Tyska jättekaninen Rudi, med ägaren Erwin Teichmann, får konkurrens om titeln från engelska Roberto, med ägaren Anette Edwards. Engelsmännen påstår att bilden på Rudi är ett fototrick...
Tyska jättekaninen Rudi, med ägaren Erwin Teichmann, får konkurrens om titeln från engelska Roberto, med ägaren Anette Edwards. Engelsmännen påstår att bilden på Rudi är ett fototrick...

KANIN-KRIGET

Publicerad
Uppdaterad
Tyskar och engelsmän hamnar ofta i luven på varandra.
Nu har det utbrutit kaninkrig mellan länderna.
Rudi mot Roberto.
Tysken Erwin Teichmann förnekar sig inte. Han har synts i tv och tidningar världen över ihop med jättekaninen Rudi - 72 centimeter lång, 8,5 kilo tung. Påståendet att Rudi är störst i världen har retat gallfeber på engelsmännen. De vill inte ens nämna berlinbon Rudi vid namn när de talar om honom. - Jag såg kaninen från Tyskland. Roberto är helt klart större, säger Annette Edwards.

Misstänkt fototrick

På bild ser Rudi större ut, men enligt den brittiska tidningen The Times beror det förmodligen bara på ett fototrick från tyskarnas sida. Den brittiska monsterkaninen Roberto väger nämligen nästan dubbelt så mycket som tysken - 16 kilo. Och är med öronen inräknade en meter lång. Många väntar nu att anrika Guinness världsrekord ska avgöra kanintvisten. Men de bedömer inte längre sådant, eftersom folk tvångsmatade sina husdjur till döds för att slå rekord.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag