Kristdemokraternas valaffisch är lik Folkpartiets från 1998.
Kristdemokraternas valaffisch är lik Folkpartiets från 1998.

KD kopierar FP:s valaffisch

Publicerad
Uppdaterad
"Rösta för ett mänskligare Sverige."
Så lyder budskapet på en av Kristdemokraternas valaffischer.
Har du sett den förut?
Kanske under valrörelsen 1998, med Folkpartiets Lars Leijonborgs nuna.
I valkampanjen för tolv år sedan försökte Folkpartiet vinna röster genom en affisch med dåvarande partiledaren Lars Leijonborg och orden "Mänskligare Sverige".
I årets valrörelse har affischen återuppstått. Den här gången med en bild på KD:s partiledare Göran Hägglund och devisen "Rösta för ett mänskligare Sverige".

"Flesta budskap har förekommit"

Kristdemokraterna var medvetna om likheterna när man gjorde affischen, men menar att budskapet är en del av kampanjen "Ett mänskligare Sverige" som presenterades i måndags. Där listar partiet 13 steg och 89 vallöften för just "ett mänskligare Sverige".
Tycker ni inte att den här affischen är ett plagiat av Folkpartiets gamla valaffisch?
– Devisen "Ett mänskligare Sverige" är essensen av Kristdemokraternas politik. Om man tittar igenom valaffischer under åren tror jag att de flesta budskap har förekommit. Och det är självklart att partiledaren förekommer på valaffischen, säger Cina Gerdin som är kommunikationschef hos Kristdemokraterna.

M stal från S

Expressen.se berättade i juni om Moderaternas stöld av Socialdemokraternas valaffisch från 1985.
Socialdemokraternas affisch föreställde en "yuppie" med texten "Jag röstar på Socialdemokraterna – för jag vill ha ordning på Sveriges ekonomi!". I årets valrörelse har Moderaterna medvetet kopierat konceptet, men bytt ut yuppien mot en arbetare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag