Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Centern vill storsatsa – på att sanera vrak

"En latens bomb i vattnet" säger Kristina Yngwe (C) som nu vill satsa på att sanera vrak i Östersjön. Foto: PRESSBILD
I Sverige finns totalt runt 17 000 vrak längs kusterna. Foto: NORD STREAM AG / SCANPIX SWEDEN
Bilder från en dykexpedition i centrala Östersjön. Foto: SARI TOLVANEN / PRESSENS BILD GREENPEACE
Här ligger några av vraken.
Här ligger några av vraken.

17 000 vrak finns längs Sveriges kuster – och av dessa klassas ett trettiotal som akuta miljöfaror. Nu vill Centerpartiet satsa över 100 miljoner kronor på att börja sanera dem. 

– Så länge de inte saneras är det en latent bomb som ligger i vattnet och kan ge upphov till mycket stora skador framöver, säger Kristina Yngwe, Miljö- och jordbruksutskottets vice ordförande. 

I Sverige finns totalt runt 17 000 vrak längs kusterna. Av dessa har Sjöfartsverket, efter flera kartläggningar tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten, klassat trehundra som miljöfarliga. 

Ett trettiotal har även klassats som akuta miljöfaror då de innehåller stora mängder olja. Nu menar Centerpartiet att man måste börja sanera vraken för att förhindra konsekvenser för miljön. 

– Så länge de inte saneras är det en latent bomb som ligger i vattnet och kan ge upphov till mycket stora skador framöver, säger Kristina Yngwe, Miljö- och jordbruksutskottets vice ordförande. 

I Sverige finns totalt runt 17 000 vrak längs kusterna. Foto: NORD STREAM AG / SCANPIX SWEDEN

Fördröjd insats kan få förödande konsekvenser

Enligt hennes kan en fördröjd insats ge förödande konsekvenser. Därför vill man nu satsa 100 miljoner kronor på saneringen.

– Om vraken börjar läcka ut olja kommer det att påverka det marina ekosystemet och livsmiljön för fiskar, fåglar och andra djur. Då blir kostnaderna för att sanera betydligt dyrare än om man sanerar direkt, säger Kristina Yngwe. 

Fartyget Thetis innehåller 30 kubikmeter olja

Efter att Sjöfartsverkets kartläggningar slutförts har myndigheten redan nu börjat sanera fiskefartyget Thetis, ett av Sveriges mest miljöfarliga vrak. 

Fartyget sjönk utanför Smögen 1985, och enligt myndighetens beräkningar kan vraket innehålla uppemot 30 kubikmeter olja. 

Saneringen av Thetis beräknas kosta fem miljoner kronor, pengar som Havs- och vattenmyndigheten fått från Naturvårdsverkets anslag för förorenade områden, för att undersöka och förbereda sanering av sjunkna fartyg. 

Christer Larsson är utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

– Förutom att Thetis ligger i en väldigt känslig skärgård med stora naturvärden så ligger vraket också förhållandevis bra till och passar därför som pilotprojekt. Vraket ligger på 30 meters djup, nära en hamn och är i förhållandevis god kondition, säger han i ett pressmeddelande. 

Pengar till saneringar av fler fartyg finns även med i regeringens budgetpropostion för 2018, där man beräknar att man kommer att kunna sanera mellan ett och tre fartyg per år. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!