Ubåten "San Juan" med 44 besättningsmedlemmar har varit försvunnen i en vecka. Foto: ARGENTINA NAVY HANDOUT / EPA / TTUbåten "San Juan" med 44 besättningsmedlemmar har varit försvunnen i en vecka. Foto: ARGENTINA NAVY HANDOUT / EPA / TT
Ubåten "San Juan" med 44 besättningsmedlemmar har varit försvunnen i en vecka. Foto: ARGENTINA NAVY HANDOUT / EPA / TT
En av de saknade på ubåten är Eliana Maria Krawczyk. Hon är den första kvinnliga ubåtsofficeren i Argentina. Foto: REUTERSEn av de saknade på ubåten är Eliana Maria Krawczyk. Hon är den första kvinnliga ubåtsofficeren i Argentina. Foto: REUTERS
En av de saknade på ubåten är Eliana Maria Krawczyk. Hon är den första kvinnliga ubåtsofficeren i Argentina. Foto: REUTERS
Omkring 200 anhöriga har samlats vid marinbasen för att invänta besked. Foto: MARINA DEVO / AP/ TTOmkring 200 anhöriga har samlats vid marinbasen för att invänta besked. Foto: MARINA DEVO / AP/ TT
Omkring 200 anhöriga har samlats vid marinbasen för att invänta besked. Foto: MARINA DEVO / AP/ TT
Ett av de skepp som söker efter den försvunna ubåten "ARA San Juan". Foto: VICENTE ROBLES / AP/ TTEtt av de skepp som söker efter den försvunna ubåten "ARA San Juan". Foto: VICENTE ROBLES / AP/ TT
Ett av de skepp som söker efter den försvunna ubåten "ARA San Juan". Foto: VICENTE ROBLES / AP/ TT

Ubåten hade tekniska problem före avfärd

Publicerad
Uppdaterad

Sökandet efter den försvunna ubåten "ARA San Juan" utanför Argentinas kust fortsätter med full kraft.

44 personer ombord saknas och nu är det en kamp mot klockan.

Inom något dygn kan syret på ubåten vara slut, uppger en talesperson för den argentinska flottan.

– Jag tror de passerat gränsen redan, befarar ubåtsexperten Nils Bruzelius.

Nu framkommer att en besättningsmedlem, Eliana Krawczyk, 35, berättat om mekaniska problem på ubåten redan före avfärd.

Senaste kontakten med den argentinska ubåten "ARA San Juan" var på onsdagsmorgonen i förra veckan.

Ubåten var på väg tillbaka från ett rutinuppdrag i vattnen kring Eldslandet i den sydligaste delen av Sydamerika.

Enligt uppgifter från den argentinska flottan ska besättningen ha larmat om ett haveri i fartygets batterisystem ombord i den sista radiokontakten, skriver CNN.

Efter haverilarmet ska kaptenen enligt rutin ha blivit beordrad att byta kurs och återvända till hemmabasen Mar del Plata, uppger Gabriel Galeazzi, kommendörkapten och talesperson vid den argentinska marinen.

När ubåten inte dök upp sattes en stor sökinsats in.

 

Ubåten var inne på reparation 

Nu uppger en broder till ubåtsofficeren Eliana Krawczyk för argentinska medier att systern, som blev den första kvinnliga ubåtsofficeren i landet, pratat om mekaniska problem på "ARA San Juan" dagarna inför avfärd.

https://twitter.com/CBSNews/status/932851843574779904

Krawczyk ska då ha ringt sin familj och berättat att ubåten behövt repareras i hamnen.

– Jag hade kontakt med henne då hon var i Ushuaia dit de åkt. De stannade i tre dagar och reparerade ubåten för att sedan segla tillbaka till basen. När de är ute till havs har de ingen kontakt med familjen, säger brodern Roberto Krawczyk till Primera Edición.

Vilken typ av reparation som utförts på ubåten framgår inte. Ubåten är av typ TR-1700 och byggd i Tyskland 1983. Argentinas flotta köpte in den efter Falklandskriget mot britterna 1982.

En karta över det område där ubåten eftersöks. Den röda markeringen visar var man lokaliserat det ljud som troddes komma från den försvunna ubåten.

Syret ombord räcker en dag till

Enrique Balbi, talesperson för den argentinska flottan, uppger att det nu är en kamp mot klockan. Syret i ubåten kan "i värsta tänkbara fall" vara slut inom de närmaste dygnen.

Under vanliga omständigheter har farkosten tillräckligt med bränsle, vatten, olja och luft att klara sig utan extern hjälp i 90 dagar berättar Balbi. 

Ubåten kan också, när allt är som det ska, sticka upp en ubåtskikare eller snorkel och ladda batterierna och få ner frisk luft till besättningen. 

https://twitter.com/protector_hms/status/932703128893435904

Om ubåten planlöst driver uppe vid ytan och locket är öppet så har ubåten tillgång till mat och färskvatten som räcker i omkring 30 dagar. 

Men om ubåten inte kan skicka upp en snorkel, och inte befinner sig på ytan, då finns det bara syre för omkring sju dagar. Eftersöket av ubåten går snart in på sin sjätte dag. När undervattensfarkosten senast hade kontakt med omvärlden var i onsdags och då var den under vatten, säger Balbi, rapporterat av CNN. 

– Fasen vi är i nu, att eftersöka och rädda, är kritisk. Det är därför vi utnyttjar alla möjligheter vi har med högteknologiska sensorer. Vi välkomnar den hjälp vi har fått för att hitta dem, säger Balbi.

Hårt väder med höga vågor och kraftiga vindar har tidigare begränsat sökinsatsen, men på tisdagen var förhållandena mer gynnsamma.

– Från i dag och framåt kommer vinden och vågorna lyckligtvis att avta, säger Enrique Balbi på tisdagen. 

Den svenske, numera pensionerade, ubåtskommendören Nils Bruzelius befarar att tiden redan är ute för besättningen på "ARA San Juan" 

– Ubåtar har jättestora blybatterier och uppstår det en brand i batterirummet som man inte kan släcka, så förbrukar branden allt syre i ubåten. Det är troligtvis det som hänt, säger Bruzelius i Expressen TV.

Vid detta scenario blir det svårt att hitta överlevande ombord.

– Jag tror att de passerat gränsen redan, förklarar Bruzelius.

Ljud från saknade ubåten kom från "biologisk källa"

Den argentinska flottan uppfattade på måndagsmorgonen ljud som länge troddes komma från den saknade ubåten. På måndagskvällen rapporterar AP att de registrerade ljuden inte kom från ubåten, utan hade en "biologisk källa."

På en presskonferens sa Enrique Balbi: 

– Ljuden kom inte från ubåten och matchar inte något mönster som skulle kunna vara Morse.

Det ska enligt uppgift ha låtit som att besättningen bankat med verktyg mot skrovet, något som är vanligt för att uppmärksamma förbipasserande båtar på var man befinner sig. 

https://twitter.com/cnnbrk/status/932639900788240385

Den argentinska flottan ska ha lokaliserat varifrån ljuden kommer och nu har sökinsatsen koncentrerats till ett område 530 kilometer utanför landets kust. 

Efter att ljuden lokaliserats fortsatte letandet efter farkosten i ett område med "extremt djupt vatten". Det är i nuläget oklart om de nya uppgifterna om att ljudet inte kom från ubåten kommer förändra planen för eftersöket. 

Enligt Enrique Babi är det aktuella sökområdet två gånger så stort som Buenos Aires.

Oklart var satellitsignaler kommer ifrån

Den argentinska marinen har tidigare uppgett att man snappat upp satellitsignaler från "ARA San Juan". Men på måndagen avfärdade flottan att signalerna var från ubåten.

– Vi har analyserat signalerna som var svaga och kom i intervaller. Men de kunde inte hjälpa oss att ringa en punkt på kartan för att underlätta sökarbetet, säger Gabriel Galeazzi vid den argentinska marinen till nyhetsbyrån Reuters.

Flaggor och bilder hänger runt marinbasen där oroliga anhöriga väntar spänt.Foto: VICENTE ROBLES / AP/ TT

På söndagen försvårades sökningarna av ett oväder på Atlanten med åtta meter höga vågor och vindstyrkor på runt 20 meter per sekund. De besvärliga väderförhållandena väntades hålla i sig minst ett dygn till.

 

https://twitter.com/AP/status/932695255283060737

Sista bekräftade livstecknet från ubåten kom från en plats 432 kilometer utanför den argentinska kusten. Tretton båtar och sju flygplan från Argentina, USA, Storbritannien, Chile och Brasilien deltar i eftersökningarna.

Den amerikanska flottan har skickat en djuphavsräddningsinsats med bland annat obemannade miniubåtar och annan utrustning för att undsätta besättningen om den hittas vid liv i ubåten.

https://twitter.com/USNavy/status/932425893179527169

Det finns olika teorier om vad som kan ha hänt ubåten. En är att det börjat brinna ombord eller att någonting exploderat.

Antingen ligger ubåten på botten eller så driver den omkring på ytan utan möjlighet till styrning eller kommunikation, säger den amerikanske ubåtsbefälhavaren kapten Richard Bryant till New York Times. 

Besättningen kan överleva ombord även om ubåten blir liggande på botten. Färskvatten och mat ombord räcker i cirka 30 dagar. Tillgången på syre är desto mer problematiskt. 

 

Anhöriga till de 44 besättningsmännen på "ARA San Juan" har samlats vid flottbasen Mar del Plata som ligger cirka 40 mil söder om huvudstaden Buenos Aires. Vid porten till basen har folk hängt upp plakat, flaggor och bilder med hoppfulla meddelanden.

"Vi väntar på er här hemma", står det på ett.

Ester Alfaro, mamma till besättningsmannen Christian Ivanez, berättade enligt argentinsk tv att hon talade med sonen  bara minuter innan ubåten lämnade Ushuaia på Argentinas sydspets för en vecka sedan. 

Nu befinner hon sig vid basen med andra anhöriga, rapporterar Los Angeles Times.

– Gud kommer att se till att de hittas. Jag har kommit hit för att jag ville veta mera, för att få de senaste nyheterna, säger kvinnan.

 

https://twitter.com/JEKOGOPAR/status/932624740321234945

Även i sociala medier skriver anhöriga till de 44 i besättningen att man inte gett upp hoppet. Även om det ser mörkt ut.

"Gud, jungfrun och alla andra är med er. Din son och och jag hoppas. Jag älskar dig", skriver Jesica Gopar till sin man Fernando som är ombord på "ARA San Juan".

 

https://twitter.com/southcomwatch/status/931994173556871168

Den ryska atomubåten "Kursk" förliste under en flottövning i Norra ishavet i augusti 2000 efter en explosion ombord. 118 besättningsmän omkom, men det har framkommit att flera av dem levde i åtskilliga timmar i en sluten sektion av ubåten.

"Kursk" kunde bärgas efter två försök och 115 återfunna besättningsmedlemmar begravdes.

 

Dykare försöker få upp en räddningslucka på ryska atomubåten "Kursk" som förliste i Norra Ishavet 2000. 118 besättningsmän omkom.Foto: RTR / AP RTR
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag