Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experter: Satsningen på snabbtåg inne på fel spår

Snabba frågor om klimatet till MP:s språkrör.
Foto: SÖREN KARLSSON / EXP
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Isabella Lövin tror på höghastighetstågen.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

De nya höghastighetstågen är regeringens lösning för att få oss att resa fossilfritt. Men den satsning som diskuteras är inne på fel spår, enligt experter som Sveriges Radio Ekot har talat med.

Den lösning som diskuteras av regeringen, Centerpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet går ut på att tåg ska kunna köra i 250 kilometer i timmen på vissa sträckor, och i 320 kilometer i timmen på andra. Hela projektet beräknas gå på omkring 230 miljarder kronor.

Pär Helgesson, ansvarig för SJ:s arbete med de nya stambanorna, menar att de skulle bli billigare om man byggde för den högre hastigheten överallt. Men det är inte något som Trafikverket har utrett.

– De här tågen klarar backar mycket bättre, för de väger mindre och har starkare motorer. Man behöver inte förändra landskapet och jämna ut berg och dalar på samma sätt. De klarar sig dessutom med smalare tunnlar, de är inte lika tryckkänsliga. De har som flyget nästan en tryckkabin för att man inte ska få ont i öronen. Smalare tunnlar, brantare backar, och lättare tåg. Det betyder att det blir en billigare anläggning att bygga, säger Helgesson till radion.

Helgesson får medhåll av järnvägskonsulten Per Corshammar:

– Om man enbart bygger för höghastighetståg kommer kostnaden att sjunka i storleksordningen tio–tolv procent. Det beror på att man kan specialisera sig, och optimera konstruktionerna så att man gör det så kostnadseffektivt som möjligt, säger han.

Obehöriga äga ej tillträde: Här är Sveriges första gated community

Innanför muren på småländska idyllen: “Vill inte ha folk som kör in här”

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.