Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kina annonserar i DN – kritiken: ”Propaganda”

Kinaexperten Tim Rühlig kommenterar den kritiserade annonsen
I fredagens DN fanns en helsidesannons med avsändaren Folkrepubliken Kinas särskilda administrativa region Hongkong. Foto: DN
I annonsen skriver man att situationen i Hongkong är ”ett pussel vi kommer att lösa på egen hand”. Foto: DN
Demonstranter i Hongkong tidigare i september. Foto: JEROME FAVRE / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kinas ledare Xi Jinping. Foto: HUANG JINGWEN / STELLA PICTURES/XINHUA/AVALON.RED B950

Hongkong-konflikten är ”ett pussel vi kommer att lösa på egen hand”. 

Så lyder en formulering i den helsidesannons från Kina som DN har tagit in i fredagstidningen.

– Uppenbart att detta är propaganda, säger Jesper Bengtsson, ordförande vid Svenska Pen. 

Demonstrationerna i Hongkong de senaste månaderna har varit våldsamma. Hundratusentals människor har deltagit i protest mot de kinesiska myndigheterna och polisen har svarat hårt med batonger och tårgas. 

I fredagens DN fanns en helsidesannons med avsändaren Folkrepubliken Kinas särskilda administrativa region Hongkong. I annonsen skriver man att situationen i Hongkong är ”ett pussel vi kommer att lösa på egen hand”. 

Man skriver vidare att trots ”den senaste tidens oroligheter är grunden och den institutionella strukturen i vår ekonomi och vårt samhälle starka.” och avslutar med: 

”Vi kommer utan tvekan att återhämta oss. Det gör vi alltid.” 

Det är en annons som Jesper Bengtsson, ordförande på organisationen Svenska Pen, säger är anmärkningsvärd.

– De har naturligtvis rätt att sprida propaganda och det är uppenbart att detta är just det, säger han. 

Bengtsson säger dock att det är bra att DN är tydliga med var annonsen kommer ifrån – men att den ger en snedvriden bild av verkligheten. 

– Det är bra att de är öppna med avsändaren här. Men annonsen är lite som patriarken i en familj som säger att allt är harmoniskt och lugnt fast alla ser att det är finns både dysfunktionella och förtryckande mekanismer. Omvärlden måste fortsätta stödja demokratiaktivisterna och inte överlåta till kina att sköta det, som annonsen säger, ”på egen hand”.

Har försökt påverka medier tidigare

Kina har en historia av att försöka påverka innehållet i medier, och det finns även exempel från svenska medier. 

För ett år sedan väckte ett satirinslag i SVT om Kina ilska hos staten, som protesterade hos UD och krävde en ursäkt av SVT.

Och efter att den journalisten Kurdo Baksi uppmanat staten att frige den fängslade förläggaren Gui Minhai från fångenskap, gick den kinesiska ambassaden ut och svartmålade Baksi. 

Författaren och Kinakännaren Ola Wong skriver om annonsen på Twitter och frågar sig: ”Vad blir nästa? Putins syn på Ukraina på betald helsida?”

https://twitter.com/olawong/status/1174920575489232897

För SVT utvecklar han kritiken:  

– Det är en annons med avsändare från ett kommunistparti som vill stoppa demokratirörelsen. Och att DN med sin värdegrund upplåter den här typen av utrymme – det tror jag knappast att man hade gjort om Putin hade velat annonsera om Ukraina.

Wolodarski: ”Inte ett enkelt beslut”

Peter Wolodarski, chefredaktör och ansvarig utgivare på DN, svarar på kritiken:

– I grunden har vi som liberal tidning en liberal annonspolicy även för opinionsannonser. Vår huvudlinje är att publicera så mycket som möjligt, även åsikter som inte sammanfaller med dem som vi framför på ledarplats och som tidningen står för, säger han och berättar att man granskade annonsen särskilt:

– Det här är inte ett enkelt beslut, men vad vi kom fram till är att vi sammantaget tycker att det är okej med en enskild annons. Min tro är ju att den svenska offentligheten kan hantera en sådan publicering, att det är en styrka för svensk offentlighet att vi kan tillåta den kinesiska staten att få framföra sina argument men att det inte på något sätt kommer att dölja det som pågår i Hongkong och de angrepp som riktats mot demokratiföreträdare. 

Kina har ju en historia av att försöka påverka medier, med svenska exempel också, gör inte ni er nu till en kanal för deras propaganda på det här sättet?

– Jag är glad över att det nu blivit en diskussion om annonsen, det är bäst för vår offentlighet att diskutera det som sägs i annonsen. Det värsta som hade kunnat hända som jag ser det är att vi hade publicerat den och så hade det blivit tyst, säger han och fortsätter:

– Min tro är att det skulle bli diskussion och jag välkomnar det. Men risken att någon skulle känna sig vilseledd eller nu kommer att skapa sig en radikalt annorlunda bild av vad som händer i Hongkong tror jag är minimal.

Inte första gången

Kina har tidigare valt att kommunicera rakt till svenska medborgare genom dagstidningsannonser. Svenska Dagbladet tog 2016 in en annons om konflikten i Sydkinesiska havet och Kinas ambassadör i Sverige gav där sin bild av konflikten under rubriken ”Sanningen om problemet i Sydkinesiska havet”. SvD:s dåvarande ansvarig utgivare Fredric Karén sa till Dagens Media:

– Jag har inget allmänt förbud mot annonser från vissa organisationer eller länder utan försöker bedöma alla utifrån sitt innehåll.

Expressen ställföreträdande utgivare Karin Olsson om agerandet.

Karin Olsson: En offensiv i västvärlden

Karin Olsson, ställföreträdande ansvarig utgivare på Expressen, säger att annonsen ligger i linje med Kinas upptrappning av opinionsbildning i väst. 

– Detta visar att Kina är bekymrade över Kina-bilden i västerländska medier. Vi har sett under ett antal år nu att Kina har trappat upp sitt arbete kring vad som brukar kallas för soft power, den mjuka makten. De har köpt stora annonsbilagor i både danska och svenska tidningar för att visa vilket underbart turistmål Kina är och man har även köpt den här typen av politiska annonser i SvD tidigare.

– Man har en offensiv i västvärlden där man satsar på propaganda från egna så kallade journalister eller där man köper sin plats, som man har gjort i det här fallet i DN. Det ligger helt i linje med hur Kina har flyttat fram positionerna i den västerländska offentligheten och vill få till en debatt från sina villkor. 

Rättelse: I en tidigare version av artikeln låg ett annat citat, tillhörande journalisten Jojje Olsson som också uttalat sig om ärendet, utskrivet som att Ola Wong hade sagt det. Det citat som nu ligger i texten är det rätta från Ola Wong.