Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

DN: Greta Thunberg fick se alla annonser i förväg

Hör Greta Thunbergs krav till EU-ledarna.
Greta Thunberg utanför riksdagen.
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Greta Thunberg.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Annonsen för BMW.
Foto: DN
DN:s omslag.
Foto: Dagens Nyheter

En av annonsörerna i Greta Thunbergs tidning som chefredaktör för DN är BMW vars reklam tydligt flörtar med Greta Thunbergs berömda strejkskylt.

Greta Thunberg skriver själv på Instagram att hon kommit med feedback om just annonseringen.

Enligt DN har hon fått se alla annonser i förväg.

Dagens Nyheters söndagstidning med Greta Thunberg som chefredaktör handlar till mer än hälften om klimatkrisen.

Som i övriga svenska dagstidningar har flera företag köpt helsidesannonser. I dagens DN har de flesta ett klimatbudskap.

Ett av företagen som annonserar i tidningen är BMW, andra annonsörer är bland annat Centerpartiet och Grön ungdom. 

Ulrika Good, som föreläser om marknadsföring och kommunikation samt bloggat på Resumé, studsade till vid BMW:s annons.

Hon tror att biltillverkaren riskerar att alienera sig både med personer som sympatiserar med Greta Thunberg och de som inte gör det.

– Om man ska hårdra det: de som inte tycker om Greta vill ju inte köra runt i en ”Greta-bil”. Och de som tycker om Greta vill inte se hennes attribut i en annons för prestigebilar med stora motorer, säger hon.

På Instagram skriver Greta Thunberg att hon har ”kommit med förslag och feedback som t.ex att man inte kan ha en seriös klimat- och miljörapportering samtidigt som man tillåter klimat- och miljöskadlig annonsering...”

Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN, skriver i en kommentar att de följt sin vanliga annonspolicy, men varit extra noga med annonsgenomgången. 

”Vi håller på med en översyn av annonspolicyn ur ett klimatperspektiv, men det kommer att bli klar först efter årsskiftet” skriver han och fortsätter:

”Vi har haft en dialog med Greta Thunberg om annonspolicyn och hon har sett alla annonser i förväg”.

Det har inte varit aktuellt att stoppa någon annons, skriver han.

”Kaxigt”

BMW:s budskap i annonsen är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”. Något som till viss del stämmer, menar Expressens bilexpert Jan-Erik Berggren.

– Kaxigt av en biltillverkare att sticka ut hakan på det här sättet. Men det finns i alla fall ett område där BMW leder klimatracet bland tillverkarna och det är råvaror till elbilsbatterier. Där har BMW arbetat hårdast för att säkra etisk och hållbar försörjning av nödvändiga metaller, säger han.

Kritiserades för resan till USA

Det är inte första gången som Greta Thunbergs och BMW:s vägar korsas.

När klimataktivisten tog båten över Atlanten förra året var tävlingsbåten sponsrad av just BMW – något Thunberg kritiserades för. 

Hon svarade då att alla sponsorers logotyper skulle tas bort under seglatsen.

”Självklart har Team Maliza sponsorer”, skrev hon då på Twitter.

”Men när det kommer till resan med mig till New York finns inga kommersiella sponsorer. Alla kommersiella sponsorers loggor har tagits bort. Inga pengar eller framtida betalningar är involverade. De erbjöd mig en gratis skjuts för att de stöder min sak.”


https://www.instagram.com/p/CIc-ZK3pVE1/?utm_source=ig_web_copy_link


Dessa helsidesannonser finns i DN i dag

Naturskyddsföreningen

Centerpartiet

Ströms (klädaffären)

Coca-Cola

Svenska sällskapet för medicinsk forskning

Global Challenges Foundation

WWF

Grön ungdom

iDesign

Håll Sverige rent

BMW

Simple feast

Republikanska föreningen

Greta Thunberg: Debatten befinner sig på sandlådenivå

Greta Thunberg: ”Vi behöver förändra sättet vi ser naturen”.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.