Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De sålde 2 000 ton mat som skulle slängas

Matsmart vill minska matsvinnet.
Foto: Matsmart
– Vi börjar komma till nivån att vi gör skillnad och världen lite bättre varje dag, säger vd:n Karl Andersson.
Foto: Binniam Eskender

Matsmart vill minska matsvinnet genom att sälja livsmedel som annars hade slängts.

Företaget sålde över 2 000 ton mat i Sverige 2017.

– Kunderna får köpa billig mat och hjälpa till att rädda världen, säger vd:n och grundaren Karl Andersson.

En tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Siffrorna i Sverige följer samma linje; var femte matkasse som du bär hem slängs helt i onödan.

Med det enorma matsvinnet i åtanke grundades nätbutiken Matsmart – med syfte att sälja felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser.

De varor som säljs skulle i många fall ha slängts ut på grund av bäst före-datumet eller skönhetsfel.

– Vi börjar komma till nivån att vi gör skillnad och världen lite bättre varje dag. Jag tänker också att vi knappt har börjat. Vi kommer kunna rädda ännu större mängder mat i framtiden, säger Karl Andersson, vd och grundare.

Under 2017 ska uppskattar företaget att de sålt 2 022 ton mat i Sverige, mat som motsvarar 3 100 ton i koldioxidutsläpp.

"Vi behöver lita på våra sinnen"

I ett pressutskick hyllar Karl Andersson kunderna för att ha varit med att bevara 9 300 kvadratmeter is i Arktis – enligt en uppskattning av det minskade koldioxidutsläppets effekt.

– Det är lite obehagligt att se siffrorna på mat som bara skulle slängas.

Företaget har vuxit snabbt sedan 2014.
Foto: Matsmart

Många svenskar slänger ofta mat när de ser att bäst före-dagen har passerats. Vad tror du krävs för att vända det?

 – När du och jag är hemma och tittar i vårt kylskåp tror jag vi behöver förstå att om vi inte blir bra på att ta hand om allt vi släpar hem gör vi ett för stort fotavtryck och bidrar till en accelererande försämring av vår miljö. Vi producerar mat som du och jag ratar för att den kanske är två dagar gammal. Vi behöver lita på våra sinnen, lukta och smaka på de här sakerna, säger Karl Andersson.

Uppmuntrar klimatsmart konsumtion

Han menar också att det är viktigt att tänka på säsongsvaror för att upprätthålla en hållbar konsumtion – och inte köpa varor som måste transporteras långa vägar året runt.

– Ju mer vi växer desto bättre, säger han.

– Leverantörerna vinner för att de slipper slänga mat som egentligen är bra, kunderna får köpa billig mat och hjälpa till att rädda världen och Matsmart kan göra det här i större skala, säger han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.