Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

KD svänger – vill nu stoppa snabbtågen

Sabunis utspel skakar om samarbetet med regeringen.
Ebba Busch Thor och Jakob Forssmed.Foto: THOMMY TENGBORG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Stödet för höghastighetstågen blir mindre och mindre.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT / TT NYHETSBYRÅN
Isabella Lövin, MPFoto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Kristdemokraternas partistyrelse svänger – och vill nu stoppa satsningen på snabbtåg, skriver Dagens industri.

Detta efter att L-ledaren Nyamko Sabuni ställt krav på gemensam finansiering.

KD:s partisekreterare anser att förslaget borde läggas i en ”malpåse”. 

Stödet för höghastighetstågen blir allt mindre.

Förra veckan gick Liberalernas ledare Nyamko Sabuni ut och sa att alla partier måste kunna enas brett om finansieringen av höghastighetstågen – och att Moderaterna bör vara med på uppgörelsen.

Men Moderaternas motstånd till snabbtågen ligger kvar. Partiet vill inte delta i några samtal om finansieringen.

Sabunis uttalande väckte starka reaktioner hos bland annat Miljöpartiet och Centerpartiet, och under tisdagen kunde Expressen avslöja att MP kräver att Liberalerna nu backar från utspelet – annars hotats hela samarbetet mellan regeringen och C och L. 

– Det finns inget som helst utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd för nya stambanor om man vill behålla samarbetet, berättade en tung MP-källa.

KD backar om snabbtågen

Och nu kommer ett nytt bakslag för snabbtågen. 

Kristdemokraternas partiledning, som tidigare har backat projektet, har nu vänt och enligt partisekreteraren Peter Kullgren finns det ett stort stöd inom partiet för den nya linjen. Det skriver Dagens industri. 

Orsaken är att en satsning på höghastighetsbanor ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga infrastruktursatsningar”, enligt KD.

Kostnaden för höghastighetsjärnvägen har uppskattats till 200 miljarder kronor. KD menar nu att de pengarna behövs bättre på annat håll. En annan aspekt av frågan är klimatet – satsas det på höghastighetsbanor riskerar Sveriges utsläppsmål inom transportsektorn att förskjutas.

– Ser man på den miljömässiga kalkylen så tar det oerhört lång tid innan byggets utsläpp kan tas igen av det kommande tågresandet, säger Peter Kullgren till Di.

Kan bli ett omöjligt projekt

Nu återstår det för KD:s riksting att ta ställning till den nya linjen. Det hålls i Umeå den 8-9 november.

– Om vårt ställningstagande i partistyrelsen även blir rikstingets beslut så förstår vi ju att det blir svårt, eller kanske rentav omöjligt, att genomdriva det här projektet. Det borde påverka så att det här läggs i malpåse, säger Peter Kullgren till Di.

Fortfarande står Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Vänsterpartiet bakom förslaget om snabbtåg. De har en knapp majoritet med 175 mandat.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.