Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kändisarna säljer sina namn

Den 14 september ska Sverige folkomrösta om kronan ska ersättas av euro.
Under de närmaste månaderna kommer ja- och nej-sidan att intensifiera sin propaganda mot väljarna.
Expressen har granskat hur politiker, opinionsbildare och kändisar agerar.
Det blev ett experiment med förfärande resultat:
De debattartiklar som ska påverka dig kan vara en ren bluff.
Ett viktigt sätt för de lobbyorganisationer som vill påverka en opinion är att låta kändisar eller tunga namn framföra de åsikter som organisationen vill ha framförda. Kända namn påverkar Sådan debattartiklar i dagstidningarna undertecknas ofta av många namn. Ju mer kända eller ju mäktigare namnen är, desto lättare påverkas folket, anser PR-konsulterna. Frågan är då om de som ombeds underteckna ett upprop eller en debattartikel verkligen vet vad de undertecknar? Eller om de skriver på bara för att låtsas vara engagerade och få ett honorar? För att ta reda på detta ljög vi på Expressen ihop Stiftelsen Ja till Euro, som alltså inte finns i verkligheten. Vi hade lika gärna kunnat skapa en nej-organisation, för på båda sidor används kändisar och politiker som dragplåster för att locka väljare.
    Vi skrev en debattartikel som på 31 rader pläderar för EMU och euro. Du hittar texten längst ner på den här sidan. Tydliga sakfel I artikeln byggde vi mycket medvetet in sex tydliga sakfel, bland annat fel dag för folkomröstningen och fel namn på en minister.
      Därefter tog vi kontakt med en statsvetare, en känd författare, en riksdagsman, en idrottsman och några artister, hävdade att vi företrädde denna stiftelse och undrade om de, sedan de tagit del av artikeln, kunde tänka sig att underteckna den.
        Vi påstod att artikeln redan hade accepterats av en stor morgontidnings debattsida, att den skulle publiceras under de närmaste dagarna och att ledande politiker redan skrivit under.
          Slutligen erbjöd vi 5 000 kronor i artikelhonorar - trots att de ju inte behövt skriva ett ord. Alla ville skriva under Samtliga sa direkt att de ville skriva under. Samtliga accepterade tacksamt de 5 000 kronorna i honorar. Ingen hittade ett enda av de flagranta sakfelen. Ingen ställde heller den självklara frågan vad Stiftelsen Ja till Euro verkligen är och vilka som står bakom. Ingen ringde kontrollsamtal till det telefonnummer som står i vår bluffstiftelses brevpapper (det går till Expressen). En av våra sju undertecknare vill inte ens ha artikeln faxad eller uppläst för sig: Nej, det behövs inte, jag skriver på direkt. Här är mitt kontonummer så du kan sätta in pengarna. Så lätt manipulerar man en opinion. DET PÅHITTADE DEBATTINLÄGGET som Expressens reporter erbjöd kändisar att skriva under innehåller flera avsiktliga fel - inringade i rött: Rätt datum är 14 september. Sverige är inte med i ERM. Rätt namn är Pedro Solbes. Antalet länder är tolv. Banken ligger i Frankfurt. Ministern heter Ann-Christin Nykvist. Telefon och faxnummer tillhör Expressen.