Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Klappar mig på rumpan och säger duktig flicka"

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presschef informationschef Norweigan. Foto: / NORWEGIAN

Det är inte flygresenärerna som är flygvärdinnornas värsta mardröm när det kommer till klappar i rumpan och andra sextrakasserier. 

Det är den egna besättningen. 

– Det är lite som att vi är geishor, vi förväntas bara vara tillmötesgående och le oavsett vad de säger till oss, berättar en tidigare flygvärdinna som nu har gått vidare till en annan bransch, för Aftonbladet.

Tidningen Aftonbladet har varit i kontakt med ett antal flygvärdinnor om förhållandet på jobbet i spåren av #metoo. 

Men just bara ett antal. 

Flera av flygbolagen har ett regelverk som förbjuder anställda att ha kontakt med medier, som tidningar, radio och tv.

Det är inte flygresenärerna som är flygvärdinnornas värsta mardröm när det kommer till klappar i rumpan och andra sextrakasserier. Foto: OLLE SPORRONG

 

LÄS MER: Vårdpersonalens larm: "Intim fysisk kontakt" 

 

Den bild som växer fram är att ett flertal flygvärdinnor har anställning genom olika bemanningsföretag, andra sitter på korttidskontrakt. Många är rädda för att inte få förlängt om de blir obekväma och ifrågasätter för mycket – som exempelvis tafsande och andra sextrakasserier. 

"Lite som geishor"

– Det är lite som att vi är geishor, vi förväntas bara vara tillmötesgående och le oavsett vad de säger till oss, berättar en tidigare flygvärdinna som nu har gått vidare till en annan bransch.

En flygvärdinna säger att de tvingas vänja sig vid den mycket speciella kultur som råder och att de väldigt snabbt lär sig hantera olika situationer. Foto: HELENA LUNDBERG

 

LÄS MER: #metoo – 30 dagar som förändrat Sverige

 

Flygrouterna är strikt hierarkiska – och kaptenen är den som bestämmer som arbetsledare. Några flygvärdinnor vittnar om sexuella trakasserier på nästan varje flight. Andra vittnar om motsatsen, men säger samtidigt att det finns en mycket speciell jargong – en jargong de tvingas anpassa sig efter.

En kultur de tvingas vänja sig vid

En flygvärdinna säger att de tvingas vänja sig vid den mycket speciella kultur som råder och att de väldigt snabbt lär sig hantera olika situationer. Hon säger också att flygvärdinnorna varnar varandra om exempelvis kaptener och styrmän beter sig illa. 

 

LÄS MER: Örjan Ramberg i Expressen om anklagelserna 

 

Flera flygbolag uppger att de inte tolererar sexuella trakasserier. 

– Vi har nolltolerans för sexuella trakasserier och jag känner inte till några specifika fall som rör Norwgian, därför kan jag inte kommentera uppgifterna, säger Astrid Mannion-Gibson, presstalesperson för Norwegian och tillägger:  

– Vi tar alla anmälningar på allvar och har rutiner för hur det hanteras. 

Charterbolaget Tui har system som möjliggör anmälan av sexuella trakasserier anonymt för personal som inte vågar eller vill framträda med namn. Nicolai Johnsen, presschef på Tui säger att han själv inte känner till några specifika fall på Tui och tillägger att han inte vet hur många fall det skulle kunna röra sig om.

– Det är viktigt att det är lätt att anmäla, samtidigt har #metoo visat att det kan vara svårt för enskilda att våga komma fram och anmäla.

Unionen: 4/5 anmäler inte 

Unionen är det största fackförbundet för kabinpersonal i Sverige. Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen, säger att mörkertalet kring sexuella trakasserier inom branschen är stort. Flygbolagen har system som personal kan anmäla sexuella trakasserier från passagerare och enligt Henrik Ehrenberg är flygbolagen generellt bra på att hantera dem, men tillägger att det även måste finnas system för anmälningar av kollegor eller chefer.

–  Den allmänna bilden är den att det är väldigt många som inte anmäler sexuella trakasserier, så många som 4/5 berättar inte för chefen. För kabinpersonal är det lättare att anmäla sexuella trakasserier från passagerare än från kollegor eller chefer. Men vi har ingen statistik på om de sexuella trakasserierna är fler eller färre från passagerare än de egna kollegorna.

De flesta flygvärdinnor är i dag anställda via olika bemanningsföretag eller inne på korttidskontrakt. Henrik Ehrenberg trycker på att bemanningsföretagen har samma ansvar som andra företag för att säkerställa en trygg arbetsplats. Unionen organiserar även människor i bemanningsbranschen och Henrik Ehrenberg säger att Unionen inte är emot användandet av bemanningsföretag. 

– Endel av de som inte berättar för sin chef gör det för att de är oroliga för att det ska ge en negativ motreaktion, att de inte blir trodda, eller ska hamna i social utsatthet på arbetsplatsen. Den känslan kan man lätt tänka sig är större om man har en osäker anställning framför en fast. 

Unionen rekommenderar anställda att berätta för sina chefer då det är arbetsgivaren som har det lagliga ansvaret att både både agera och förebygga missförhållanden på jobbet. Samtidigt kan facket vara ett stöd. 

–  Vår rekommendation är att anställda ska berätta för sina chefer. Men en anledning till att man ska vara med i facket är att man har någon som står på ens sida och som man kan resonera med om vad som hänt och vilka åtgärder som ska vidtas. Man kan bli företrädd av facket när man vill anmäla sexuella trakasserier till sin chef. 

 

 

Vittnesmålen

Aftonbladet publicerar ett flertal vittnesmål från flygvärdinnor. Här är några av dem:

”Kaptenen kommer ut ur cockpit och passerar förbi mig när jag förbereder serveringsvagnen. Sen klappar han mig på rumpan och säger ’duktig flicka’ innan han går in på toaletten.”

”Mycket handlar om sexuella anspelningar, man blir bedömd väldigt snabbt om man är snygg eller inte. Att man har snygg rumpa i uniformen. Och så kanske man får sig ett nyp här och där.”

”När vi var på ett layover (nattstopp) och satt i taxin till crewhotellet frågade kaptenen ’Visst kommer du till mitt rum sen och tar hand om mig?’”