Larm om rullstolsburen som fallit i vattnet

Publicerad

En man  i permobil körde av okänd anledning ner i en å i Kramfors och hamnade i det iskalla vattnet.

Mannens assistent ska också ha hamnat i vattnet.

Händelsen utspelades i Kramfors kommun på onsdagseftermiddagen. Larmet kom in 14.56.

Enligt SOS Alarm skulle ett barn ha ramlat i vattnet med en rullstol. En personlig assistent ska också ha fallit i ån.

Men enligt räddningstjänsten i Kramfors är det en vuxen man som kört ner i ån med sin permobil.

– Det är en man, möjligen i 50-årsåldern, som hamnat in ån i sin permobil. En kvinna, en ledsagare eller assistent, satt och höll i permobilen så att den inte skulle åka djupare ut i vattnet, säger Mattias Åkerlund, inre befäl vid räddningstjänsten.

"Ramlat i en å som går genom stan"

Olyckan inträffade intill en gångbro vid  Kramforsån i kommunens centrala delar.

Enligt polisens initiala rapporter har permobilen "skenat mot vattnet" varpå den handikappade personen och assistenten hamnade i ån.

Kurt Marklund, RLC-befäl i region nord, uppger att två personer plockats upp ur vattnet.

– Vi fick upp bägge två och en har körts med ambulans till sjukhus. Men jag vet inget om skadeläget, säger Marklund.

Höll huvudet över vattenytan

Även assistenten/ledsagaren ska ha transporterats i väg genom polisens försorg.

Enligt räddningstjänsten har ingen av de inblandade hamnat med huvudet under vattenytan.

– De blev däremot nedkylda , säger Mattias Åkerlund.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag