Kinas hårda svar efter Expressens ledartext

LIVE-TV: Senaste nyheterna med Expressen TV
Kinas ambassad i Stockholm kritiserar Expressens ledartext om Taiwan. Arkivbild.
Foto: Magnus Hallgren/DN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ambassadens mejl kommer efter att Expressens ledarredaktion skrivit om Taiwan.

Expressens ledartext om Taiwan har väckt Kinas vrede.

Den kinesiska ambassaden – som i skrivande stund står utan ambassadör – fortsätter sin hårda retorik och menar att artikeln är en ”uppenbar överträdelse” för principen om ”ett Kina”.

”Vi uttrycker vårt starka missnöje och motstånd”, skriver ambassaden i ett mejl till Expressen.

Det var i måndags som Expressens ledarredaktion publicerade artikeln ”Kinas vapenskrammel är en fara även för Sverige” som uppmanade till stöd för Taiwan.

”Stöd Taiwan mot ett allt mer aggressivt Kina. Demokratier måste hålla ihop”, står det i artikelns inledning.

Kinas svar lät inte dröja på sig utan dagen efter publiceringen riktade den kinesiska ambassaden kraftig kritik mot artikeln. Med hård retorik anser Kina att det går emot principen om att det endast finns ett Kina – Folkrepubliken Kina.

”Kinas suveränitet och territorier har aldrig splittrats och en splittring kommer aldrig att tillåtas. Oavsett Taiwans politiska system, kan statusen som kinesisk provins inte förändras”.

Expressens svar 

Vidare menar ambassaden att ett stöd för taiwanesiskt oberoende riskerar att hota stabiliteten och den regionala freden.

”Förhoppningsvis kommer Expressen att respektera Kinas suveränitet och territoriella integritet, och inte ge stöd till separatister om ´taiwanesisk självständighet´. Vi uppmanar Expressen att publicera det här brevet för att klargöra saken och hålla sina läsare objektivt informerade”, skriver ambassaden i mejlet.

– Den kinesiska regimen har resurser för att fortsätta ägna sig åt påtryckningar. Vi har resurser för att fortsätta publicera relevant granskning av och kritik mot Kina, säger Expressens chefredaktör Klas Granström som svar. 

Saknar ambassadör

Kinas ambassad har vid flera tillfällen riktat stark kritik mot Expressen och andra svenska medier. Bland annat i april då Expressenmedarbetaren Jojje Olsson fick ett mejl från ambassaden efter sin rapportering om Kinas bojkott av klädföretaget H&M.

Han uppmanades att avsluta sin rapportering eller ”möta konsekvenserna”.

De senaste veckorna har Kinas ambassad i Sverige stått utan en ambassadör, då Gui Congyou lämnade uppdraget i slutet av september.

Det är ännu oklart vem som kommer att ta över ambassadörsrollen och ingen har ännu ackrediterats för rollen hos svenska UD.

Så här rapporterade Expressen om Kinas ambassadörs avgång i september.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.