Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Modeföretagen skickar dina returer utomlands

Vi reder ut skillnaden på klimat och väder.
Forskare menar att det är mer miljövänligt att packa returerna i Sverige.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Svenska e-handlare som Ellos, Nelly och Sportamore har stora lager i Sverige. 

Men kläder som skickas tillbaka fraktas i stället till Estland för att packas om, enligt en granskning som Breakit gjort. 

– Det är en kostnadseffektiv lösning, säger Johan Ryding, vd på Sportamore till sajten. 

Men forskare menar att det är mer miljövänligt att packa returerna i Sverige. 

Det är tekniksajten Breakit som har undersökt hur svenska e-handelsföretag hanterar returer. Med hjälp av GPS-sändare i skor och kläder har man kunnat spåra var modesajter som Nelly, Bubbleroom och Ellos skickar sina returer för att packas om. 

Och trots att företagen har lager i Sverige åker returnerade varor över Östersjön. 

E-handel i Sverige

Under andra kvartalet 2019 växte e-handeln med 13 procent.

 

7 av 10 svenskar har e-handlat under andra kvartalet 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon.

 

69 procent av e-handelsföretagen erbjuder inte fria returer.

 

Källa: E-barometern, rapport från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI research.

Företag som H&M och Boozt hanterar sina returer inom Sverige och skickar varorna mellan 43 och 68 mil till andra lager inrikes. Där packas det om innan det säljs vidare.  

Skillnaden mot att skicka returerna utomlands är stor. Produkter från Ellos och Nelly fraktas 236 respektive 147 mil över Östersjön, enligt Breakits spårningar. Ellos skickar sina produkter till Polen och Nelly till Estland. 

Breakits reporter Caroline Englund med returerna. Foto: Breakit / Breakit
GPS-sändarna som skickades med kläderna. Foto: Breakit / Breakit

Att sjöfart innebär utsläpp av koldioxid är väl känt. Enligt Naturvårdsverket har utsläppen från svensk sjöfart ökat och är nu större än utsläpp från flyg. 

– Fossildrivna färjor är fortfarande ett problem, har Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg sagt tidigare till Expressen. 

Däremot är det bättre att transportera gods via båt än flyg eller lastbil, sett till utsläppsnivåerna. Det säger Svante Axelsson på Fossilfritt Sverige. 

– Men det bästa är så klart om det kan gå via järnvägen, säger han. 

”Returerna måste samlas”

Sharon Cullinane är professor i industriell logistik på Göteborgs universitet. Hon säger till Breakit att det är mer miljövänligt för företagen att hantera returerna i Sverige än utomlands. 

Detta trots att sajterna också har kunder i andra länder, som Tyskland och Finland. 

Johan Ryding är vd för Sportamore och säger att det är just på grund av leveransen till en rad olika länder som man lagt returlagret i Estland. 

Johan Ryding är vd på Sportamore. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Vi säljer över hela Norden, och även i andra europeiska länder, och returerna måste samlas upp någonstans. Vissa paket får åka lite längre när de skickas till Estland och andra en kortare bit. När de sedan skickas över till vårt lager i Eskilstuna samlas de ihop och skickas i en gemensam transport, säger han till Breakit. 

Nellys avgående vd Anna Ullman Sersé säger att man lagt returerna utomlands för att det ska gå snabbare. 

Nellys retur skickas till Estland och packas om där. Foto: Nelly.com / Nelly.com
Ellos group huvudkontor i Borås. Foto: Ellos / Ellos

– Men vi håller på och se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredning som pågår, säger hon till Breakit. 

Ellos logistikchef Mathias Parkhagen säger till Expressen att man sedan länge hanterat returer i Polen. Han säger också att Ellos ska klimatkompensera alla sina transporter från och med 2019. 

Mathias Parkhagen är logistikchef på Ellos Group. Han säger att de ska ha koldioxidneutrala transporter till 2025. Foto: Ellos / Ellos

– Returer av postpaket från Ellos kunder i Sverige, Norge och Danmark skickas till ett center i Polen där de gås igenom, packas om och skickas tillbaka till lagret i Borås. För Ellos finska kunder skickas returerna till Estland och därefter tillbaka till Borås. Allt tungt gods, till exempel möbler och mattor, hanteras på Ellos lager i Borås. 

Han fortsätter. 

– För Ellos är miljö och klimat en viktig fråga. Ellos har sedan tidigare satt ett mål om att ha helt koldioxidneutrala transporter till kund senast år 2025, säger Mathias Parkhagen. 

11 000 forskare varnar för att vi står inför ett klimatnödläge.