Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Få väljer elsparkcykel för att ersätta bilresor

Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar kraftigt.
Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN
Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN

Var fjärde resa med elsparkcykel ersätter en bilresa, enligt uthyraren Voi. 

Men enligt Ekots undersökning – där 100 personer på elsparkcykel tillfrågats – var det bara två som tog den i stället för bil.

Elsparkcyklarna har marknadsförts som ett nytt, miljövänligt sätt att ta sig fram i svenska städer.

– I en trång stad är det ett smart transportmedel för kortare resor, i stället för att ta taxi eller bil när man har bråttom, har trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) sagt till Expressen.

Även uthyraren Voi anser att elsparkcyklar kan ersätta vissa bilresor. Enligt bolagets undersökning sker var fjärde resa med elsparkcykel i stället för bil, skriver Sveriges radio Ekot.

2 av 100 ersatte bilresa

Ekots egen undersökning visar helt andra siffror. De har på olika platser i Stockholm frågat 100 personer som åker elsparkcykel vad de skulle ha använt för transportmedel för resan om de inte hade elsparkcykel. 

Hälften uppgav att de skulle ha promenerat, andra hade cyklat eller rest med kollektivtrafik. Bara två personer svarade att de annars hade åkt bil. 

Tillsammans kan de 100 tillfrågade på elsparkcykel därför ha orsakat över 10 gånger så stora utsläpp som om de valt ett alternativt transportsätt, enligt Ekots beräkning.

De hänvisar till en uppmärksammad amerikansk studie som visar att elsparkcyklar orsakar utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer, vilket motsvarar ungefär hälften av utsläppen från en normalstor bil. 

Studien räknar bland annat på utsläppen i tillverkningslandet Kina samt utsläppen som sker när bilar åker runt och samlar in elsparkcyklarna för laddning. 

30 gånger högre utsläpp än tunnelbana

Jämfört med att ta tunnelbanan i Stockholm innebär elsparkcykeln uppemot 30 gånger högre utsläpp, räknat på studiens resultat, uppger Anders Roth på miljöinstitutet IVL för Ekot.

Daniel Helldén har däremot poängterat att den amerikanska studien inte är helt jämförbar med svenska förhållanden, eftersom Sverige till skillnad från USA har en nästan helt fossilfri energimix.

Expressens genomgång av de svenska uthyrarna visar att flera arbetar för mer klimatsmarta metoder vad gäller insamling av elsparkcyklarna. Det skulle minska utsläppen från elsparkcyklarna med över 40 procent, enligt den amerikanska studien. Om livslängden ökar kan utsläppen minska ytterligare runt 20 procent.

– Klimatnyttan är då bättre än allt, bortsett från att gå eller cykla med vanlig cykel, har Daniel Helldén sagt.

– Utvecklingen är på gång och vi kommer se en stor förändring närmaste tiden. När det gäller hållbarheten går den tekniska utvecklingen rysligt fort. De sparkcyklar som ställs ut nu är mycket mer robusta än för ett år sedan.

Leken med elsparkcyklar en fara för miljön: 

Elsparkcyklar kastas i vattnet: ”Giftigt”.