Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Katt plågas i ny reklam

Katten fastnar i takfläkten och far runt, runt. Till slut slungas den in i väggen. Filmen avslutas med reklam för Nokia.
- Det är fruktansvärt. Att plåga djur för att sälja mobiltelefoner, säger Anna Olsson vid Djurens vänner.
En reklamfilm som sprids via Internet och e-post har väckt djurvännernas raseri. I filmen fastnar en katt i en takfläkt. Allt filmas med en av Nokias senaste mobilmodeller som har inbyggd video. Filmen avslutas med en bild på mobilen och frasen Its not a homevideo, its a phonevideo. "Det är inte roligt" - Det här är verkligen inte roligt, säger Anna Olsson i Nässjö. Hon driver ett hem för hemlösa katter och har själv nio: - Det här är rysligt plågsamt och farligt för katten. Jag har aldrig sett något liknande. Om Nokia verkligen står bakom det här så ska jag allvarligt överväga att byta mobil. Nokia har 52 reklambyråer runt om i världen, nu misstänks någon av dessa stå bakom filmen. Michael Smirnoff, informationschef för Nokia i Skandinavien, hävdar att filmen inte har något officiell koppling till företaget. - Vi ser allvarligt på det här. Den strider mot våra etiska principer för marknadsföring. Filmen ska vara humoristisk men jag tycker den är smaklös. Nokia letar nu efter de som gjort reklamfilmen. - Hittar vi dem ska vi kräva skadestånd, säger Smirnoff.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.