Karolina Skog, tidigare MP-kommunalråd i Malmö, har gjort sig känd som cykelälskare och staden har fått utbyggda cykelbanor under hennes tid i politiken. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURESKarolina Skog, tidigare MP-kommunalråd i Malmö, har gjort sig känd som cykelälskare och staden har fått utbyggda cykelbanor under hennes tid i politiken. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURES
Karolina Skog, tidigare MP-kommunalråd i Malmö, har gjort sig känd som cykelälskare och staden har fått utbyggda cykelbanor under hennes tid i politiken. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURES
Nya miljöministern Karolina Skog (MP) cyklar alltid utan hjälm – eftersom hon menar att det är säkrare. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURESNya miljöministern Karolina Skog (MP) cyklar alltid utan hjälm – eftersom hon menar att det är säkrare. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURES
Nya miljöministern Karolina Skog (MP) cyklar alltid utan hjälm – eftersom hon menar att det är säkrare. Foto: Pelle T Nilsson/STELLA PICTURES

Skog: Kan vara säkrare att cykla utan hjälm

Publicerad

Nya miljöministern Karolina Skog (MP) cyklar utan hjälm – eftersom hon menar att hjälm inte alltid höjer säkerheten.

Trafiksäkerhetsexperter håller inte med.

– Hjärnskadorna blir så fruktansvärda om man drar i backen, säger Monica Green, ordförande i NTF.

Karolina Skog, tidigare MP-kommunalråd i Malmö, har gjort sig känd som cykelälskare och staden har fått utbyggda cykelbanor under hennes tid i politiken.

När hon på onsdagen intervjuades av "P4 Extras" Lotta Bromé fick hon frågor om sitt stöd för cykling.

– Jag är en inbiten cykelentusiast. Jag vet att cykeln kan vara en bra drivkraft för att bygga en stad som är säker för alla, säger hon i programmet.

"Är lite komplicerat"

Programledaren Lotta Bromé frågar om hon använder hjälm.

– Det gör jag inte, säger hon och fortsätter:

– Det visar sig att bilarna tar större risker när de rör sig närmre människor med hjälm. Det är lite komplicerat det här. Men det är inte helt självklart att det är säkrare med hjälm, säger miljöminister Karolina Skog.

Enligt Trafikverket minskar risken för allvarliga skador med mer än hälften ifall man använder hjälm.

"Hemska skador"

Även den oberoende trafikorganisationen NTF anser att hjälm är säkrare.

– NTF pläderar för hjälm. Vi tycker att det är betydligt säkrare, säger ordföranden Monica Green och fortsätter:

– Vi menar att vi har statistik för det. Hjärnskadorna blir så fruktansvärda om man drar i backen.

Monica Green har tidigare mött åsikten att hjälmtvånget kan göra cyklandet mindre attraktivt.

– Jag har hört dem som menar att vi inte ska skrämma bort dem som kan tänka sig att ställa bilen. Och jag har förståelse för det, ur miljösynpunkt. Men ur säkerhetssynpunkt är det definitivt bättre med hjälm, säger Monica Green.

Karolina Skog säger till Expressen efter programmet att andra europeiska länder ser annorlunda på hjälmanvändande.

– Det jag sa var att det inte är självklart säkrare att använda cykelhjälm. Det beror bland annat på att bilister tar större risker gentemot cyklister som har hjälm. Bland annat det europeiska Cykelfrämjandet ifrågasätter nyttan med att fokusera på hjälm i trafiksäkerhetsarbetet. Jag tycker att det är bra att använda hjälm, kommenterar hon i ett sms på onsdagskvällen.

Malmöuppfinnare står bakom prisad hjälm

En av Sveriges mest kända och prisade cykelhjälmar kommer just från Malmö. Anna Haupt och Terese Alstin skapade 2005 hjälmen "Hövding" som fungerar som en airbag. Den bärs som en krage och fälls ut vid olyckan. Tanken med hjälmen är just att skapa en snyggare och mer diskret hjälm för att få fler cyklister att vilja skydda huvudet. Hjälmen har fått flera innovationspriser.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag