Dagens Nyheters söndagstidning med Greta Thunberg som chefredaktör handlar till mer än hälften om klimatkrisen.
Som i övriga svenska dagstidningar har flera företag köpt helsidesannonser. I dagens DN har de flesta ett klimatbudskap.
Ett av företagen som annonserar i tidningen är BMW, andra annonsörer är bland annat Centerpartiet och Grön ungdom.
Ulrika Good, som föreläser om marknadsföring och kommunikation samt bloggat på Resumé, studsade till vid BMW:s annons.
Hon tror att biltillverkaren riskerar att alienera sig både med personer som sympatiserar med Greta Thunberg och de som inte gör det.
– Om man ska hårdra det: de som inte tycker om Greta vill ju inte köra runt i en ”Greta-bil”. Och de som tycker om Greta vill inte se hennes attribut i en annons för prestigebilar med stora motorer, säger hon.
På Instagram skriver Greta Thunberg att hon har ”kommit med förslag och feedback som t.ex att man inte kan ha en seriös klimat- och miljörapportering samtidigt som man tillåter klimat- och miljöskadlig annonsering...”
Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN, skriver i en kommentar att de följt sin vanliga annonspolicy, men varit extra noga med annonsgenomgången.
”Vi håller på med en översyn av annonspolicyn ur ett klimatperspektiv, men det kommer att bli klar först efter årsskiftet” skriver han och fortsätter:
”Vi har haft en dialog med Greta Thunberg om annonspolicyn och hon har sett alla annonser i förväg”.
Det har inte varit aktuellt att stoppa någon annons, skriver han.
”Kaxigt”
BMW:s budskap i annonsen är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”. Något som till viss del stämmer, menar Expressens bilexpert Jan-Erik Berggren.
– Kaxigt av en biltillverkare att sticka ut hakan på det här sättet. Men det finns i alla fall ett område där BMW leder klimatracet bland tillverkarna och det är råvaror till elbilsbatterier. Där har BMW arbetat hårdast för att säkra etisk och hållbar försörjning av nödvändiga metaller, säger han.
Kritiserades för resan till USA
Det är inte första gången som Greta Thunbergs och BMW:s vägar korsas.
När klimataktivisten tog båten över Atlanten förra året var tävlingsbåten sponsrad av just BMW – något Thunberg kritiserades för.
Hon svarade då att alla sponsorers logotyper skulle tas bort under seglatsen.
”Självklart har Team Maliza sponsorer”, skrev hon då på Twitter.
”Men när det kommer till resan med mig till New York finns inga kommersiella sponsorer. Alla kommersiella sponsorers loggor har tagits bort. Inga pengar eller framtida betalningar är involverade. De erbjöd mig en gratis skjuts för att de stöder min sak.”
https://www.instagram.com/p/CIc-ZK3pVE1/?utm_source=ig_web_copy_link
Dessa helsidesannonser finns i DN i dag
Naturskyddsföreningen
Centerpartiet
Ströms (klädaffären)
Coca-Cola
Svenska sällskapet för medicinsk forskning
Global Challenges Foundation
WWF
Grön ungdom
iDesign
Håll Sverige rent
BMW
Simple feast
Republikanska föreningen