Lokförare Geoff Clark och tågvärdinnan Mandy Hayward har bara fått positiv respons från passagerarna. Foto: ÅSA ASPLID
Lokförare Geoff Clark och tågvärdinnan Mandy Hayward har bara fått positiv respons från passagerarna. Foto: ÅSA ASPLID

De kör världens enda soldrivna tåg

Publicerad

BYRON BAY. De kämpade i fem år för att förvandla sin dröm till verklighet.

Nu rullar världens första – och hittills enda – solcellsdrivna tåg i daglig trafik.

– Många trodde inte att det skulle funka, men vi har bara fått positiva kommentarer från passagerarna, säger lokförare och tågentreprenör Geoff Clark.

Tågvisslan ljuder genom grönskan och hjulen slår mot rälsen när det vinröda gamla tåget glider in mot perrongen i populära australiska kust- och surfstaden Byron Bay.

Men de tidigare dieselångorna är försvunna, i stället täcks tågets yttertak av stora solcellspaneler som alstrar all energi som behövs för att driva tåget framåt.

Den nya tekniken har fått stor uppmärksamhet - det här är världens hittills enda tåg som drivs enbart av solenergi.

Producerar energi även när det är molnigt

När Expressen provåker tåget i början av februari har det varit i gång i sex veckor och omkring 13 000 passagerare har med hjälp av solen hittills transporterats den drygt tre kilometer långa sträckan från stranden strax norr om Byron Bay in till stadens centrala delar.

– Vi har haft väldigt mycket passagerare under skolloven och förhoppningsvis fortsätter folk att ta tåget i stället för bilen, säger Geoff Clark.

Geoff Clark i Byron Bay är lokförare för det solenergidrivna tåget.Foto: ÅSA ASPLID

Det är fem år sedan han och en kollega köpte in det gamla dieseltåget från 1949 och började skissa på att omvandla det till ett miljövänligt alternativ. Omgivningen var tveksam till om de skulle lyckas, men efter att ha hittat både finansiärer och ett företag som hjälpte dem med solcellstekniken rullade den unika satsningen ut på rälsen i december 2017.

– Det går helt på solsken och kostar ingenting i bränsle, och även under molniga dagar producerar tåget energi, säger Geoff Clark.

Tågvärdinnan Mandy Hayward, 55, möter passagerarna varje dag och hon får bara positiva reaktioner.

– Det är ungefär hälften som redan känner till att tåget drivs av solenergi, men när de andra ser tåget och solpanelerna säger de bara "Åh!", säger hon.

Geoff fyller i:

– En del trodde inte att det skulle funka och kommer för att testa och se att solenergin verkligen är på riktigt.

 

LÄS MER: Klimatet delar medelklassens resvanor – avstå eller utforska?

 

Solpanelerna är fästa på taket till tåget.Foto: ÅSA ASPLID

"Det är pålitligt, billigt och grönt"

Pendlaren Scott Dorsey, 46, hyllar det miljövänliga initiativet. Han bor i det strandnära området där tåget har sin ena hållplats och tog tidigare bussen in till jobbet.

– Det kunde ta en halvtimme på grund av all trafik, nu tar samma resa bara sex minuter. Det irriterar mig när jag ser all svart rök som bolmar ut från biltrafiken. Tåget är pålitligt, billigt och grönt, säger han.

Surfaffärer, vegetariska restauranger och butiker med ekologiska varor trängs på huvudgatan i Byron Bay, stora väggmålningar uppmanar till fred och att skydda haven. 

Staden har under många år lockat människor med alternativa livsstilar, Scott Dorsey är därför inte förvånad över att det är just här som världens första solenergitåg utvecklats.

– Grönt och organiskt är värden som väger tungt här. Ju mer miljövänliga vi blir desto bättre, säger han.

Det torra australiska klimatet innebär att Australien är den kontinent som har världens högsta andel soltimmar per kvadratmeter. Landet har därför satsat stort på solenergi i många år och i dagsläget har omkring två miljoner australiska hushåll solpaneler i sina hem. 

 

LÄS MER: Så påverkas miljön av dina Wish-prylar

 

Geoff Clark kopplar in tåget till det solcellsdrivna batteriet varje kväll.Foto: ÅSA ASPLID

Hoppas utveckla tekniken i större skala

Förhoppningen är därför att även tekniken för att driva tåg på solenergi ska kunna användas i större skala i framtiden.

– Den går absolut att använda för vissa delar av tågsystemen. Fast just i Australien kanske det är mer spårvagnar som är aktuella eftersom vi har så oerhört stora avstånd här, säger Geoff Clark.

Han kör in tåget i det specialbyggda skjulet där det står under natten, samtidigt som han kopplar upp det till anläggningens solenergiladdade batteri:

– Vi genererar en enorm mängd energi, det vi inte förbrukar själva säljer vi vidare till elbolaget.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat

Till Expressens startsida

Mest läst i dag