Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Därför är miljözoner dåligt för klimatet

Jan-Erik Berggren går igenom vad miljözonerna betyder för privatbilister.

Hornsgatan i Stockholm har sämst luftkvalité – i hela Sverige. 

Nu har man infört miljözon på gatan för att minska föroreningarna. Men risken finns att det påverkar klimatet negativt. 

– Folk byter sin gamla dieselbil mot bensinbil, det släpper ut mer koldioxid, säger Allt om bilars Jan-Erik Berggren i podden Klimatprat. 

Sedan i mitten av januari i år är det förbjudet för bilar registrerade före 2011 att köra längs Hornsgatan. Gatan på Södermalm i Stockholm har höga halter av luftföroreningar, så höga att staden kan få böter. 

Och dessutom kan den dåliga luften påverka människors hälsa. 

– Enligt Daniel Helldén är nivåerna så höga att vi är väldigt nära böter, men det finns de som argumenterar mot det, säger Jan-Erik Berggren, reporter på Allt om bilar. 

Miljöpartiets Daniel Helldén låg på in införandet av miljözon på Hornsgatan.
Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT / TT NYHETSBYRÅN
Motorreporter Jan-Erik Berggren.
Foto: JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Jan-Erik Berggren är gäst i det sjätte avsnittet av Expressens podd Klimatprat. I podden diskuteras just den nyligen införda miljözonen för personbilar och vad den får för konsekvenser. 

Byter diesel mot bensin

I samband med införandet av miljözonen, som har varit känt under en tid, är det många som väljer att byta ut sin nuvarande bil. 

Det kan ha en negativ inverkan på klimatet, enligt Jan-Erik Berggren. 

– På kort sikt är det många som byter ut sin gamla dieselbil mot en bensinbil. Då släpper man ut mer koldioxid på samma sträcka, säger han. 

Förbud mot dubbdäck från tidigare. Nu gäller strängare regler på Hornsgatan i och med införandet av miljözon.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON GT/EXPRESSEN

Men i framtiden kan det också innebära att fler köper andra klimatsmarta bilar, som elbilar eller laddhybrider. 

– Köper man en bensinbil med nån slags elmotor så får man ner utsläppen till ungefär samma nivå som en dieselbil. 

”Vad gör lastbilar där i rusning?”  

Många av kritikerna till Stockholms stads beslut säger att man borde rikta in sig på den tyngre trafiken, så som lastbilar. 

Det håller Jan-Erik Berggren delvis med om, trots att en hel del redan görs för att minska just lastbilstrafiken. 

– Om man åker centralbron på morgonen ser man en massa lastbilar trots att det finns miljözoner för tunga fordon. Vad gör de där i rusningen? Man skulle enkelt kunna reglera bort det, tycker jag. 

Men det kommer bli tuffare för lastbilar att köra i centrala Stockholm. Redan nästa år kommer det krävas en högre miljöklass än den nuvarande. 

Lyssna på alla avsnitt av Klimatprat här. 

Matilda Nyberg är programledare för Expressens podd Klimatprat.
Foto: OLLE SPORRONG

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.