Dagens Nyheters tidning med Greta Thunberg som chefredaktör handlade till mer än hälften om klimatkrisen. Flera företag hade köpt helsidesannonser, bland annat BMW.
I biltillverkarens annons stod ”Världens bästa bilmärke för klimatet”, målat på en skylt som står lutad mot en vägg. Utseendet på skylten för tankarna till Greta Thunbergs berömda ”Skolstrejk för klimatet”-skylt. På skylten står också att ”BMW är världens mest hållbara biltillverkare enligt Dow Jones Sustainability Index 2020”.
Nu har reklamen fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron. Nämnden skriver att reklamen ”innehåller ett vilseledande miljöpåstående”.
BMW försvarade sig i ett yttrande till Ron med att DN:s läsare skulle ha koll på Dow Jones Sustainability Index, där bilmärket alltså hamnat på första plats. Det köpte inte nämnden som i stället menar att reklamen tolkas som att BMW är bäst jämfört med alla andra bilmärken – vilket inte bevisats.
Vill se reklamförbud mot miljöfarliga produkter
Gustav Martner på Greenpeace är glad att reklamen fälldes, men säger samtidigt att ”skadan redan är skedd”.
– Annonsen har ju redan nått alla DN:s läsare, och BMW får inte några särskilda konsekvenser.
Han påpekar att rankningen som BMW hamnade högst i inte innehöll flera andra bilmärken som Volvo, Toyota – och Tesla. Gustav Martner vill se en lag som förbjuder miljöfarlig reklam på samma sätt som reklam för alkohol.
– Jag skulle vilja se att vi hade ett totalförbud mot reklam för bilar med förbränningsmotorer, för oljebolag och för flygbolag. Det är ju inte en konstig idé, vi har ju totalförbud mot cigarettreklam till exempel. Här släpar miljöfrågan efter, vi har ju väldigt mycket restriktioner mot reklam för skadliga produkter.
”Tar till oss”
Carl Lindwall är presskontakt för BMW i Sverige. Han skriver att bolaget är stolta över sitt miljöarbete:
”Tyvärr fick vi inte gehör för våra synpunkter om att BMW är världens bästa bilmärke för klimatet, trots att BMW är utsedd till världens mest hållbara biltillverkare enligt Dow Jones Indices. Vi tar till oss av Reklamombudsmannens utlåtande inför kommande reklamkampanjer om vårt hållbarhetsarbete.”