Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kaffepaketen krymper – tusentals arga konsumenter

Niclas Petersson fick nog när han han såg att kaffepaketet bara innehöll 425 gram.

Kaffepaketen blir bara mindre och mindre och priset bara högre.

Ica satte ned foten tidigare i år.

Nu har tiotusentals konsumenter också rutit ifrån i kaffeupproret, något som Aftonbladet var först med att uppmärksamma.  

– Det är ett trixande med vikten, säger Niclas Petersson som startade uppropet. 

Nästan oberoende av märke har kaffepaketen krympt från 500g till 450g. Ica valde tidigare i år att minska sina volymer av Gevalia med 30 procent efter att Gevalia valt att höja priset samtidigt som man minskade innehållet. 

Zoegas och Löfbergs lila har sedan tidigare minskat flera paket till 450 gram. Zoegas skrev inför sin paketminskning 2015 att de ville ”bevara våra blandningar intakta och fortsätta erbjuda kaffe av absolut högsta kvalitet relanserar vi vårt malda bryggkaffesortiment i en lite mindre förpackning om 450 gram”. 

Men nu har Sveriges konsumenter fått nog. Gevalia har minskat kaffepaket till 425 gram.  I ett uppror som delats tiotusentals gånger på Facebook säger kaffedrickarna ifrån – nu får det vara slut på fusket. 

– De tjänar 50 gram per paket. Det blir mycket pengar för företaget, samtidigt luras kunden, säger Niclas Petersson, uppropets grundare. 

 

LÄS MER: Kaffepaketet krympte: ’Det är ett simpelt trick’

 

10 000 arga konsumenter 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155388882358026&set=a.10150382615433026.361398.676298025&type=3&theater

"Kaffeupproret!

500 gram kaffe är inte alltid vad du köper!

Gevalia-giganten i Sverige krymper våra paket!

425gr är det senaste! 15 koppar mindre!

Vill vi ha 500 gram i våra paket måste vi köpa en förpackning med just 500gr -inte 425gr!"

Så skriver Niclas Petersson som är mannen bakom upproret. Han älskar själv kaffe och dricker omkring sex koppar om dagen. Enligt Niclas Petersson motsvarar viktminskningen 15 koppar kaffe. 

– Det var när jag såg den ytterligare minskningen som jag reagerade. Jag måste göra något kände jag. Var ska det sluta annars? 

Sedan den 18 november har Niclas inlägg delats över tiotusen gånger. Kommentarerna under inlägget är ilskna. Det är många som tycker det kaffeproducenterna gör är fel. Niclas Peterson tycker att företagen lurar sina konsumenter. 

– Kunden tror att det är 500 gram, för så har det alltid varit. Det ska vara lätt att vara konsument, men den här typen är trixande gör det svårt. 

 

LÄS MER: Ica rensar ut Gevalia från butikshyllorna

 

Hoppas upproret får resultat

Niclas Petersson funderar även kring vad mindre produkt får för konsekvenser på miljön. 

– Min första tanke var också hur det påverkar miljön, om det är samma mängd förpackning men mindre produkt. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men det känns inte så miljösmart. 

Han hoppas att företagen drar öronen åt sig och att upproret får resultat. 

– Man ska vara ärlig mot sin kund och det är inte företagen när de höjer priserna och minskar förpackningarna. 

Niclas Petersson startade Facebook-upproret, som när den här artikeln publiceras har delats av över 10 000 personer.Foto: FOTOLIA / DIMAKP - STOCK.ADOBE.COM 105907729

Vanligt lur från företagen

I mars i år sa generalsekreterare på Sveriges konsumenter, Jan Bertoft till Expressen att han ser två problem med paketminskningen. 

Det blir svårare för konsumenterna att räkna ut vad kilopriset är, vilket gör det svårare att jämföra priser. Konsumenter är dessutom så vana vid halvkilospaket att det är lätt att missa skillnaden.

– När folk är så inkörda på att kaffet kommer i 500-gramsförpackningar – varför kan det inte fortsätta få vara så? Det är inte första gången som vi sett det här. Det sker av och till, säger han.

Konsumentverket har mottagit flera anmälningar av kaffeföretag som valt att minska paketet. Men trots att beteendet gör många konsumenter upprörda så är det inte olagligt.
Producenten är fri att sätta vilket pris de vill och det finns inga regler som säger att näringsidkaren måste meddela varje gång den gör en ändring i priset.

Andra produkter och märken har gjort samma ful-trick. Våren 2015 minskade OLW chipsmängden i sina påsar till 275 gram. Andra chipsproducenter följde efter.
Även Toblerones skapade rubriker i november 2016 när de minskade vikt på den klassiska chokladkakan. 

Expressen söker Gevalia för en kommentar.