Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kinesiska bolag har makt över 60 000 svenska jobb

Expressens utrikesredaktör Mats Larsson berättar om Xi Jinping.
Volvo Cars styrelseordförande Li Shufu och bolagets vd Håkan Samuelsson skålar i baksätet på en Volvo-suv under bilsalongen i Shanghai i april 2015.
Foto: KARIN OLANDER / TT / TT NYHETSBYRÅN
Ostindiefararen ”Götheborg” symboliserar de nära banden mellan Göteborg och Kina.
Foto: PEDER JACOBSSON
Kinas president Hu Jintao och kung Carl Gustaf tar emot ostindiefararen ”Götheborg” 2007 efter skeppets hemkomst från Kina
Foto: TOMMY HOLL

Kina har stora ekonomiska intressen i Sverige, främst i strategiska branscher i Västsverige – samtidigt som de svensk-kinesiska relationerna blir kyligare.

Kinesiska Geelys jätteinvesteringar i Volvo är viktiga för ekonomin och jobben, men kan enligt experter påverka Sveriges möjlighet att tala fritt om Kina.

– Naivitet är farligt, det är inte oproblematiskt att handla med Kina. Om det blir konflikt kan det skapa problem för Västsverige och Volvosfären, säger Kinaexperten Fredrik Fällman.

Förbindelserna mellan Sverige och Kina blir frostigare med nya incidenter nästan varje dag. Samtidigt blomstrar de ekonomiska relationerna mellan länderna.

Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) visar i en rapport 2019 att kinesiska köp av bolag har ökat starkt i Sverige. Av företagen finns nära en tredjedel i Västsverige och av deras runt 60 000 anställda finns 40 000 i samma region. Framför allt på grund av det kinesiska bilföretaget Geelys mångmiljardsatsningar i Volvo Cars och Volvo AB 

Detta växande ekonomiska beroende av Kina kan bli ett problem när Sverige vill säga sin mening om Kinas politik, om övergreppen mot demokratin i Hongkong, och om brott mot de muslimska uigurernas mänskliga rättigheter i regionen Xinjiang.

”Naivitet är farligt”

– Företrädare för näringslivet är ibland naiva, naivitet är farligt. Det är inte oproblematiskt att handla med Kina. Det kan göra att Sverige drar sig för att tala fritt, vi ska inte vara tysta när övergrepp sker, säger Kinaexperten Fredrik Fällman, docent i sinologi vid Göteborgs universitet.

– Vi ska vara försiktiga med kinesiska storföretag, där finns risken att det är statliga intressen. Det kan skapa problem för Västsverige och Volvosfären om det blir konflikt på något sätt och de skulle stoppa investeringar, säger han.

Han understryker att Kina är en ekonomisk stormakt, en naturlig del av världsekonomin. Och att Sverige därför bör agera samordnat genom EU när det gäller kritik och åtgärder mot Kina.

Fredrik Fällman, docent i sinologi.
Foto: PRIVAT

Det största företagsköpet var 2018 när Geely köpte en minoritetspost i AB Volvo, alltså lastbilstillverkningen, för 32 miljarder kronor. Därmed blev Geely storägare, men svenska Industrivärden kontrollerar fortfarande bolaget.

Geely köpte 2010 Volvo Cars, alltså personbilarna, av amerikanska Ford för 18 miljarder kronor och blev huvudägare. Kinesiska Evergrande köpte 2019 Saabs efterföljare Nevs i Trollhättan för 8,3 miljarder kronor.

Strategiska branscher

Förvärven i Västsverige är huvudsakligen i strategiska branscher som teknik, medicin och kommunikation medan Kina i övriga delar av Sverige köpt in sig i ”mjukare” branscher.

Johan Trouvé, vd i Västsvenska handelskammaren, understryker att en stor del av de kinesiska intressena och företagen finns i Västsverige, något som bland annat understryks av att Kina har ett generalkonsulat i Göteborg.  Och just nu bygger Volvoägaren Geely ett privat forskningscenter för 3 500 personer i Göteborg.

Han förklarar att de historiska kontakterna mellan Göteborg och Kina går långt tillbaka i tiden. Handelsexpeditioner utgick från Göteborg på 1700-talet. Och 2006 seglade en nybyggd kopia av ostindiefararen ”Götheborg” till Kina där skeppet togs emot av Kinas president Hu Jintao och kung Carl Gustaf.

Johan Trouvé, vd i Västsvenska handelskammaren.
Foto: Jimmy Delwer

– Det finns mycket starka band mellan Göteborg och Kina. Jag kan inte se att svenska politiker inte skulle kunna uttala sig på grund av de kinesiska intressena. Vi står inte och faller med Kina, så beroende är vi inte, säger Johan Trouvé.

– Man måste skilja noga mellan kinesiska staten och privata företag. Det är en förutfattad mening att allt är kopplat till staten. I Volvo finns privata investerare, att göra affärer med staten är en annan sak, säger han.

Flest köp 2017

Enligt FOI:s kartläggning har Kina tagit kontroll över 51 företag och dessutom köpt minoritetsposter i 14 företag efter 2002. De flesta efter 2014 och den största aktiviteten var 2017. Sedan rapporten presenterades 2019 har ytterligare runt fem företagsförvärv tillkommit.

Statsminister Stefan Löfven på Geely i Hangzhou, Kina, tillsammans med Volvo-ägaren Li Shufu 2017.
Foto: THOMAS ENGSTRÖM / THOMAS ENGSTRÖM EXPR / THOMAS ENGSTRÖM EXPRESSEN

Också tidigare S-näringsministern Björn Rosengren understryker hur viktiga de ekonomiska förbindelserna med Kina är. Och säger att Sverige bör ligga lågt även om Kina ”generellt är ett hot i världen” – och ”använder företagsköp för att geopolitiskt flytta fram sina positioner”.

– Hotet mot den svenske journalisten är ytterst allvarligt ur yttrandefrihetsperspektiv. Men att brassa på och kräva att Kinas ambassadör är bara att lägga eld på brasan. Det kanske löser sig av sig självt, att han byts ut, kineserna brukar vara mer diplomatiska, säger Björn Rosengren.

– Jag var med som minister när Ford köpte Volvo. Det gick bara sämre och sämre, så kinesiska Geely räddade Volvo. I dag är Volvo otroligt framgångsrikt, de skulle inte vara där utan kineserna, säger han.

”I komplicerade länder”

Enligt Björn Rosengren har Sverige alltid arbetat i och med ”komplicerade länder” – i Sydamerika, Iran, Irak – men ändå framgångsrikt lyckats upprätthålla tillverkning och försäljning. Han säger att det inte heller ligger i kinesiskt intresse att lägga ned Volvo som en påtryckning på Sverige eftersom det är svårt att flytta tillverkningen till Kina.

– Kina är en diktatur så det är klart att det kan bli problem över tid. Svenska politiker har så stor integritet att de inte viker sig. Men business är business, så det kan ju påverka, säger han.

Björn Rosengren, tidigare näringsminister.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Siffrorna för handel, export, import och investeringar pekar uppåt – och den politiska spänningen mellan Kina och Sverige ökar också.

Kinesisk bojkott av H&M, Kinas ambassad skickar hotbrev till Expressen-medarbetaren Jojje Olsson, flera partier kräver att den kinesiske ambassadören Gui Congyou ska utvisas – och utrikesminister Ann Linde fördömer skarpt hotet mot journalisten och har tidigare starkt kritiserat Kinas brott mot mänskliga rättigheter.

Det är några av de mindre och större kriser som ökat irritationen mellan Sverige och Kina den senaste tiden. De följer på en lång rad diplomatiska sammandrabbningar under senare år, bland annat rörande den svensk-kinesiske förläggaren Gui Minhai som sitter fängslad i Kina sedan 2015.

Oscar Almén, forskare med Kinafokus på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), påpekar att de kinesiska investeringarna i utlandet har minskat det senaste året. Dels på grund av pandemin, dels för att Kina har bromsat.

Minskar takten

Kina har minskat takten för att många av investeringarna har visat sig vara för storslagna och därmed inte lönsamma. Samtidigt blir länder i västvärlden mer skeptiska till kinesiska företagsköp. Det hörs protester och flera länder börjar granska investeringarna hårdare. 

Också Sverige förbereder en mekanism för granskning av utländska investeringar, något som enligt Oscar Almén ”sänder signaler till Kina”.

– Det finns en skillnad mellan statliga och privata företag i Kina, men det finns samtidigt en gråzon. Problemet är att privata företag inte har något att sätta emot om staten eller kommunistpartiet vill använda företag för sina syften, säger han.

Oscar Almén, Kinaexpert på FOI.
Foto: PRIVAT

Partigrupper i företag

Enligt Almén ökar statens och partiets inflytande över den privata sektorn i Kina. Så till exempel finns partigrupper i alla privata företag som rapporterar till partikommittéer, ett sätt för partiet att stärka sin kontroll över samhället.

– Investeringarna i Volvo står ut som mycket dominanta bland de kinesiska investeringarna i Sverige. Utan dem skulle det kinesiska inflytandet i Västsverige inte se ut som det gör, säger Oscar Almén, en av forskarna bakom FOI:s rapport om kinesiska företagsköp.

Han säger att kinesiska investeringar dock bara är en liten del, runt två procent, av alla utländska investeringar i Sverige.

Almén förklarar att ju mer ekonomiskt involverade vi är desto större anledning har svenska politiker att ta hänsyn till Kina. Särskilt som Kina är viktigare för Sverige än Sverige för Kina.

”Finns försiktigare länder”

– Det kan påverka politiken men det finns säkert en gräns för hur långt svenska politiker böjer sig. Sverige gör skarpa uttalanden, inget tyder på att Sverige lägger sig Det finns länder som är försiktigare än Sverige, säger Oscar Almén.

De flesta bedömarna är eniga om att Kina har förändrats radikalt under senare år. Hela västvärlden reviderar sin syn på Kina som för en allt mer aggressiv utrikespolitik och repressiv inrikespolitik. 

På 1980- och 1990-talen var inställningen i väst länge att Kina skulle bli mera öppet ju mer andra länder handlade med den gigantiska enpartistaten. Men under de senaste tio åren och särskilt sedan Xi Jinping blev president 2013 har politiken hårdnat och maktkoncentrationen ökat.

Kinesiska företagsköp i Västsverige

AB Volvo, Göteborg, fordonsindustri

Bassoe Technology, Göteborg, industriella produkter och maskiner

Bengtsfors Utvecklings AB, Bengtsfors, finans- och företagsservice

Breas Medical, Mölnlycke, hälsa och bioteknologi

Bröderna Hanssons i Göteborg Export, Göteborg, jordbruk och livsmedel

Fiskexporten Varberg, Varberg, jordbruk och livsmedel 

Geosolution i Göteborg, Göteborg, ICT

Hammargren Pyroteknik, Kungsbacka, konsumentprodukter och service

Hanssons fyrverkerier (Panda fyrverkerier), Kållekärr, konsumentprodukter och service

Herrgårdshotell Dalsland, Dals Långed, hotell- och restaurangverksamhet

Hotell Dalia/First Hotel Bengtsfors, Bengtsfors, hotell- och restaurangverksamhet

Imego, Göteborg, elektronik

Leax Arkivator Telecom, Göteborg, ICT

NEVS, Trollhättan, fordonsindustri

Nordic Paper Holding, Kristinehamn, trä- och pappersindustri

Polestar Performance, Göteborg, fordonsindustri

Preh Sweden AB, Jönköping, fordonsindustri

Stjernberg Automation, Kungsbacka, industriella produkter och maskiner

T Engineering, Trollhättan, fordonsindustrin

Weigl Transmission Plant, Trollhättan, fordonsindustrin

Victor Hasselblad, Göteborg, elektronik

Volvo Cars, Göteborg, fordonsindustri

Ovan avser kinesiska bolagsförvärv från 2002.

Källa: Kinesiska bolagsförvärv i Sverige: en kartläggning, FOI, 2019.


SE OCKSÅ: Hotmailet till Jojje Olsson – detta har hänt

Kinas ambassad hotade Expressen-medarbetaren.

LÄS MER: Kinesiska staten kontrollerar delar av svensk vindkraft: ”Riskfyllt” 

LÄS MER: Han lyckades fly – men familjen förtrycks i Kina

LÄS MER: Linde efter kraven om Kinas ambassadör: Utvisas inte 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.