Det amerikanska elscooterföretaget Lime har lanserat sig under parollen ”din åktur är fri från kolutsläpp” och skriver på sin hemsida att deras fordon ”lämnar framtida generationer med en renare och hälsosammare planet”.
Men nu visar en ny studie från North Carolina State University att den batteridrivna scootern inte så miljövänlig som man vill låta påskina.
Forskarna har beräknat de sammantagna utsläppen från produktion, frakt, laddning, insamling och avverkan och har dragit slutsatsen att elscootrar generellt producerar mer växthusgasutsläpp än dieselbussar med högt antal passagerare, en elektrisk moped eller en elcykel.
Elscootrar producerar dock bara hälften av utsläppen som en vanlig bil.
Kort livslängd och omfattande frakt
Elen som driver fordonen är den faktorn som bidrar med minst utsläpp, medan tillverkningsprocessen och den korta livslängden bidrar med mest.
Scootern består av en aluminiumram, ståldelar och litiumjonbatteri och används ofta inte längre än några månader, eftersom de hanteras ovarsamt av användare. Därutöver samlas de regelbundet in för att köras till laddningsstationer och platser där resenärer kan använda dem vilket bidrar till ökade utsläpp.
Enligt forskarna skulle utsläppen från elscootrar kunna minska med 30 procent om livslängden utökades till två år i stället för några få månader.