vissa vara något lättare att avstå från än exempelvis flygg och köttätande.

– Tycker man sig inte kunna avstå helt från bil så kanske man åtminstone kan samåka till jobbet, jobba hemifrån ibland och samordna inköpsresor med att man ändå ska skjutsa barnen till olika aktiviteter, tipsar Mats Björsell.

– Många sätter sig i bilen av ren slentrian, även om de bara ska köpa tidningen i affären 850 meter bort. 

Han fortsätter: 

– Ännu smidigare kommer det bli om ett antal år när flesta som köper en ny bil nog kommer att ha elbilar och laddhybrider. Vi står inför ett paradigmskifte där vi fasar ut de fossila bränslena.

Klimatsmart ”hemester”: semester på hemmaplan.

Så påverkar bilismen klimatet

■ För att nå klimatmålet om att minska utsläppen av växthusgaser från trafiken med 70 procent behöver utsläppen fortsättningsvis minska med 8 procent per år, varje år, fram till 2030.  

■ Utvecklingen av energieffektivare bilar kommer att minska utsläppen allt eftersom de äldre bilarna skrotas. Detta kommer enligt forskning och utredningar dock inte att vara tillräckligt. Trafiken behöver också minska och fler behöver välja alternativ till bil- och flygresor respektive lastbilstransporter.

■ Hälften av alla bilresor är kortare än 5 km och i tätort kör vi ännu kortare sträckor; runt 80 procent av bilresorna är under 3-4 kilometer. 

Källor: Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket