Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Botström: ”Jag ser inte hur januariavtalet ska överleva”

Jenny Madestam: Svenskarna är splittrade om snabbtågen
Nyamko Sabuni tvekar till att investera i höghastighetståg.Foto: PELLE T NILSSON / SPA
SSU-ordföranden Philip Botström anser att januariuppgörelsen hotas.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Januarisamarbetet – och klimatet – hotas av att Liberalerna tvekar till nya snabbtåg.

Det anser SSU-ordföranden Philip Botström, som uppmanar statsministern att sätta ner foten.

– Mycket står på spel och det är viktigare än Nyamko Sabunis opinionssiffror.

I uppgörelsen mellan S, MP, C och L är partierna överens om att bygga nya stambanor för höghastighetståg till Malmö och Göteborg från Stockholm. Men Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni har börjat tveka. 

Förra veckan föreslog hon att man i stället för snabbtåg skulle bygga ut extra spår till befintliga stambanor och hålla hastigheterna högst 250 kilometer i timmen. 

– Det kostar mycket mindre och skulle kunna vara klart snabbare, sa hon till nyhetsbyrån Rapidus.

SSU-ordföranden Philip Botström ställer sig frågande till Sabunis utspel.

– Om Liberalerna vill skita i klimatmålen och skapa regeringskaos är de på god väg att lyckas. Jag ser inte hur januariavtalet ska överleva om Liberalerna tror att de kan tvinga på oss avskaffad värnskatt och sedan backa från höghastighetstågen, säger Botström.

SSU vill förbjuda inrikesflyg

Enligt Philip Botström finns en stor förväntan på att tågen blir verklighet hos kommuner och näringsliv som varit involverade i projektet sedan start. 

SSU vill på sikt också förbjuda inrikesflyg mellan Sveriges tre största städer. Det kommer inte gå utan snabbtågen, enligt förbundsordföranden.

– Svensk järnväg är överfull och sliten. Enligt Trafikverket kommer kapaciteten slå i taket redan nästa år. Om vi ska kunna ersätta inrikesflyget är SJ tydliga med att det krävs kapacitet för 320 kilometer i timmen. Annars får man inte den effekten.

Botström anser att Sverige ”inte har råd med Sabunis populistiska utspel”, när det samtidigt pågår ett stort klimatmöte i Madrid där ungdomsrörelsen sätter press.

– Mycket står på spel och det är viktigare än Nyamko Sabunis opinionssiffror. Hennes utspel är farligt och oseriöst. Jag kräver att regeringen och Centerpartiet sätter ner foten och får in henne i ledet.

Centerpartiets Annie Lööf vill locka över Moderaterna i projektet genom att erbjuda både en utbyggnad av Arlanda och en ny motorväg i Stockholm. Vad tycker du om en sådan förhandling?

– Jag har inte sett hennes utspel men det är uppenbart att vi behöver en massa olika infrastrukturinvesteringar. Annie Lööf kan inte heller villkora nya stambanor med att Moderaterna ska vara med på tåget. Det står i januariavtalet att snabbtågen ska slutföras. 

Enligt en analys från Trafikverkets kan både samhällsnyttan och klimatnyttan av snabbtågen bli marginell. Även Riksrevisionen har kritiserat själva planeringen av stambanorna. Hur ser du på kritiken?

– Det behövs en bättre helhetsbild – vi vill inte att stambanorna ska byggas etappvis. Vi kan bli klara redan 2035 och det kommer krävas lånefinansiering. Där hoppas vi få ett besked från regeringen. 

– Jag tycker inte att Riksrevisionens kritik är ett argument för att ompröva den största infrastruktursatsningen sedan 1970-talet. Europeiska investeringsbanken använder en annan modell än Trafikverkets kritiserade metod för att beräkna samhällsnytta som skulle vara mycket mer positiv, säger Philip Botström.

Miljöpartister varnar för regeringskris

Planerna på nya snabbtåg har varit en långdragen följetong och hur projektet ska finansieras är fortfarande oklart. 

Moderaterna – som först var med och lanserade järnvägsbygget – vill inte längre vara med. Kristdemokraterna landade i samma slutsats på partiets riksting i höst. Den främsta anledningen är att kostnaden väntas bli en bra bit över 230 miljarder kronor.

Trots att prislappen skulle krympa med Nyamko Sabunis förslag visar Trafikverkets analyser att en sådan lösning ger färre nyttor än snabbtåg, vilket Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist poängterat.

Nyamko Sabuni har tidigare även sagt att Moderaterna måste vara med på en finansieringslösning för snabbtågen – vilket fick miljöpartister att varna för regeringskris.

– Det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet, sa en tung MP-källa till Expressen då.

Nyamko Sabuni: ”Vi måste resonera kring snabbtågen”