SVT kallar Kina-kritiken felaktig – svaret: Bevisa det

Journalisten Jojje Olsson är medarbetare på Expressen Kultur och har medverkat i Expressen TV flera gånger. Här på temat Gui Minhai under förra året. Olsson anklagar nu SVT för ”självcensur” efter att delar av hans medverkan i ett inslag om OS i Kina 2022 klippts bort ur ett inslag.
Jojje Olsson, Kina-kännare och medarbetare på Expressen Kultur.
Foto: MELA PAN / HISTORISKA MEDIA

Journalisten och Kina-kännaren Jojje Olssons kommentarer i ett SVT-inslag om OS i Peking 2022 plockades bort. 

Nu anklagar han SVT för ”självcensur” i sin rapportering om Kina.

SVT slår tillbaka mot anklagelserna och menar att inslaget brast i ”verkshöjd” och att Olsson presenterat ”felaktiga fakta”.

Nu kräver Jojje Olsson att SVT preciserar vad som är felaktigt – annars publicerar han mejl från SVT som styrker det han påstår.

Journalisten Jojje Olsson, som skriver för In Beijing och arbetar för Expressen Kultur, intervjuades för ett par veckor sedan av SVT Sport på temat bojkott av OS i Kina. 

Inslaget sändes i söndags, men när det skulle läggas upp på SVT Play var delar av Olssons och kulturminister Amanda Linds kommentarer bortplockade. 

Anledningen är, enligt Olsson, att SVT Sport kontaktats av SVT:s nyhetsredaktion som hävdat att tre stycken kommentarer i inslaget var opassande. 

Kommentarerna var att Kina beskrevs som en diktatur, i stället för enpartistat, att de har krossat demokratin i Hongkong samt att flera aktörer kallat interneringslägren i Xinjang för ett kulturellt folkmord.

– Kommentarerna är 100 procent sanna, säger Jojje Olsson.

– Att censurera hela inslaget på grund av nyhetsredaktionens inställning är anmärkningsvärt. Det är ett exempel som vi känner igen från andra delar av rapporteringen om Kina.

SVT.
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

”Självcensur” 

Kina använder ofta indragna visum eller ackrediteringar som en maktmetod. Jojje Olssons uppfattning är att SVT är rädda att detta ska ske för deras korrespondenter. 

– Det här är självcensur, vilket är den mest effektiva formen av censur, det är precis vad Kina vill att utländska journalister, politiker och affärsmän ska anamma.

Han menar att det är ett tecken på att SVT tidigare har censurerat sig själva i rapportering om Kina, och att det med stor sannolikhet kommer ske framöver.

– Det som är problematiskt för då får man inte reda på de hemskheter som sker i kina, säger Olsson.

SVT tillbakavisar uppgifterna

Håkan Wikström, tillförordnad ansvarig utgivare på SVT Sport, svarar per mejl till Expressen att inslaget togs bort för att det brast i ”verkshöjd”. Han tillbakavisar uppgifterna att det är på uppmaning av nyhetsredaktionen som inslaget togs bort.

”Det stämmer inte att någon annan kontaktat mig eller försökt påverka mitt beslut”, skriver han. 

Han understryker att beslutet togs av honom som ansvarig utgivare och att händelsen inte kommer utredas vidare.

SVT har publicerat en version av inslaget.

SVT:s sportchef Åsa Edlund skriver i ett blogginlägg:

”Det som stämmer är att min tf ansvarige utgivare fattade beslut om att avpublicera inslaget på egen hand. Det har inte, som det påstås, förekommit kontakter eller påverkan från SVT:s nyhetsredaktion ej heller från någon annan part.”

”Interna rutiner följdes inte vid publiceringen. Tf ansvarig utgivare såg inslaget först i efterhand och ansåg då att inslaget var oprecist, svepande och saknade källhänvisningar.”

SVT:s sportchef Åsa Edlund.
Foto: KARL NORDLUND / SVT

Jojje Olsson: Kan visa mejlen

Åsa Edlund kommenterar också en text Jojje Olsson publicerat på sin blogg, och om Expressens uppföljande publicering.

”Baserat på felaktiga fakta från bloggen gör sedan en svensk tidning en artikel om publiceringen”, skriver hon bland annat.

Jojje Olsson ifrågasätter SVT:s förklaringar. På Twitter skriver han att Åsa Edlund behöver förtydliga vad som är ”felaktiga fakta” – och att han kan bevisa det han skrivit.

”Om inte Åsa eller SVT återkommer – med ny text eller mejl till mig – och pekar ut exakt vad det är i min text som är 'felaktiga fakta', så tvingas jag offentliggöra all korrespondens jag haft med SVT:s medarbetare i frågan, i syfte att visa att allt jag skrivit stämmer”, skriver Jojje Olsson.

”Det handlar inte om något hot eller ultimatum – jag har aldrig bett om att bli censurerad. Det handlar om att uppehålla min trovärdighet då Sveriges största tv-kanal anklagar mig för att ljuga.”


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.