Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ingen ”Greta-effekt” på flygtrafiken

Greta Thunberg har hyllats världen över
Trots det senaste årets heta klimatdebatt förväntar sig Lufthansa ytterligare ett rekordår. Foto: PELLE T NILSSON / SPA
Lufthansas vd Carsten Spohr: ”Folk vill flyga”.

Antalet resenärer som flyger fortsätter att öka trots det senaste årets heta klimatdebatt. 

– Vi ser ingen återhållsamhet, vi ser det motsatta, säger Lufthansas vd Carsten Spohr i en intervju enligt Reuters.  

Nominerad för Alfred Nobels fredspris har Greta Thunberg under det senaste året skapat en världsomspännande klimatrörelse genom sin skolstrejk. 

Många har talat om ”Greta-effekten” och i flera medier har det förutspåtts om att den rykande debatten kommer slå hårt mot flygindustrin. Anledningen är att man tidigare trott att allt fler ska välja ett klimatsmartare alternativ för sin resväg. 

I en intervju med NZZ am Sonntag dementerar dock Lufthansas vd att klimatrörelsen skulle haft någon påverkan på flygtrafiken. 

– Redan förra året var ett rekordår och i år förväntar vi oss ytterligare en passagerarökning med fyra procent. Människor vill flyga, säger han till tidningen. 

Har fördubblats på 30 år 

I intervjun riktar han även kritik mot att flygbolagen fått ta en så stor skuld i frågan om klimatet och hänvisar till en rapport som visar att flygtrafiken står för 2,6 procent av människans koldioxidutsläpp. 

Istället menar Carsten Spohr att flygtrafiken påverkat världen positivt genom att sammanföra länder och samhällen. 

Trots att han även förtydligar att man från Lufthansas sida lyckats minska koldioxidutsläppen per passagerare skriver Reuters att flygindustrin mer än fördubblades mellan 1990 och 2016. Under samma period ökade de generella utsläppen med 43 procent. 

I mitten av juni redovisade Lufthansa att man justerat det förväntade rörelseresultatet, som man tidigare beräknat uppgå till mellan 2,2 och 2,7 miljarder euro för helåret 2019, men som nu ligger på 2 till 2,4 miljarder euro. 

Anledningen bakom vinstvarningen är bland annat ökningen av lågpriskonkurrenter. 

– Det ska inte finnas flyresor för tio euro. Det gör att hela flygindustrin får kritik och de fyller luftrummet. De skapar en artificiell efterfrågan som inte skulle funnits om deras priser var realistiska, säger Carsten Spohr till NZZ am Sonntag. 

”Folk glömmer lätt flygskammen”

Representanter från både SAS, Tui och Ving säger även de att de inte kan se ett direkt samband mellan klimatdebatten och efterfrågan på flygbiljetter. Istället pekar alla på att det snarare är vädret som styr konsumenterna.  

– Man vill fortfarande resa och uppleva världen men på ett så hållbart sätt som möjligt. Därför klimatkompenserar vi våra egna flyg och hotell. Men vi kan inte se något samband med klimatet och efterfrågan på flyg. Däremot ser vi ett samband mellan den varma sommaren förra året och efterfrågan, säger Sandra Englund på Tuis pressjour. 

Karin Nyman, kommunikatör på SAS, ger en liknande bild av läget. 

– När vi summerar juni tillexempel så ser vi en ökad efterfrågan på flygresor. Det är svårt att svara på varför, men vädret har en väldigt stor påverkan.

Resenärer mer miljömedvetna

Samtidigt märks det enligt Karin Nyman att resenärerna är mer miljömedvetna än tidigare. 

– Vi tror på ett fortsatt flygande och att människor behöver och kommer fortsätta flyga. Men då gäller det att flyget blir mer hållbart. Vi gör en mängd aktiviteter när det gäller att ställa om till ett hållbart flyg. Dels har vi investerat i en ny flotta som är mer bränslesnål, vi satsar på biobränsle, viktreducerar och reducerar matsvinnet. 

Anna Hagberg på Ving säger att det är för tidigt att säga om klimatfrågan påverkar biljettförsäljningen. 

– Det vi märker är att kunderna ställer högre krav på oss, vilket vi välkomnar. Men däremot så är det för tidigt att dra slutsatsen att det skulle påverka försäljningen. Så fort det är dåligt väder så skjuter försäljningen i höjden och då glömmer folk lätt sin flygskam.