Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

KD säger nej till satsning på höghastighetstågen

Expressen politikreporter Karolina Skoglund om partiets riksting i Umeå.
Ebba Busch Thor (KD).Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Acko Ankarberg (KD).Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sara Skyttedal (KD).Foto: OLLE SPORRONG

UMEÅ. Kristdemokraterna vänder i frågan om att bygga nya stambanor för höghasighetståg i Sverige. De vill nu inte längre genomföra satsningen. 

Det beslutades på lördagen. 

Vändningen kan komma att stoppa hela den planerade satsningen som kräver en bred majoritet i riksdagen. 

– Höghastighetsjärnvägens investeringskostnader är rent ut sagt brutala, sa Sara Skyttedal (KD) som företrädde partistyrelsen i frågan. 

Innan riksdagsvalet 2018 ledde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) samtal med de dåvarande allianspartierna, regeringen och Vänsterpartiet om finansieringen av nya stambanor för höghastighetståg i Sverige – som beräknas kosta över 200 miljarder kronor. Samtalen avbröts innan valet, men satsningen säkerställdes i form av det i särklass största och mest kostsamma löftet i det avtal som slöts mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet i januari. 

Nu ser det minst sagt tufft ut för satsningen. 

Bland annat har Liberalerna backat och sagt att de endast är med på tågsatsningen om Moderaterna är det – vilket de inte är. Dessutom väcktes frågan på nytt inom Kristdemokraterna, där en oenig partistyrelse beslutade om att backa från det tidigare beslutet om att stödja höghastighetsprojektet och i stället fokusera på att underhålla det redan befintliga järnvägsnät. 

På lördagen avgjordes frågan under Kristdemokraternas riksting, partiets högst beslutande organ – som valde att ställa sig bakom partistyrelsens linje. 

https://twitter.com/skyttedal/status/1193191262628831238

Sara Skyttedal: ”Se till Sveriges bästa”

Sara Skyttedal (KD), som företräder partistyrelsen i frågan, menade att det är dags att ta ansvar för Sveriges finanser – vilket man inte skulle ha gjort med denna satsning. 

– Jag vill mana er till att se till Sveriges bästa. Höghastighetsjärnvägens investeringskostnader är rent ut sagt brutala. Det handlar om hundratals miljarder, och det utan följdinvesteringar som ska ske lokalt. Och det är utan de sedvanliga fördröjningar som man ser till den här typen av projekt, sade hon från talarstolen. 

Hon lyfte även det teknikskifte vi står inför. 

– Vi står mitt i ett teknikskifte och i en transportrevolution där elektrifierade autonoma fordon kommer att ha potentialen att väcka liv i avfolkningsorter och underlätta för pendling från mer avlägsna platser. 

– Vi har elektrifiering av flyg och nya alternativa bränslen för samtliga trafikslag som står för dörren, fortsatte hon och konstaterade att vårt grannland Norge i stället planerat för ett inrikesflyg med eldrift runt samma period som de eventuella nya stambanorna skulle ha varit på plats i Sverige. 

Acko Ankarberg: ”Många vill åka tåg”

Bland kritikerna till partistyrelsens vilja att vända i frågan fanns bland annat partiets gruppledare i riksdagen, Andreas Carlson (KD), kvinnoförbundets ordförande Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD) och den tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson (KD), som deltog i debatten under rikstinget.  

– Det är fullt på befintlig räls och det är fantastiskt att så många människor vill åka tåg. Vi har aldrig haft så många tåg, så långa tåg eller så tunga tåg som vi har i dag och det förstör ständigt rälsen. Så vi behöver både pengar till att lappa, laga och underhålla, men vi behöver också nya tågbanor, sade hon från talarstolen. 

Mätning: KD-väljare mest kritiska till höghastighetstågen

Expressens Jenny Madestam om opinionen för och emot snabbtåg.

En mätning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Expressen visade att Kristdemokraternas väljare var de mest kritiska till höghastighetstågen. Hela 57 procent av partiets väljare var emot satsningen, medan 22 procent var för och 21 procent tveksamma. 

Även om det finns en knapp riksdagsmajoritet för höghastighetssatsningen anses Kristdemokraternas stöd i frågan ha varit viktig då en bred majoritet anges som nödvändig för att det ens ska kunna genomföras. 

– Om vårt ställningstagande i partistyrelsen även blir rikstingets beslut så förstår vi ju att det blir svårt, eller kanske rentav omöjligt, att genomdriva det här projektet. Det borde påverka så att det här läggs i malpåse, sa partisekreteraren Peter Kullgren tidigare till Di.

Frågorna som splittrar Kristdemokraterna

Tiggeriförbud: Här behandlas både frågan om nationellt tiggeriförbud men också frågan om partiet vill förbjuda förbud mot tiggeri. Ebba Busch Thor har sagt att hon inte vill ha ett nationellt förbud, men att hon tycker att man ska kunna ha förbud på lokal nivå. Beslut tas på söndagen.
Migrationen: Beslut om partistyrelsens förslag att villkora familjeåterförening med ett försörjningskrav. Inför detta har flera i partistyrelsen gått ut och sagt att de kommer rösta emot linjen, däribland vice partiordförande Jakob Forsmed (KD), tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson (KD) och Lars Adaktusson (KD). Enligt en genomgång som Expressen gjort planerar även två av de största partidistrikten att köra över partiledningen i frågan. Under denna punkt behandlas även en motion där 40 kristdemokrater skrivit att de vill återgå till permanenta uppehållstillstånd som norm – vilket partistyrelsen motsagt sig. Beslut tas på söndagen.