Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Keolis: ”Trodde bara gasen skulle pysa ut”

Bussen exploderade när biogastanken gick emot takbalken i Klaratunneln. Foto: LÄSARBILD

Trots att SL-bussförarna vet om att man inte kan köra in i Klaratunneln i Stockholm gjorde föraren av okänd anledning just detta – och i ett eldmoln exploderade biogastanken på bussens tak. 

Efter olyckan har många frågetecken väckts – och nu kan förarutbildningen förändras.

– Hur kunde en explosion ske? Vi trodde att gasen bara skulle pysa ut om det gick hål i en tank, säger Stephan Gard på bussoperatören Keolis till SvD.

Trots varningsskyltarna om maximalt höjdmått i Klaratunneln körde bussföraren av okänd anledning in i tunneln. När bussens biogastank, som sitter ovanpå taket, slog i takbalken exploderade bussen. Eftersom bussen inte var i trafik fanns inga passagerare ombord på bussen, men bussföraren ligger nu på sjukhus med brännskador efter händelsen. 

Efter olyckan har många frågetecken väckts om hur den kunde ske.

– Alla förare som utbildas hos oss får veta att man inte kan köra där. Varför föraren ändå tog den vägen har vi ännu inte fått svar på. Den mänskliga faktorn visar att säkerheten inte är 100-procentig, säger Stephan Gard som är huvudskyddsombud för operatören Keolis bussdepå Fredriksdal på Södermalm, till SvD. 

Han säger att det var tur att inga passagerare befann sig ombord – men att man är förvånad över att kollisionen blev en explosion. 

– Det var tur i oturen. Samtidigt sitter vi här på måndagsmorgonen och är väldigt förvånade. Hur kunde en explosion ske? Vi trodde att gasen bara skulle pysa ut om det gick hål i en tank, säger Stephan Gard.

Förarutbildningen kan ändras efter olyckan 

Michael Svensson, områdeschef för innerstadstrafiken på samma företag, säger till SVT att händelsen är den första i sitt slag i Europa som han känner till. 

I dagsläget får bussförarna en tio veckor lång utbildning innan de blir placerade i ett område de ska köra i. 

– Där har man ytterligare 13 dagar i utbildning när man går genom vilka typer av bussar man ska köra, hur lokalerna ser ut, hur man ska agera vid olyckor och vilka vägar man kan köra på när bussen inte är i drift. Då går man också genom hur gasbussar fungerar, säger Svensson till SVT. 

Nu öppnar Michael Svensson för att se över om förarutbildningen behöver förändras på något sätt för att säkerställa att något liknande inte händer igen, skriver SVT.

– När vi har all kännedom i ärendet så är det självklart att vi försöker säkerställa att det inte händer igen. Jag känner stenhårt att vi måste ta lärdom av det som har hänt och se vad vi kan göra. Kanske kan vi ta hjälp av andra för att hitta tekniska lösningar.