Skidskyttestjärnan Björn Ferry hoppas kunna bli helt fossilfri innan 2025. En sak som han skurit ned rejält på sedan han la karriären på hyllan är flygresor – en avgörande faktor i varför han inte åker till OS i Sydkorea. Foto: EMMALISA PAULYSkidskyttestjärnan Björn Ferry hoppas kunna bli helt fossilfri innan 2025. En sak som han skurit ned rejält på sedan han la karriären på hyllan är flygresor – en avgörande faktor i varför han inte åker till OS i Sydkorea. Foto: EMMALISA PAULY
Skidskyttestjärnan Björn Ferry hoppas kunna bli helt fossilfri innan 2025. En sak som han skurit ned rejält på sedan han la karriären på hyllan är flygresor – en avgörande faktor i varför han inte åker till OS i Sydkorea. Foto: EMMALISA PAULY
Björn Ferry har vunnit svenska folkets hjärta med sina framgångar i skidskytte – och sina frispråkiga insatser som kommentator. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅNBjörn Ferry har vunnit svenska folkets hjärta med sina framgångar i skidskytte – och sina frispråkiga insatser som kommentator. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Björn Ferry har vunnit svenska folkets hjärta med sina framgångar i skidskytte – och sina frispråkiga insatser som kommentator. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Skådespelaren Leonoardi DiCaprio har länge arbetat med miljöfrågor. Foto: KM/FAMEFLYNET PICTURES / STELLA PICTURESSkådespelaren Leonoardi DiCaprio har länge arbetat med miljöfrågor. Foto: KM/FAMEFLYNET PICTURES / STELLA PICTURES
Skådespelaren Leonoardi DiCaprio har länge arbetat med miljöfrågor. Foto: KM/FAMEFLYNET PICTURES / STELLA PICTURES

Björn Ferry nobbar OS – för klimatet

Publicerad

Han är skidskyttestjärnan som vann OS-guld och blev älskad frispråkig tv-expert. 

Men nu har Björn Ferry bestämt sig för att bli miljökämpen som Leonardo DiCaprio eller Johan Rockström inte kan vara.

Ferry ska bli fossilfri 2025 och öppnar för att lämna "Vinterstudion" om SVT inte blir mer klimatsmarta.

– Jag nobbade OS i Sydkorea på grund av att jag inte vill flyga, säger han.  

"Märkte du att alla undrade vad du var för ny jävel? Det är inte så lätt att vara annorlunda här."…

Björn Ferry och jag har precis ätit stekt sill och löksås på hotell Toppen. Och Storuman i Västerbotten är inte större än att alla direkt upptäcker om någon nykomling irrar in med tv-kamera.

Det är ändå inget i jämförelse med uppståndelsen som Björn Ferrys nya bil har skapat.

Skidskyttestjärnan har köpt Storumans första och enda elbil.

– Morsan berättade att det var en stor händelse när den första bananen kom till hennes hemby. I backspegeln tror jag att folk kommer att komma ihåg den första elbilen i Storuman på samma sätt, säger Björn Ferry och ler.

Han har fått många frågor.

Hade hört talas om Tesla

Inte ens OS-hjältens mest tekniskt intresserade vän i Storuman hade hört talas om märket Tesla innan. 

– Kunskapen är fortfarande låg. Men det är en skön utmaning. Kan det fungera i Storuman, då finns det liksom ingen anledning för att det inte ska fungera någon annanstans. Det måste ju vara ett av de sämre ställena att ha elbil, säger Ferry.

Miljöbilen Tesla. Arkivbild.Foto: / AP / TT / NTB Scanpix

Elbilen är ett led i skidskyttens nya stora utmaning.

Idrottsstjärnan har tillsammans med sin fru, Heidi Andersson, världsmästare i armbrytning, bestämt sig för att bli helt fossilfri 2025.

 

LÄS MER: Björn Ferrys ekonomiska succé: "Har gått skitbra"

 

Ratade OS – för miljön

Björn Ferry är van vid att sätta upp mål. Han tycker livet blir enklare då.

Förr handlade ambitionerna om att vinna OS och VM-medaljer.

Han uppfattades ofta som kaxig.

Men mycket av det han utlovade lyckades han med.

Han är på god väg även när det gäller att vinna guld i miljöarbete.

På bara tre år har Ferry gått ned från tolv ton växthusgas till fyra ton.

Äter vegetarisk mat

Segervapnet är att göra betydligt fler och tuffare val än att sopsortera, äta vegetarisk mat och att vägra köpa frukt som fraktats från Nya Zeeland.

Han har bland annat valt miljömedvetet pensionssparande, framför allt i skog. Och när Kanal 5 erbjöd honom jobb som expert under OS i Sydkorea tackade han nej för miljöns skull.

– Jag hade känt mig som en hycklare. Jag kan ju inte flyga till Sydkorea om jag samtidigt säger att jag ska bli fossilfri, säger han.

Björn Ferry

Född: 1978 i Storuman, Västerbotten.

Bakgrund: En av tidernas mest framgångsrika svenska skidskyttar. I Björn Ferrys prisskåp finns både ett OS-guld och tre VM-medaljer. Efter karriären har han arbetat som expert i SVT:s "Vinterstudion". 

Aktuell: Ferry har tillsammans med hustrun Heidi Andersson, världsmästare i armbrytning, bestämt sig för att bli fossilfri 2025, 20 år tidigare än det mål Sveriges riksdag satt upp för hela landet. 

Björn Ferry och Andersson bloggar och föreläser om hållbarhet. 

"Jag vill att den hållbara livsstilen ska kännas eftersträvansvärt och att det inte bara förknippas med höjda skatter och ett försämrat liv. Om man fokusera på "Du gör fel, du ska ändra dig för du är en dålig människa, då tror jag det är väldigt svårt att få med sig den breda massan. Det måste vara något som lockar", säger Ferry.

Även deltagande i veteran-VM i pingis, en ny passion, ratades, eftersom det anordnades i Las Vegas.

– Det hade varit häftigt. Pingis och Vegas, det lät ju roligt. Men måste jag åka dit? Nej, det måste jag ju inte. Miljarder människor måste ha större behov av att flyga än jag. Då kan jag vänta ett år för då går EM i Budapest och dit kan jag åka med tåg. Och Budapest är nog en intressantare stad, om man har intresse av någonting annat än ljus som snurrar.

Ferry: OS i Ryssland borde vara uteslutet

Ferry menar att den internationella olympiska kommittén borde välja sina värdnationer för OS efter vad som är mest klimatsmart. Han förespråkar att en stad som ligger nära så många andra länder som möjligt, och leder till så lite resande som möjligt, alltid arrangerar OS. Ryssland skulle vara uteslutet eftersom många behöver göra långa resor.

– Varför tänker de inte på det? Det är liksom inget kriterium ens, säger han förtvivlat.

Men även vinnarskallen Ferry har svårt med en del av förändringarna familjen gör.

Paret tillsammans på Olympiatravet 2011.Foto: JAN WIRIDEN / JAN WIRIDEN GT/EXPRESSEN

I sovrummet i lägenheten i Storuman finns en av de tuffaste omställningarna.

– Heidi har blivit expert på att köpa saker på Tradera, som använda sängkläder. Jag tyckte det var skitäckligt, men då sa hon: "Har du bott på hotell någon gång? De har inte nya sängkläder." Nu tycker jag att de sängkläderna är de finaste vi har, säger han och skrattar.

 

LÄS MER: Björn Ferry reagerar på Skansen-Jonas inlägg

 

Han gör ingen hemlighet av att han är besviken över att jag tagit flyget till Västerbotten, inte nattåg i tolv timmar. Hans fru Heidi hade ställt in intervjun på grund av klimatavtrycket, berättar han.

Precis som de sista vinnande sekunderna i skidskyttelopp är tuffast att kapa, är det sista ton miljöpåverkan svårast att få bort när han sitter och räknar på hemsidan klimatkontot.se.

– Det kan samtidig inte bli som att vi gräver ned oss i en grop i marken och bara väntar och har några torkade bönor som vi sitter och gnager på och säger: ”Titta, nu är vi nere på noll”. Men man måste ändå vara beredda att ta fler kliv än att bara säga något. Det är så många som säger det här måste vi göra, men samtidigt säger: ”Men det är klart, vi kan ju inte sluta flyga!". Men det är bara att räkna så inser man att vi måste i princip göra det. Att flyga på semester utomlands, om vi ska nå målen, om vi ska ta konsekvenserna, så är det bara att sluta med det. Det kan få finnas sjuktransporter med flyg. Och om statsministern måste vara någonstans för att träffa någon kan man säga ”okej då”. Men det slentrianmässiga, att nu ska vi till Florida... nej.

Resa till Thailand= tabu

Ferry hoppas att solresor till Florida och julsemestrar i Thailand snart kommer att anses som tabu.

– Men jag undrar när det skiftet kommer. För nu kan folk säga att de cyklar till jobbet och sopsorterar, men också att de var i Florida på semester. Det spelar ingen roll om man byter till led-lampor hemma och man fortfarande har den vanan.

Björn Ferry tillsammans med frun Heidi Andersson, världsmästare i armbrytning.Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL BILDBYRÅ / IBL BILDBYRÅ KARIN TÖRNBLOM / IBL [DOWNLOADED]

Ferry vill se förändringar på SVT

Att Björn Ferry inte bara pratar om miljön visar sig på många sätt. Hans kontrakt med "Vinterstudion" går ut 2022. Skidskytteexperten är beredd att avsluta samarbetet om han inte uppfattar att SVT tar sitt klimatansvar. Han retar sig redan på saker när han jobbar med Yvette Hermundstad, Jacob Hård och de andra populära kollegerna.  

– På SVT och i "Vinterstudion" får man färdiglagad mat och när jag frågar var jag ska slänga det så finns det ingen sortering och allt är i samma ställe, plast, matrester och papper. Det är ju ändå vi! SVT är ju vi i samhället. Om inte de kan föregå med gott exempel, vem ska då göra det tänker jag.

Har du sagt till dem?

– Jag har börjat antyda. När vi hade uppstartsträff skulle man fylla i om man var allergisk eller "verkligen måste ha vegetariskt". Man kan ju vända på det. De kan säga: "Kryssa i rutan om du måste äta kött". Då är det ju ingen som kommer göra det.

I fortsättningen vill han inte flyga till skidtävlingar ute i Europa.

– Vi får se hur det bli nu för jag har avtal till 2022 med SVT och det beror väl på hur det går, men om det går jävligt bra ska man helt plötsligt börja åka på mer saker, och då kommer jag säga ”Nja, då blir det långtur med tåg ned till Frankrike eller var det nu kan vara”.

Vill se nytänk på SVT

Han vill se ett nytänkande på SVT-sporten för miljöns skull.

– Man kanske inte måste vara på plats. Vi kanske gör det lika bra från Stockholm. Under vilka världscuptävlingar måste vi vara på plats? Ska vi inte bara åka på det som är närmast och då blir det väl billigare dessutom.

Skulle du hoppa av "Vinterstudion" om det var ett krav att du skulle börja åka mer?

– Jag vet inte vad det står, om de kan tvinga mig…

Björn Ferry vill se ett nytänk på SVT Sport.Foto: ANNA TÄRNHUVUD / BILDBYRÅN

Men om de erbjuder dig ett nytt kontrakt 2022 och det står i kontraktet att du ska flyga mer.

– Ja, det tror jag. I och med att jag inte är lika beroende av det som du eller andra journalister säkert är. De allra flesta är ju beroende av sitt jobb. Jag kan säga nej tack om jag inte vill.

Det blir samtidigt väldigt svårt för SVT att tvinga dig att ta flyg i stället för tåg då eftersom det är public service och ”vi”.

– Ja, jag har en möjlighet att påverka.

 

LÄS MER: Larmet om Östersjön: Kan förvandlas till en insjö

 

"Tidigare handlade det bara om mitt liv"

Det är inte bara en Tesla som finns i familjen Ferrys fordonspark. Där står även en elcykel med ett flak där Björn och Heidi kan placera sonen Dante och Ica-kassarna.

Dante har gjort Björn Ferry mer driven när det gäller att rädda jorden.

– Tidigare handlade det bara mitt liv. Nu är han bara sex år, men han ska ju kanske leva i 80 år.

Roll att fylla

En workshop tidigare i år på Kebnekaise med Johan Rockström om klimatet fick Björn Ferry att inse att han har en roll att fylla som förebild. När han kom hem hade få hört talas om Rockström.

– Jag pratade om Johan Rockström som haft det mest populära sommarpratat ever typ, som är med i tv var och varannan dag, skriver debattartiklar i Dagens Industri och Expressen, men fyra av fem visste inte vem han är. Då är det svårt. Då spelar det ingen roll hur duktig han är. Eller hur många föreläsningar han håller. Då är allt bara under radarn. Ingen noterar det. Då inser man vilket inflytande jag har, eller Malena Ernman, som tvärtom fyra av fem känner till.

– Jag tycker det är jättekonstigt, men jättemånga fler känner till mig än Johan Rockström. Och min förhoppning är väl att jag ska kunna komma med budskapet lite mer underifrån. För där uppe vet alla det redan.

Det handlar inte bara om att du vunnit OS-guld, det är lika viktigt att folk känner igen sig i dig och ditt liv.

– Jo, för är man för högt upp… jag är lite lagom högt upp. Ok att man är lite höjdare och kändis, men jag ändå ganska vanlig. Jag bor i Storuman och håller på med skogsbruk. Det är skillnad med de där superduperkändisarna. När de säger saker tänker folk: "Javisst, klart ni kan. Klart ni kan köpa elbil". Men vi är vanliga, lever vanligt och bor i lägenhet här. Distansen är inte lika lång till mig och Heidi som till Leo DiCaprio.

Björn Ferry tog OS-guld i Vancouver i herrarnas jaktstart på 12,5 kilometer.Foto: NILS JAKOBSSON / © BILDBYRÅN

"Försöker gå min egen väg"

Men att allt inte är så glasklart när man tänker på miljön, det lärde han sig när han stannade till vid en Djurens rätt-manifestation på Sergels torg tidigare i år. En djurrättsaktivist kom fram med en broschyr. Ferry, som numera ersätter sina nötköttsburgare med halloumiburgare sa stolt ”Äh, jag käkade precis halloumi till lunch".

”Men hur har den kon haft det då?", blev svaret.

– Hur korna har det har jag ju inte tänkt på så jag gjorde liksom bort mig när jag var så där stolt, säger han och skrattar.

Vi tar Teslan ned till sjön Storuman och föräldrahemmet där han växte upp. Nu finns en fiskodling där. Den fanns inte när Ferry var liten. Det visar sig att envishet och kampvilja går i släkten.

Björn Ferry storsatsar på miljön.Foto: EMMALISA PAULY

Ferrys pappa har i tio års tid arbetat för att de ska följa miljölagar.

– De är nog döless på honom. De underskattad de honom från början, men han kan miljöbalken utantill, säger Björn Ferry och skrattar.

– Nu är han engagerad i fiskodlingar över hela Norrland.

Ska gå distanskurs i Umeå

På trädgården står en mobil vallastuga.

Skidor och utrustning har fått lämna garaget för att få plats med elbilen och en liten nätt laddstation.

Till våren väntar en kurs på distans i hållbart skogsbruk på SLU i Umeå. Att hålla föreläsningarna om skidskytteframgångarna känns inte lika angeläget längre.

– Det är ju viktigt vad vi gör. Ska jag resa runt fem dagar i veckan och prata om hur det är att vinna OS-guld, eller kan jag göra något annat. Jag försöker gå min egen väg. Det känns ju roligare att lära sig något nytt. Man vill ju kunna mer och vara bättre i morgon än i dag. Annars är det ingen mening.

 

LÄS MER: 23 smarta svar att ge till alla klimatskeptiker

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Klimat på Facebook – där kan du kommentera och diskutera våra artiklar

Expressen klimat
Till Expressens startsida

Mest läst i dag