Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

30 minuter längre restid till Gotland kan halvera utsläpp

Vad är klimat egentligen?
Felicia Sjögren kan tänka sig en långsammare färja för klimatets skull.Foto: Privat
Svante Axelsson tror snarare på bränslebyte och elektrifiering.Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN
Miljökraven kommer bli hårdare för gotlandstrafiken.Foto: SVEN LINDWALL

Snabbfärjorna till Gotland är under lupp när klimatmålen ska nås.

Beräkningar visar att utsläppen kan halveras om restiden blir en halvtimme längre.

Men protester om snabba och frekventa turer har hittills vägt tyngre.

– En halvtimme är mycket tid i den samhällsekonomiska bedömningen, säger Svante Axelsson vid Fossilfritt Sverige. 

– Jag kan absolut resa en halvtimme längre om utsläppen halveras, säger gotlänningen Felicia Sjögren.

Gotland ska nå klimatmålen innan resten av landet gör det. 

Det är förhoppningen med regeringens projekt ”Energipilot Gotland” där ön ska leda Sveriges omställning till ett hållbart energisystem.

Men det finns hinder på vägen. En omtvistad fråga är utsläppen från snabbfärjorna, som utgör en avgörande förbindelse mellan ön och fastlandet.

För och emot sänkt hastighet

*För:*

Utsläppen kan halveras med en halvtimmes längre resa.

Man behöver mindre bränsle vilket skulle kunna sänka biljettpriserna.

 

*Emot:*

Långsammare resor riskerar att innebära färre turer per dag.

Fler väljer att ta flyget. 

Redan för tio år sedan gjordes beräkningar på stora miljövinster om fartygen färdades något långsammare. 

Enligt Energimyndighetens förstudie förra året kan utsläppen halveras om färjan kör i 22 knop i stället för 28 knop. Restiden mellan Visby och Nynäshamn blir då en halvtimme längre – runt 3 timmar och 50 minuter. 

– Det är en relativt liten skillnad i tid, men en stor skillnad i utsläppen. Det är också något som går att förändra med omedelbar verkan eftersom det inte behövs ny teknik, säger klimataktivisten och inflyttade gotlänningen Felicia Sjögren, 29.

En halvtimme mer halverar utsläppen

I våras var hon en av fem skribenter bakom en insändare på Helagotland.se som föreslog att köra färjan långsammare redan nu.

– Jag är beroende av färjan och eftersom det är en stor utsläppskälla känns det viktigt att engagera sig. Destination Gotland säger att de jobbar för att bli klimatneutrala. Det framstår som genomskinligt när de inte genomför en så enkel och tillgänglig lösning, säger Felicia Sjögren.

I nuvarande avtal mellan Trafikverket och Destination Gotland – som löper fram till 2027 – vägde önskemål om snabba och frekventa turer tyngre än miljön.

Nu måste miljökraven skärpas i nästa upphandling, uppger Lars Hellström som ansvarar för gotlandstrafiken på Trafikverket för P4 Gotland. Särskilt eftersom utsläppen från transporter ska minska med 70 procent till 2030.

Myndigheten behöver ha sina krav formulerade redan 2022, och utreder nu olika vägar framåt.

– Hastigheten är ju ett sätt att minska energianvändningen och därmed påverkan på miljön, säger Lars Hellström till radiokanalen.

”Skulle öka flygandet”

Men Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, ser inte en långsammare färja som en framkomlig metod.

– Då kan vi dra ner hastigheten på alla motorvägar i Sverige, så att bilarna får köra hälften så fort. Det skulle också minska utsläppen rejält.

– En halvtimme är mycket tid i den samhällsekonomiska bedömningen och skulle öka flygandet i stället. Jag tror inte vägen framåt är att förlänga restiden, det handlar snarare om att byta bränsle och elektrifiera. Det skulle kännas mer rättvist, säger Svante Axelsson.

Felicia Sjögren håller inte med.

– Utifrån klimatkrisen känns det orimligt att jämföra med det som är sämre. Det vore bättre om vi kan vara ett gott exempel i stället för att tänka att det blir orättvist, säger hon. 

Nyligen sänkte Trafikverket faktiskt hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen på flera vägsträckor. Även om det handlar om trafiksäkerhet lyfter man miljövinster som en positiv bieffekt. 

Bränslebytet driver upp biljettpriser

Gotlandsfärjans bränslebyte har också gett upphov till debatt på ön. 

I slutet av sommaren höjdes biljettpriserna för första gången sedan 2012, vilket Destination Gotland motiverar med att de behöver finansiera investeringar i färjor som går på naturgas (LNG) – som är ett fossilt bränsle – och så småningom förnybar biogas.

– Nu höjer de priset för gotlänningar. Att öka restiderna kan vara ett sätt att spara bränsle så att man inte behöver höja biljettkostnaden, säger Felicia Sjögren.

I det nuvarande avtalet ställs inga krav på att blanda in specifika bränslen – men Destination Gotland sockrade budet till Trafikverket med att de skulle köpa in två nya fartyg som drivs med naturgas.

Det första fartyget har varit i drift sedan i våras och sägs minska utsläppen med uppåt 20 procent. Men att sänka hastigheten från 28 till 22 knop är inte möjligt med nuvarande avtal, enligt Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.

Destination Gotland: ”Vi gör allt vi kan”

Christer Bruzelius säger att de vidtagit en rad andra åtgärder för att minska utsläppen, exempelvis att optimera rutterna.

– Vi gör allt vi kan för att reducera våra utsläpp, med bibehållet koncept. Den stora förbättringen är att vi bytt bränsle till flytande naturgas (LNG) med möjlighet att blanda in biogas.

Så svaret är nej, ni kan inte köra långsammare?

– Vi följer utvecklingen och tittar ständigt på vilka möjligheter vi har. Samtidigt är vi mitt i en avtalsperiod och vi har ett koncept som ligger till grund för det.

Några av kraven som påverkar möjligheten till en långsammare färja handlar om avtalade ankomsttider och avgångstider, besättningens vila och att hinna lasta ombord det gods som produceras på ön, enligt Christer Bruzelius.

– Dagens trafikkoncept som vi haft sedan 2003 har betytt oerhört mycket för alla gotlänningars möjligheter att leva och bo, bedriva verksamhet och åka till Stockholm över dagen. Frågan är inte så lättbesvarad som man kan tro. 

– Inför nästa avtalsperiod som startar i februari 2027 kommer Trafikverket säkert att sätta väldigt stort fokus på miljön. Det är en avvägning och en pågående process, hur den kommande avtalsperiodens koncept kommer se ut. 

Hur ser du på debatten kring biljettpriset?

– Jag upplever att det finns en bred förståelse för att man måste påbörja omställningen mot en klimatneutral färjetrafik. Vi kan inte vänta till 2030 när den nya klimatlagen träder i kraft. Det är viktigt att alla företag som jobbar med transporter gör så mycket de absolut kan, säger Christer Bruzelius.

Expressen har sökt Lars Hellström vid Trafikverket.

Utsläpp från färjan

I våras släppte SMHI en ny rapport som visade att utsläppen från svensk sjöfart är nästan dubbelt så höga som tidigare trott – och att sjöfarten därmed släpper ut mer än inrikesflyget.

Förra året stod Destination Gotlands fartyg för sammanlagt 156 382 ton koldioxid – en ökning med 7 172 ton sedan året innan, enligt SVT. Att utsläppen ökat har förklarats med att antalet passagerare ökat under flera år och att man därför sätter in fler turer.

Greta Thunbergs bästa tips för klimatet:

Klimataktivisten Greta Thunberg gästade Expressen TV.